520 |
3 |
|
|a Dolgozatom célja az volt, hogy bemutassam, hogyan zajlik egy könyvviteli zárlat, annak bizonyos lépései a gyakorlatban, egy szolgáltatóközpont szemszögéből. A dolgozatból látszik, hogy olyan vállalatoknál, ahol integrált vállalati rendszer van használatban, a folyamatok sok esetben a háttérben zajlanak, a felhasználó pedig csak a végeredményt kapja meg, bizonyos adatok megadása után. De ahhoz, hogy az igy kapott eredményt értelmezni tudjuk, szükség van a számviteli tudásra. Az oktatás keretei között általános és specifikus szakmai tudás átadására is nagy hangsúlyt fektetnek. A zárás során felmerülő lépések legtöbbje az iskolai órák során is felmerül. Ilyenek például az értékcsökkenés elszámolása, árfolyamkülönbözetek elszámolása. Az ilyen fajta lépések egy SAP szintű rendszerben, a folyamatok felgyorsítása, a hibázás lehetőségének csökkentése, a könyvelési tételek számának nagysága miatt mind a háttérben futnak. A kapott eredmény viszont csak úgy értelmezhető, ha a megfelelő tudást elsajátítottuk és a könyveléseket akár manuálisan is elvégezhetnénk. A cég szolgáltatási koncepciója alapján a könyvelés nagy része az adott leányvállalatnál történik, hiszen a gazdasági eseményekkel kapcsolatos információk náluk merülnek fel, náluk érhetőek el. Vannak olyan esetek, amikor a könyvelések nem helyesen történnek meg és az ebből fakadó hiba később ütközik csak ki. Ilyenkor szükség van a korábban elsajátított tudásra és logikus gondolkodásmódra a problémák megoldására. A pénzügyi számvitel lépései mellett nagy hangsúly van a vezetői számvitel területein is. Sok lépés, tevékenység kapcsolatos a költségekkel, azok elemzésével, megtervezésével. A szolgáltatás során részt veszünk a költségek felosztásának megtervezésében, beruházási keretek létrehozásában és karbantartásában. Az ilyen jellegű folyamatok technikailag és tartalmilag mind egyediek egy cég esetében. Megoldásukhoz szükséges az adott ERP rendszer ismerete. A számviteli és technikai tudáson felül, egy SSC-ben a munkaidő nagy része a kommunikációval és a kapcsolattartással telik. Mivel a cég több mint száz országban lévő leányvállalatait támogatja, igy rengeteg különböző kultúrájú és habitusú emberrel kerülünk kapcsolatba. Az különböző kultúrák különböző munkamorált, kommunikációt eredményeznek. A sikeres együttműködés érdekében törekedni kell a jó kapcsolatok kiépítésére, olykor kompromisszumkötésre. Annak ellenére, hogy a lokál oldalon vannak a könyveléshez szükséges információk, a technikai megoldások inkább az SSC terepe, de sokszor a könyvelés helyességének ellenőrzése is ránk hárul. A könyvviteli szolgáltatás talán legutolsó folyamatában, a beszámoló összeállításában és véglegesítésében nem a klasszikus értelemben veszünk részt. A vállalatra szabott egyedi riportálási rendszer segítségével állítjuk össze azt a jelentést – a főkönyvi kivonat és az SAP többi adata alapján – amelyet az anyavállalat felhasznál a konszolidált beszámoló elkészítése érdekében. A Roche-nál, az zárás legvégső részében erre helyeződik a hangsúly, ahol a FinCo által végzett ellenőrzések alapján kell a hibák, hibás könyvelések megoldását megtalálni. Ebből következtethető, hogy nagyobb vállalatoknál az egyszerűbb, tranzakciónális feladatok automatizálásra, esetleg kiszervezésre kerülnek, hogy előtérbe kerülhessenek, több idő legyen a komplexebb problémák megoldására.
|