520 |
3 |
|
|a A 4. ipari forradalom a nyakunkban és ez rengeteg változást hoz a hétköznapi emberek és a vállalatok életébe egyaránt. Alapjaiban változik meg az életünk a technológiai újítások miatt. Minden eszközünk, minden „dolog” az internetre fog csatlakozni és biztosan viselni fogja azt a bizonyos „smart” előtagot. A digitalizáció viszont rengeteg mást is húz maga után. Az egyik ilyen tényező azok a felfoghatatlan mennyiségű és értékkel rendelkező adatok, amelyeket az ilyen eszközök, dolgok vagy esetleg mi emberek magunk után hagyjunk a digitális világban. A dolgozat egyik fő célja, az adatok világa, a big data érdekes, valós példákkal való bemutatása, hogy bárki számára olvasható legyen úgy, miközben a szakmaiságát is megőrzi. A téma felvezetéseként, első részben egy összefoglaló leírás található az információs rendszerekről és a „történelmükről”, bemutatva milyen szerepet játszottak az adatelemzés fejlődésében. Itt két fontos fogalom kerül kiemelése szükséges: az üzleti intelligencia és az adattárház fogalma. Ezt következő fejezetben a jelenleg is zajló „adatok forradalma” áll a középpontban. Itt részletes bemutatásra kerül a „Big Data” és a hozzákapcsolódó témakörök. A fejezet bemutatja azokat a problémákat, amiket az úgy nevezett „Small Data” fogalmával jár, melyekre a nagy adatmennyiségek nyújthatnak megoldást. Az új fejlesztések, új technológiát és esetlegesen új szakmát is hoznak magukkal. A fejezet utolsó két részében a Data Science, a 21. század legérdekesebbnek tartott munkaköre, és a Hadoop és MapReduce fogalmaiba nyerhet betekintést az olvasó. A dolgozat másik fele, a témakör elméleti hátterének a bemutatása után, a vállalat ahol egy új projektbe becsatlakozva, a szakmai gyakorlatomat eltöltöttem. A cég és a projekt általános leírását követően, egy ötlet és annak a megtervezésé a főszerep. Adatok és azoknak a részletes elemzése egyik főváltozója lett annak az egyenletnek, hogy egy vállalkozás a 21. században sikeres lesz-e. Erre a változásra egyaránt a „felhasználó” oldalról és „szolgáltató” oldalról reagálni kell. A tervezés a szolgáltatói oldal szempontját képviseli, ahol cél egy olyan ötlet felépítése, amely képes a projektnek az adatelemzések területén egy pluszt nyújtani a versenyszférában.
|