520 |
3 |
|
|a A szakdolgozat Kaposvár Megyei Jogú Város Önkormányzata vagyoni és pénzügyi helyzetét mutatja be a 2011-2014. években. Dolgozatom elméleti megalapozottsága érdekében a szakirodalmi áttekintés során bemutattam a magyar államháztartási rendszer felépítését és szerepét. Kitértem a helyi önkormányzatok feladataira, majd pedig ismertettem az önkormányzatok gazdasági alapjait. Végül röviden vázoltam az önkormányzatok bevételi struktúráját és gazdálkodásuk sajátosságait. A kutatás lényegi részét a város gazdaságának rövid bemutatásával kezdtem, ahol kitértem a település nagyadózóinak kiemelkedő szerepére. Ezt követően ismertettem a megyeszékhely gazdaságának húzóágazatait, amelyek leginkább segíthetik a város jövőbeni fejlődését. Ezt követően a dolgozat érdemi részében górcső alá vettem az önkormányzat eszközeinek és forrásainak alakulását a 2011-2013. években. Itt kitértem az ok-okozati összefüggésekre, valamint az észrevehető tendenciákra és az esetleges torzító hatásokra. Az eszközök és források vizsgálata során rámutattam, hogy az önkormányzat vagyoni, pénzügyi helyzetének alakulását 2012-ben és 2013-ban nagymértékben befolyásolták különféle állami beavatkozások. 2012-ben 3,5 milliárd Ft támogatásban részesült a szerv, amelyből 2 milliárd Ft-ot a KOMETA 99 Zrt-be való befektetésre használt fel. 2013-ban pedig újabb 1,5 milliárdos támogatás érkezett az önkormányzathoz, valamint az állam az adósságkonszolidáció keretében átvállalta a helyhatóság hosszú lejáratú kötelezettségeit. A két támogatás elsősorban csak az eszközöket érintette, viszont az adósságkonszolidáció a forgóeszközök és a források állományát is jelentős mértékben befolyásolta. A konszolidáció következtében jelentősen kiszélesedtek az önkormányzat lehetőségei (pl.: pályázati lehetőségek). Ezen lehetőségekkel addig javasolt élnie a városnak, amíg még fennállnak. Az adósságok átvállalásának hatása a további vizsgálatok során is felmerült. A mérleg vizsgálata után az önkormányzatnál és intézményeinél felmerülő működési és felhalmozási bevételeket, valamint kiadásokat vizsgáltam a 2011-2013. években az előirányzatok és teljesítések vonatkozásában. A működési bevételek teljesítései csak kismértékben maradtak el a tervezettől az évek során, ami elsősorban a sajátos működési bevételek és a működési támogatások közel 100%-os teljesítésének volt köszönhető. A működési kiadások csökkenő tendenciájával kapcsolatban megállapítottam, hogy jelentős részben a különféle szervezeti átalakulások eredményezték a változásokat. A felhalmozási bevételek és a felhalmozási kiadások esetében megállapítottam, hogy az alacsony teljesítések a projektek előrehaladottságától függött. Az utófinanszírozású pályázatok térnyerésével ezen bevételek és kiadások csak egyre nehezebben lesznek tervezhetőek. Külön fejezetben kitértem az eredeti előirányzatok alakulására a 2011-2014. években, ahol a korábbi évek tapasztalatai alapján prognosztizáltam a 2015. évre várható előirányzatokat. Mivel 2015-re nem várhatóak a korábbiakhoz hasonló szervezeti változások, így a működési bevételek és kiadások tekintetében arra a következtetésre jutottam, hogy a 2015. évi eredeti előirányzatok a 2014. évihez fognak igazodni. A felhalmozási bevételek és kiadások eredeti előirányzatainak 2015-re való prognosztizálása nehezebb feladat, hiszen jelentős mértékben befolyásolják őket az igényelt és elnyert pályázatok. Rámutattam, hogy a Kaposvári Megyei Jogú Város Településfejlesztési Koncepciója és Integrált Településfejlesztési Stratégiája (2014-2020) alapján továbbra is lehetősége lesz az önkormányzatnak a pályázatokban való részvételre. A kutatómunka zárásaként megvizsgáltam az önkormányzat likviditási helyzetét különböző mutatók segítségével a 2011-2013. évi mérlegek, valamint a 2014. III. negyedévi mérlegjelentése alapján. Megállapítottam, hogy a 2011. év kivételével nem lehetséges az önkormányzat likviditási helyzetének meghatározása, mivel a mutatók minden esetben valamilyen külső hatás (pl.: állami támogatások, adósságkonszolidáció) eredményeként valótlan képet adtak a fizetőképességről.
|