Summary: | A szakdolgozati témaválasztás során arra törekedtem, hogy egy olyan aktuális probléma feltárását célozzam meg, amely elősegítheti a munkanélküliség mérséklődését, továbbá hogy a szakmai gyakorlatom során elsajátított ismereteket és tapasztalatokat is bele tudjam építeni a szakdolgozatomba, hogy a választott témát gyakorlati példákkal is alá tudjam támasztani. A cég felső vezetése kérésére a vállalat csak, egy általam kitalált fantázia névvel szerepelhet a szakdolgozatban, de az elemzést alátámasztó adatok és információk a valóságnak megfelelnek. Ennek megfelelően a vállalatot a Baranya Megyei Élelmiszeripari Kft., továbbá BMÉ Kft. néven tűntettem fel. A dolgozatban végzett munkaerő – piaci elemzés során kiderült, hogy a munkaerő piaci kereslet és kínálat egyenlőtlenségében keresendő a munkanélküliség nagy részét érintő probléma. (Túlképzés, hiányszakmák). Ebből kifolyólag az oktatási rendszer újragondolása enged néhány kérdést felvetni, főleg a szakképzés területén. A szakdolgozati témámban való kutatás során választ szerettem volna kapni, hogy milyen eszközökkel lehet javítani az oktatási rendszer helyzetén, milyen lehetőségek vannak a szakképzés területén, összpontosítva a középfokú duális képzés elemzésére. Vizsgálatom célja tehát az volt, hogy a duális képzés vajon megoldást nyújt-e majd a szakképzésben eddig felmerült problémákra, illetve képes lesz-e elősegíteni a jövő szakembereinek foglalkoztatását, ezzel csökkentve a munkanélküliséget Magyarországon. A BMÉ Kft. személyzeti osztályához számtalan, nem a vállalat profiljához illő végzettséggel érkeznek önéletrajzok, de előfordul olyan is, hogy a megfelelő szakképzettséggel rendelkeznek a pályázók, de az állásinterjú keretén belül szervezett próbamunkán teljesített szaktudásuk nem megfelelő a vállalatnak. Ezzel ellentétben viszont a munkaerő piaci elemzés azt mutatja, hogy – bár szakmunkás hiány van a munkaerő piacon, mégis az ő csoportjukban a legmagasabb a munkanélküliségi ráta. Mindebből azt a következtetést vontam le, hogy a probléma megoldását a szakképzési rendszer újragondolásában kell keresni, miszerint a szakképzést a vállalatok igényeihez kéne alakítani. Meg kell állítani a nem megfelelő szakmunkás végzettségű emberek kiáramlását a munkaerőpiacra, hiszen nem megfelelő gyakorlati tudással, nagy valószínűséggel munkanélküliek lesznek, vagy olyan betanított munkásként fognak valahol dolgozni, ahol nem tudnak a szakmájukban tapasztalatokat szerezni, így évek múltán a megszerzett szakképesítésük el fog veszni. A megoldás a duális képzés bevezetése lehet, melynek fő célja a gyakorlatorientált szaktudás elsajátíttatása a tanulókkal. A párhuzamosan folyó szakképzés gyakorlati része vállalatoknál történik, a vállalatnál dolgozó, szakavatott oktatók segítségével, az elméleti részt a szakiskolában sajátítják el a tanulók úgy, ahogy eddig a hagyományos képzésben. A képzés további célja, hogy a munkaerőpiac szakképzettségi igényéhez mérten állapítsa meg, hogy mely szakmákban körül-belül hány szakemberre lesz szükség az elkövetkezendő években. Továbbá figyelemmel kísérje a vállalatok munkaerő igényeit, melyet már az elméleti oktatás során figyelembe vesz, és a szerint alakítja az elméleti képzést. Véleményem szerint a duális képzési rendszer kialakításával nagyot nőtt az esélye annak, hogy a vállalatok valóban azt a munkatársat fogják megkapni, akire igazán szükségük van, illetve a megfelelő mennyiségű és minőségű utánpótlást fogja biztosítani a jövőben. Az általam készített SWOT analízisből kiderült, jelenleg fennálló kisebb hátrányok (gyengeségek, veszélyek), a tapasztalatszerzés útján kiküszöbölhetőek lesznek, ha a duális képzés gyakorlati, és elméleti oktatók együttműködése szorosabbá válik. Így tehető könnyebbé a szakképzés egyszerre két helyen történő oktatása miatti akadályok megszüntetése. Továbbá, ha tanulóikat közösen értékelik, hamarabb kiküszöbölhetőek lesznek a tanulók esetleges hiányosságaik, ezzel megelőzve a tanuló lemaradását a képzés előrehaladásában. Fontosnak tartom a jövőben az elméleti- és gyakorlati oktatás összehangoltabbá tételét, mert csak így lehet a szakképzés a leghatékonyabb, ha a tanuló az elméleti ismeretanyagok elsajátítása után rögtön tudja hasznosítani gyakorlatban a megszerzett tudást. A duális képzés még több vállalatot, illetve iskolát kell, hogy magához vonzzon, hogy a jövőben az oktatás és a cégek ki tudják termelni a megfelelő mennyiségű szakembert. Ehhez szükség van az ellenérdekelt vállalatok és iskolák érdeklődésének felkeltésére, ösztönzésére a duális képzés bevezetésével kapcsolatos pozitív hatások bemutatásával. További célcsoport a szülők és a tanulók, akikkel a szakmák szükségességét kell ismertetni, pozitív oldalát bemutatni. Tájékoztatni kell őket a munkaerő piacon lévő elhelyezkedési lehetőségekről. Továbbá a vállalatok jövőbeli feladata a szakképzés vonzóbbá tétele miatt a munkaeszközök korszerűsítése, a munkakörülmények jobbá tétele. Az oktatás egészét nézve nem csak a szakképzés területén van szükség a gyakorlatorientáltabb képzési formára, hanem például a felsőoktatásban egyaránt. Ott is nagy szükség lenne a vállalatok igényeihez alakítani a képzéseket. A koncepció már létezik a műszaki felsőoktatásban, de úgy gondolom, hogy más területeken is hatékonyabban el tudnák sajátítani a hallgatók az ismereteket, ha gyakorlattal is össze tudnák kapcsolni az iskolában szerzett ismereteket. Ezzel javulna a pályakezdők munkaerő - piaci helyzete a jövőben, és nem utolsó szempont, hogy végzettségüknek megfelelő pozíciót tölthetnének be az iskola elvégzése után.
|