520 |
3 |
|
|a Közel húsz éve foglalkozom rendszerbevezetéssel és már nagyon régóta foglalkoztat a gondolat, hogy a két nagy ERP riválist, a BaaN-t és az SAP-t összehasonlítsam, elemezzem. A két rendszer komoly konkurenciája egymásnak. A rendszerek pénzügy - controlling moduljait, integrációs folyamataikat elemeztem, terjedelmi okokból egy konkrét vállalati folyamatot hasonlítottam mindkét rendszer esetében. Egyrészt átnéztem mindkét rendszer struktúráját, alap vezérlő paramétereit, részletesen megvizsgáltam az értékesítés folyamatát, az integrációs könyveléseket, hatásukat a mérlegre, eredménykimutatásra. A folyamat elemzéséhez két teljesen üres rendszert használtam, mindkettőt felparamétereztem, és mindkét rendszer könyveléseit, a könyvelések hatását a beszámolóra részletesen dokumentáltam. Az izgalmas kísérletet eredménye nagyon érdekes, igazából nincs különbség a két rendszer között, mégis, teljesen más a kettő. Mindkettő lefedi egy vállalkozás folyamatait, segít az adatdömping elemzésében, megértésében, a döntések előkészítésében. Mindkét rendszer moduláris szerkezete hasonló, az elnevezések egy picit mások. Amiben mégis eltérnek, hogy a BaaN ismeri a dimenziós könyvelést, több szinten képes az elemzéseket a dimenziókkal prezentálni. A multicurrency fogalmát az SAP nem ismeri. Az integrációs folyamatok mindkét rendszerben ugyanazok, mégis más, másképp kell beállítani az integrációs főkönyveket, másképp közelíti meg mindkét rendszer ugyanazt a kérdéskört. A vizsgált értékesítési folyamat ugyanaz mindkét rendszerben, mégis más. Az BaaN-nak van Coleman-ja, „akinek” vagy „aminek” az a dolga, hogy a munkavállaló dolgát megkönnyítse. Az SAP Leonardoval büszkélkedhet. Coleman és Leonardo… Két nagyszerű újítás. Coleman kommunikál és tanácsokat ad. Leonardo koordinálja, optimalizálja a "közös gondolkodást". A JÖVŐ. A jövő, hogy a folyamatokat tovább kell automatizálni és az okos eszközöket és az alkalmazásokat koordinálni kell minkét ERP rendszerrel. Korunk kihívása, hogy az irdatlan adatmennyiség HASZNOS INFORMÁCIÓvá váljon. Tudni kell szelektálni. A Mesterséges Intelligencia a sarkunkban van, radikális változást eredményez az ERP piacon is. Ez egy olyan jelentős, korszakalkotó találmány, mint a tűz, a kerék vagy a gőzgép. A kérdőíves kutatásban résztvevő 101 felhasználó fele-fele Infor LN 10.5 (BaaN) illetve SAP felhasználó, a nők férfiak-aránya is fifti-fifti. Magasan kvalifikált munkavállalók használják mindkét rendszert. Alapvetően mindkét rendszer megítélése pozitív, ezt a statisztikai módszerekkel alátámasztott kérdőíves kutatás is megerősíti. A mintaszám alapján nem dönthető el, melyik rendszer a jobb, nincs szignifikáns különbség a válaszadók véleménye, értékelése között. A piaci körülmények vizsgálata alapján az SAP a global ERP market 20%-át fedi le, az Infornak 7%-os részesedése van. Az implementációs költségekben nincs nagy különbség, az Infor költsége az éves árbevétel 5,1%-a, az SAP-é 5,2%. A bevezetés időtartama az Infor-nál 30 hónap, az SAP-nál 34 hónap, ami viszont lényegesen növeli az implementációs költségeket. A végső rangsorban az Infor LN (BaaN) végzett az első helyen, mögötte vannak a nagy riválisok. Nehezítette az összehasonlítást, hogy nagyon kevés a magyar nyelvű szakirodalom, a dolgozatom 95%-ban angol nyelvű szakirodalomra épül. A szakkifejezéseknek nincs egységes, hivatalos magyar nyelvű fordítása, emiatt használtam inkább legtöbb helyen az angol kifejezéseket. Sajnos a magyar fordítás sokszor félrevezető, teljesen félreérthető. A másik nehezítő körülmény, hogy a két ERP rendszer szakirodalma ugyanarra a tartalmi dologra más-más kifejezést használ. Fogalmakat is más tartalommal értelmez a két rendszer. Az optimális ERP választás érdekében a vállalkozásoknak javaslom a tevékenységük, létszám, árbevétel hármasának vizsgálatát, a konkurens vállalkozás által használt ERP rendszerek típusát. Tanácsolom az információszerzést a folyamatok lefedettsége, a fejlesztési és specifikációs igényt illetően, valamint pro és kontra elemezzék a saját folyamataikat, és az ERP rendszer által nyújtott standard megoldásokat. A vállalkozás írja össze elvárásait, nézzük meg, hogy mely piaci megoldások felelnek meg leginkább az igényeknek. Nézzük meg több rendszer bemutatóját és készítsünk egy projekt ütemtervet, amely tartalmazza a felelősüket, feladatokat, határidőket, költségeket, és a kritikus utat. Készítsünk egy alternatív tervet, vis major esetére. A JÖVŐ. A jövő, hogy a folyamatokat tovább kell automatizálni, nagyok mellett a kicsik számára is elérhető megoldásokat kell fejleszteni. Támogatom egy olyan ERP megalkotását, amely a mikro- és kisvállalkozásoknak nyújt egyszerű, tiszta, átlátható rendszert, akár felhőbe fellőve, mert ez jelentősen csökkenti az üzemeltetés költségeit. A BaaN és az SAP a Mesterséges Intelligencia továbbfejlesztésével és beépítésével tud továbblépni. Számomra úgy tűnik, a BaaN ezen a területen ügyesebb, de ez a verseny még korántsem ért véget, tartogat számunkra néhány meglepetést. Pénzügyes szakmák sora fog eltűnni, lesznek helyette újabb, érdekesebb, izgalmasabb feladatok, munkakörök. Az ERP rendszerekkel szemben okos megoldásokat vár a jövő felhasználója, „aki” vagy „ami” javaslatokat tesz, érvel, vitatkozik és segít meghozni okos döntéseket.
|