Egyedi vevői igények kezelése GE Industrial Solution üzletág Logisztikai rendszerében

Szakdolgozatom témájaként az egyedi vevői igények kezelését választottam a General Electric Industrial Solution üzletágának a logisztikai rendszerében. A szakmai gyakorlatom során a multinacionális vállalatnál megismertem a logisztikai folyamatokat és betekintést nyertem a disztribúcióhoz kapcsolódó...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mecséri Zsuzsanna
Format: Manuscript
Language:Hungarian
Online Access:Dokumentum-elérés
Description
Summary:Szakdolgozatom témájaként az egyedi vevői igények kezelését választottam a General Electric Industrial Solution üzletágának a logisztikai rendszerében. A szakmai gyakorlatom során a multinacionális vállalatnál megismertem a logisztikai folyamatokat és betekintést nyertem a disztribúcióhoz kapcsolódó többi funkció munkájába is. A munkámban röviden ismertetem a General Electric történetét és az Industrial Solution üzletág elhelyezkedését a vállalat divízionális rendszerében. A GE ezen szegmense szinte teljes egészében kiszervezte külső cégekhez a logisztikai rendszerét. A napi operatív tevékenységében egyáltalán nem vesz részt, csak szervezési és irányítási feladatokkal foglalkozik. A Nagykanizsai logisztikai központot a Gartner Hungaráia Kft üzemelteti, röviden betekintést nyújtok a két vállalat együttműködésébe. Bemutatom az egyes régiókra jellemező kiszállítási folyamatokat, kiemelve köztük lévő különbségeket. Külön figyelmet szenteltem az informatikai rendszereknek, mert a GE esetében különösen fontos, hogy az egymástól távol működő gyárak és raktárak között az információk mindig frissek legyenek, majdhogynem on-line legyen látható az egyes funkciók működése. Figyelmem középpontjában a különleges vevői igények kerültek. A gyakorlat során szerzett tapasztalataim szerint ez egyre nagyobb szeletét jelenti a kiszállításoknak, folyamatosan nő az ilyen kérésekkel rendelkező vevők száma. A logisztikához kapcsolódó egyéni igényeket a csomagolás során lehetséges teljesíteni. Eddig a pillanatig, a gyártás és a raktározás során a terméket az általános folyamatok szerint kezelik. Nem veszik figyelembe, hogy a vevőnek történő kiszállítás során lesz-e bármilyen, a szokásostól eltérő kérés a szállítmánnyal kapcsolatban. Egyik jelentős területe az egyedi kéréseknek, hogy a vevő által meghatározott címkékkel kell ellátni a kiszállításra kerülő dobozokat, így téve egyedivé a terméket. Ezzel a plusz információval a GE vevői a továbbértékesítés során a piacaikon jelen lévő túlkínálatból szeretnének kitörni, arra számítva, hogy a végső felhasználók így nagyobb arányban vásárolják ezeket az árukat. A vevői kérések másik nagy csoportja a szállítmány összeállításával, a csomagolás fizikai megvalósításával kapcsolatosak a logisztikában. Elmondható, hogy napjainkban az egyes vevők minél kevesebb erőforrást szeretnének fordítani az áruk kezelésére. A beszállítóktól (jelen esetben a GE-től) már olyan állapotban várják a szállítmányokat, hogy számukra a csak helyben végezhető árukezelés maradjon, amelyet gyorsan és hatékonyan tudnak elvégezni. Ez a szemléletmód húzódik meg a vevőkérések ezen csoportja mögött, melyek közül néhányat a szakdolgozatomban is ismertetek. Az Industrial Solution üzletág fő profilja a tömegtermelés, mégis forgalmaz a vevők számára speciálisan összeállított egyedi termékeket is. Ez esetben már a vevőrendeléstől egészen a kiszállításig külön figyelem irányul ezekre a vevőrendelésekre. Erre az úgynevezett Generic Code folyamatot használják, melynek során a raktárban mind informatikailag mind fizikailag a többi terméktől elkülönítetten, csak dedikált emberek dolgoznak ezekkel az árukkal. A szakdolgozatban ismertetésre kerül ezeknek a speciálisan legyártott termékeknek a raktári kezelése. Végül röviden bemutatom, hogy az egyedi igények kezelése esetén milyen extra költségek jelentkeznek az általános kiszállítási folyamathoz képest. Fontos megérteni azt a piacokon jelen lévő és egyre nagyobb hangsúlyt kapó szemléletmódot, hogy a vevők nem általános cikkeket szertnének vásárolni, hanem egyedieket, melyek az ő igényeikre vannak tervezve. Ezért az egyedi igényekre nem úgy kell tekinteni, mint különálló tevékenységre amely extra erőforrásokat igényel, hanem úgy mint az értékesítés jövőbeni növekedési zálogára.