520 |
3 |
|
|a Szakmai gyakorlatom a Flex zalaegerszegi „B” épületének nem széria raktárában töltöttem, betekintést nyertem a vállalat raktározási és logisztikai folyamataiba. Flex bemutatása: A Flextronics International Kft. egy világszerte jelenlévő nagyvállalat, az elektronikai iparágban kínál gyártási és forgalmazási szolgáltatásokat. A Flex 8 fő területen van jelen: automotive, számítástechnika, mobile és fogyasztói cikkek, ipari termékek, infrastrukturális termékek, orvosi produktumok. Ipari park: A vállalat megjelenési stratégiájának lényegi pontja az ipari park, mint a hatékonyság és költségcsökkentés eszköze. Logisztika elhelyezkedése a rendszerben: A rendszerszemléletű gondolkodás a vállalat logisztikai alappilére, a rendszer elemei között szoros az összefüggés, így erősítik egymást. A szolgáltatás megbízhatósága, rugalmassága, minősége illetve a szállítási idő összehangolása szükséges a megfelelő működéshez. A logisztika integrált irányításával a vállalat sokkal hatékonyabbá tehető, a logisztikai tevékenységek összevonásával a profit könnyen növelhető. BaaN integrált vállalatirányítási rendszer: Mivel a logisztika nagy információ szükségletű terület, ezért komplexen használható hálózatokra van szükség. A Flex a BaaN vállalatirányítási rendszert használja az összes gyáregységben. Az ilyen rendszerek egységes adatmodellre épülnek és egységes vállalati adatbázist használnak, mivel az egységes alrendszerek ugyan azokat az adatokat használják. Logisztikai folyamatok: A logisztika legfőbb feladata a vállalati anyagáramláshoz kapcsolódó tevékenységek ellátása. Ezek megvalósításához figyelembe kell venni a 9M elvet, tehát a megfelelő információ, anyag, energia, személyek, megfelelő mennyiségben és minőségben, időpontban, helyre, költséggel rendelkezésre álljanak. Logisztikát 2 fő részre oszthatjuk, fizikai(tárolás, rakodás, szállítás) és információs(információ gyűjtés, továbbítás, tárolás, feldolgozás, megjelenítés) folyamatokra. Logisztikai folyamatok a Flexnél: A fontosabb logisztikai folyamatok az anyagmozgatás, szállítás, tárolás illetve a készletezés. A vállalat működéséhez elengedhetetlen a beszerzés, amely az alapanyagokat, segédanyagokat illetve a termékbe közvetlenül be nem épülő, a gyártást kiszolgáló termékeket biztosítja. A tárolás nagyon fontos szerepet játszik, hiszen a raktárak az összekötő elemek a folyamatok között. Nem széria raktár: A nem széria raktár egy ipari jellegű raktár, raklapos áruk tárolására alkalmas állványok, kézi polcos tárolók illetve veszélyes anyag szekrények találhatók itt. Ez a raktár a gyártáshoz szükséges tartalék alkatrészek, berendezések illetve a gyár működéséhez szükséges egyéb anyagok raktározását végzi. Az itt tárolt anyagoknak egyedi kódszámuk, illetve lokációs modul szolgál a pontos hely meghatározására. Nem széria anyagok beszerzése: A nem széria beszerzésnek gondoskodnia kell az éppen futó projektek anyag szükségletéről, ennek kiinduló pontja a megfelelő tervezés. Széria raktár: A széria raktárakban találhatóak az olyan alapanyagok amit felhasználnak a termék gyártásakor, vagy beépítenek a termékbe. Itt külön raktárak foglalkoznak a ki és beszállítással. Áruátvétel: A nem széria anyagok átvétele számla szerint történik, a feltüntetett megrendelési szám alapján a BaaN rendszerben kikereshető az anyag raktári kódja, ellenőrzés és egyezés után az anyag bekerül a megfelelő lokációba. Ezután az anyag beérkeztetésével láthatóvá válik a rendszerben. Anyagkiadás: Anyagigény esetén anyagkód és darabszám megadásával belső megrendelőt kell indítani. Ha végigfutott a megrendelő, a raktáros ez alapján adja ki a kért anyagot. A megrendelőn szerepel az anyag lokációja is a kiadás megkönnyítése érdekében. Megrendelők alapján történik a raktárkészlet lecsökkentése. Leltár: Raktár működésének elengedhetetlen eleme a leltár, ez vakleltár módszerrel működik, tehát az aktuális készlet nincs feltüntetve a leltáríven. Ezt a feladatot legalább havonta el kell végezni, illetve pénzügyi év zárásakor pénzügyi leltár szükséges. Logisztikai szolgáltatások társvállalatoknak: Ukrán társvállalkozás számára bérraktározás zajlik, a vámoltatás illetve a logisztikai feladatok csoportosítás miatt. Kiszállítás heti 2-3 alkalommal, számla alapján történik. Javaslat: Javaslatom a munkavédelmi lábbeli és ruha kiadásához fűződik, ezek 1 év kihordási idővel rendelkeznek, felvételük dátuma papír alapú kartonra történik, tehát anyagkiíráskor a sorvezető nem látja, hogy a dolgozó felveheti-e a kívánt ruhát vagy cipőt. Gyakran előfordul, hogy csak a raktárban derül ki, hogy az adott dolgozó nem vehet fel új cipőt vagy ruhát. Véleményem szerint egy elektronikus karton rendszerrel ez a probléma kiküszöbölhető lenne, így már a sorvezető látná, hogy a dolgozó jogosult-e, amennyiben nem, a folyamat el sem indulna, ezzel sok felesleges munkát lehetne spórolni.
|