520 |
3 |
|
|a Szakdolgozatomban az integrált vállalatirányítási rendszerek működését szeretném bemutatni olyan multinacionális nagyvállalatnál, ahol több ilyen rendszer is fut egy időben operatív és adminisztrációs területeken. A sopronkövesdi Autoliv Kft. kettős ERP támogatást alkalmaz a vállalat különböző szegmenseiben, ami bizonyos megvilágításból bonyolultnak, de a vállalat jelenlegi lehetőségeihez mérten mégis átláthatónak bizonyult, amint megértettem egyes folyamatok működését. A rendszerek felépítésének bonyolultságát a legösszetettebb területen, a logisztikai folyamatokban vizsgáltam és mutatom be az ERP rendszerek feladatait, összehangolt munkáját a vállalat logisztikai munkaköreivel a különböző folyamati szakaszokban. Az első fejezet mutatja be az integrált vállalatirányítási rendszer fejlődéstörténetét kiemelve a logisztika fontosságát e rendszerek felépítésében. A második fejezet magáról a vállalatnál is jelenleg bevezetés alatt álló, egyik korszerű ERP rendszerről, az SAP-ról és sajátos összetettségéről szól, amelynek köszönhetően vált egyik piacvezető rendszerré az IT-s vállalatirányítás területén. A dolgozatom 3. fejezetében mutatom be, az előbb már említett a logisztikai és ERP-vel támogatott folyamatokat, amelyek nagyban befolyásolják az Autoliv versenyképességét, hangsúlyozzák azt vevői és beszállítói támogatást, amelyet nem minden vezető vállalat tudhat magáénak. A logisztikai területek operatív folyamatait egy AS400 68 elvein működő, kissé már korszerűtlen, de más rendszerrel integráltan még hatásosan alkalmazható ERP kezeli, amíg az adminisztrációs folyamatokért már az SAP rendszer a felelős. A vállalat természetesen az operatív területekre is SAP-s irányítást fog alkalmazni, de kétlépcsős bevezetés miatt a rendszer teljes integrációja még tart. A logisztikai folyamatok bemutatása alatt az integrált vállaltirányítási rendszerek tagoltsága és némi bonyolultsága jól látható. A két ERP rendszer egymással párhuzamosan fut, míg a régit tranzakciók lebonyolítására használják, addig az újabb operatív területen csak adatokat ment. Értelemszerűen minden adat duplán tárolódik, de mégis jelen helyzet szükségesség teszi, mert a feladatok felosztása miatt függnek egymástól. A folyamatok megértése arra a következtetésre jutottatott, hogy szükséges lett volna az Autoliv vállalatcsoportnak az a lehetőség alaposabb megvizsgálása, amelynél nem elnyújtott, többlépcsős módon vezetik be az SAP rendszert a vállalat irányításába. A döntés természetesen gyártó vállalat(csoport) menedzsmentje és rendszert bevezető vállalatok, szolgáltatók, tanácsadók kezében van, de ez elhúzódó integrációnak és ez idő alatt párhuzamosan futó adattárolásnak nagyon sok technikai hibája és ez miatt felmerülő költségei is lehetnek. A cég tartott az együtemű bevezetéstől az autóipari ágazat bonyolultsága és az új rendszer használatához szükséges tudásanyag elsajátításának nagysága miatt, de tapasztalataim alapján mivel dolgoztam már ilyen rendszerekkel, mint tanácsadói, mint felhasználói oldalon kijelenthetem, hogy a tesztrendszer hosszabb idejű használata, majd távolabbi kitűzött időpontban történő átváltása éles rendszerré nagyon hatékony tud lenni egylépcsős bevezetésnél. A rendszerek sokaságát az is nehezíti, hogy vannak ERP-t támogató modulok, mint termeléstámogató modul (COMPASS), mint a raktárkezelő modul (LES), ami szintén bevezetésre kerül az SAP második lépcsős integrációja során, ezáltal a programok száma is csökkenés helyett emelkedni fog. A SAP mind a termeléstervezési-, mind raktár irányítási modult is tartalmazhatja, természetesen vállalati folyamatokra szabva szükséges a kialakításuk és integrálásuk, ezáltal megszűnne a különböző rendszerek sokasága és letisztulhatnának legszükségesebb ERP-s támogatást igénylő folyamatok a vállalatnál.
|