Egy hipermarket készletkarbantartása és annak hatása az áruházi profitra

Dolgozatomban egy hipermarket készletgazdálkodását kívánom bemutatni, egy teljes leltári időszak alatt. Téma választásom indoka, hogy bemutassam egy ekkora áruház készletkarbantartását, amely közel 40000 cikket forgalmaz, valamint több, mint 600millió Ft készletértékkel rendelkezik. Feltárjam, hogy...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Boda János
Format: Manuscript
Language:Hungarian
Online Access:Dokumentum-elérés
Description
Summary:Dolgozatomban egy hipermarket készletgazdálkodását kívánom bemutatni, egy teljes leltári időszak alatt. Téma választásom indoka, hogy bemutassam egy ekkora áruház készletkarbantartását, amely közel 40000 cikket forgalmaz, valamint több, mint 600millió Ft készletértékkel rendelkezik. Feltárjam, hogy milyen módszerekkel kezeljük e készletmennyiséget, hogyan biztosítjuk a készletek pontosságát és hogyan készülünk egész évben arra, hogy az éves nagyleltár az elvárásoknak megfelelően alakuljon. Szakdolgozatomat a Tesco Globál Áruházak Zrt. rövid történetével majd a magyarországi és a nemzetközi vállalat bemutatásával folytatom. Magyarországon, a legnagyobb kiskereskedelmi vállalat a Tesco és immár 20 éve van jelen hazánkban. A cég magyarországi alkalmazottainak száma közel 22.000 fő. A Tesco amellett, hogy áruházakat épít, bevezetett egyfajta kultúrát is. Vállalatunknak két alapvető hitvallása van; az egyik így szól: „ senki nem tesz többet a vásárlókért, hogy elérjük életre szóló hűségüket”. A Tesco alapítója Jack Cohen volt. Jack 1919-ben, 21 évesen úgy döntött, hogy befekteti 30 font zsoldját, hogy egy standon árulhasson London keleti részén. Az eltelt közel száz év alatt a globális világban közel 4300 üzletet üzemeltet, 470.000 alkalmazottat foglalkoztat közel 20 országban. A Tesco felkészült és használja a 21. század vívmányait is. Ezek két legfontosabb példája a Clubcard rendszer és az online értékesítés. A rövid áttekintés után térek ki a leltározás általános szabályaira, előírásaira, a számviteli törvény alapján. A leltár olyan tételes – jegyzékszerű – kimutatás, amely a vállalkozások eszközeit és forrásait egy adott időpontra vonatkozóan mennyiségben és/vagy értékben felsorolja részletesen. Ezek után a bemutatom a leltári időszak 0.-ik napjától a különféle korrekciókat, melyet a készletnyilvántartó rendszerünkön végzünk. A Tesco áruház készletnyilvántartó rendszere a GOLD rendszer. Felhívom a figyelmet a készletkarbantartás fontosságára és pontosságára és bemutatom tételesen a kulcspontokat mellyel biztosítani tudjuk ezeket a feltételeket. Fontos megjegyezni, hogy tételes áruátvétel nincs az áruházakban. A Tesco a hiányok tekintetében, megkülönböztet ismert és ismeretlen hiányt. Az ismert hiány kezelése, csökkentése az egyik legfontosabb feladat az áruházak működési folyamatai tekintve. Óriási hatással van a jövedelmezőségre végső soron a profitra. Az áruház egyszemélyi vezetője szempontjából vizsgálom a Tesco leltározási tevékenységét előkészítéstől, a felkészülésen át, a leltár menetének a megismertetéséig. Felhívom azokra a pontokra a figyelmet, amelyet mindenképp meg kell tenni vagy le kell ellenőrizni a folyamat és az eredmény pontossága érdekében Végül, pedig a leltár értékelésének a szempontjait, a vállalati profitra gyakorolt hatásával zárom a szakdolgozatom. A profitra legnagyobb hatást áruházi szinten a veszteségek csökkentésével, megfelelő kezelésével lehet elérni. Ebben a fejezetben bemutatom, a leltár eredményét, értelmezését és az értékelését. Az áruház vezetőjének megítélésében három főszempont meghatározó a leltári eredmény tekintetében. Egyrészt számszakilag mennyi az eredmény. A másik szempont, hogy leltár alkalmával a 922 ok-kód mekkora eltérést mutat. Ez azt tükrözi, hogy milyen volt a kontroll, milyen volt az ellenőrzés a leltárközi időszak folyamán. A leltári eredményt megvizsgálva következtetéseket kell levonni, és következő lépéseket kell meghatározni. A harmadik szempont a leltár előkészületeinek és lebonyolításának a minősége. Áruház igazgatóként feladatom a folyamatok pontos betartása és betartatása. Ebben az estben jól működik az áruház, profitot termel a vállalatnak. Amely így töretlenül tud fejlődni és a vásárlóknak mindig újabb és újabb szolgáltatásokat tud biztosítani így közelebb kerülünk az alapcélunkhoz, hitvallásunkhoz, hogy „Senki nem tesz többet a vásárlókért, hogy elérjük életre szóló hűségüket”