520 |
3 |
|
|a Dolgozatom célja volt bemutatni egy építkezési vállalkozás projektjeinél használt kontrolling szerepét és a költség – árbevétel közötti egyensúly megtartásának elősegítését. Ugyancsak célja a költség tervek készítésének, a terv – tény elemzések elvégzésének fontosságára rámutatni. Az első fejezetben röviden bemutattam a Constuct – Two Kft. fő tevékenységét és szerepét a Construct cégcsoport azon tagjaként, amely a fő tevékenységért, építészeti generál kivitelezés végrehajtásáért felelős. A vállalkozás valósítja meg a megrendelő „álmát” a tervezéstől az álom megvalósulásáig. Ezen „álom” megvalósulásának érdekében a társaság tulajdonában lévő műhely rendelkezik a magas színvonalú kivitelezéshez szükséges és a legkorszerűbb technikai elvárásoknak megfelelő gépparkkal. Ezen „álom” mintegy megvalósításának bizonyítékaként felsorakoztattam néhány jelentősebb referencia munkát. Dolgozatom következő részében meghatározásra került a projekt jelentése és fázisai. Majd vázoltam a controlling általános szeperét és célját egy vállalkozás életében. A kontrolling a vezetésnek olyan alrendszere, mely tervezési, elszámolási, ellenőrzési és információszolgáltatás összehangolásán alapul. Felelősségi elven épül fel és érdekeletséggel összekapcsoltan működik a vállalkozási célok teljesítése érdekében , figyelembe véve a környezet dinamikus változásait. Rávilágítottam arra a tényre, hogy sok gazdálkodónak nagy problémája, hogy nem tudja a vállalkozás a pozitív változásokból adódó lehetőséget kihasználni, valamint nem képes a hatásokra gyorsan reagálni. Mindezt döntően a vezetési, irányítási rendszer zavara a hatékony controlling rendszer hiánya okozza. A vállalkozás „sikere” feltételezi: a kellő volumenű és összetételű információ rögzítését, gyűjtését, a vezetők igényének megfelelő feldolgozását és az időben történő adatszolgáltatást, mely egyben a korrekciós intézkedések alapját is képezi. Ezen hiányosságok jellemzően megtalálhatóak a Construct – Two Kft. felépítésében, irányítási rendszerében is, mivel nincs külön controlling rendszer vagy controller, ezt a feladatot a projektvezető látja el, de sajnos az információ gyűjtés, az információk megfelelő feldolgozása, a terv – tény folyamatos figyelése igen hiányosan valósul meg. Bemutattam egy olyan projektet, a tervektől a kivitelezésig, melyet a vállalkozás, a különleges alapanyag felhasználás és munkaterület nehézsége ellenére jelentős jövedelemmel zárt le. Az első rész, az állagmegóvás elvállalásakor a vállalkozás még nem ismerte a munkaterület nehézségeit, ami az alapanyag munkavégzés helyszínére való juttatásánál töbletköltséget okozott. A legnegyobb költség töbletet a nyolc munkás béren felüli juttatása erdményezte, de a projekt bevétele megengedte ezen plusz kiadást és akkor már tudta a projekt vezető, hogy a következő projekt kivitelezésében is szüksége lesz ezekre a munkásokra. Természetesen, ha nem jutalmazza meg őket, a projektvezető a nettó jövedelem 3.306.381 forint lett volna, vagyis 527.352 forinttal több, mint a tényleges jövedelem és a tervezett nettó jövedelemnél is 153.366 forinttal több lehetett volna. A projekt első részénél a költségmegtakarításra vonatkozó javaslatom a szállás költségének megtakarítására irányult. Lehetett volna költséget megtakarítani, ha találnak bérelhető házat, melyben mind a nyolc ember elfér. Így 440.000 forintot lehetett volna megtakarítani. A második javaslatom a munkagépek munkavégzes helyszínére történő szállításának költségmegtakarítása volt. Ha a három tehergépkocsi helyett csak kettővel történik a szállítás, 8.348 forintot lehetett volna megspórolni. A projekt második részének kivitelezésénél már az elején hiba történt, a megrendelő részéről nem lett helyesen megadva az alapanyag mennyisége. Ennek a résznek a kivitelezésénél leginkább időbeli eltérések jelenkeztek terv és tény között. Amint ez a számokból is látszik a már ismert terepen végzendő munka költségét sokkal pontosabban lehetett megtervezni, mint azt az első résznél sikerült. Ennél a résznél a legnehezebben megvalósítható munka az „építőanyag szállítása a parkolóból a beépítés helyszínére”, mivel a munkásoknak kézben kellett felhordani a domb aljából a tetejére, a megépítés helyszínésre a kilátó összes faanyagát. Viszont ezen munka elvégzése várt arra a nyolc munkásra akik az első részben külön juttatást kapta, tehát itt bizonyosodott be, hogy a projektvezető jól döntött. Nem csak sikerült felhordaniuk a sok és nagyon nehéz farönköt, hanem a tervek szerint a kézi szállítást 15 munkanapja helyett 14 alatt végezték el. Így az ebből eredő költségmegtakarítás 94.276 forint. Véleményem szerint a projekt második részénél is a szállás költség amin lehetett volna még megtakarítani, itt a megtakarítás összege 236.000 forint lett volna, ami 198.240 forint plusz jövedelmet eredményezett volna a ténylegeshez képest és 185.959 forinttal több bevételt a tervhez képest. A projekt harmadik része a legkisebb a három közül. Ez a rész kivitelezése arra szolgál, hogy a turisták és leendő látogatók részére kényelmesebb és hívogatóbb legyen, akár egy kedvenc kiránduló, vagy piknikező hely. A harmadik résznél a költség töbletet úgymond az időjárás okozta, mivel eső miatt nem tudták a tervezett időre befejezni a lépcső megépítését. A két napos csúszás a következő költség többletet okozta: 2 munkás plusz 2 munkanapi bére: 2 * 2 * 11.320 = 45.280,- Ft.; 2 munkás plusz két éjszakai szállása: 2 * 2 * 2.000 = 8.000,- Ft., tehát összesen 53.280 forint. Mivel ez volt az egyetlen terv – tény közötti eltérés, ez a plusz költség 44.755 forinttal kevesebb jövedelemhez vezetett a tervhez képest. Az ötödik részben röviden összefoglaltam a projekt három részét, összehasonlítottam az eltéréseket. Megállapítottam, hogy mindhárom részben a töblet költséget végül is a humán erőforrásal járó költségek eredményezték. Mind a három részben a munkások bérezése, jutalmazása volt az a költség amely több ténylegesen több lett a tervhez képest. Ezen észrevételeknek megfelelően megállapítható, hogy a leggyakrabban előforduló költségkülönbözet a humán erőforrás költségénél jelentkezik. A „Szigligeti Óvár várrom turisztikai hasznosításához szükséges építészeti kivitelezései” című projekt összesített eredménye: Projekt összes árbevétele 24 380 887 Ft Összes önköltség 16 056 768 Ft Összes közvetett költség 1 122 282 Ft Összes adózás előtti eredmény 7 201 837 Ft Adó 1 152 294 Ft Projekt összes nettó eredménye 6 049 543 Ft A táblázatban megjelenített számokból kiolvasható, hogy a teljes projektből a Construct – Two Kft. – nek majdnem 25 % - os jövedelme származott.
|