A KRKA gyógyszergyártó cég alkalmazotti motivációjának vizsgálata

A szakdolgozat kutatási célja a motivációs elméletek megismerése, a generációk sajátosságainak bemutatása majd a Krka gyógyszergyártó cég alkalmazotti motivációjának feltérképezése volt. A dolgozat első részében a különböző motivációs elméletek kerültek bemutatásra, kezdve a korai elméletekkel, maj...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Horváth Adrienn
Format: Manuscript
Language:Hungarian
Online Access:Dokumentum-elérés
LEADER 04941nta a2200217 i 4500
001 dolg20068
005 20210614185720.0
008 190104suuuu hu om 0|| hun d
040 |a PEREPO DOLGOZAT  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Horváth Adrienn 
245 1 2 |a A KRKA gyógyszergyártó cég alkalmazotti motivációjának vizsgálata  |h [elektronikus dokumentum] /  |c Adrienn Horváth 
520 3 |a A szakdolgozat kutatási célja a motivációs elméletek megismerése, a generációk sajátosságainak bemutatása majd a Krka gyógyszergyártó cég alkalmazotti motivációjának feltérképezése volt. A dolgozat első részében a különböző motivációs elméletek kerültek bemutatásra, kezdve a korai elméletekkel, majd folytatva a múltszázad kutatóinak folyamat- és tartalomelméleteivel. A következő részben az újszerű D. Pink Motiváció 3.0 elméletét vizsgáltam. Számos empirikus kutatással bebizonyította az író, hogy az emberekben létezik a belső teljesítménykényszer és a külső jutalmazás milyen káros hatással van erre hosszútávon. A második részben több forrásból származó információk alapján kerültek bemutatásra a különböző generációk: A veterán generáció, akik ugyan már nincsenek jelen a munkaerőpiacon, de egy teljesen más munkakultúrához szoktak hozzá, így látni lehet az elmúlt körülbelül 50 évben milyen változások mentek végbe a munka világában. Jelenleg a munkaerőpiac legidősebb tagjai a baby-boom generáció, akik még jelentős mértékben aktív szerepet vállalnak a munkahelyeken. Őket az X generáció követi, akiknek már nem könnyű teljesíteni az elvárásokat, hogy az elért pozíciójukat megtartsák. Bővebb elemzést az Y generáció kapott, hiszen az elkövetkezendő években még fokozódó szerepet fognak betölteni a munkaerőpiacon illetve a Krka cég dolgozóinak jelentős hányada is ennek a generációnak a képviselője. Végül megemlítettem a Z generációt. Igaz ők még nagyon kevés számban vannak jelen a munkaerőpiacon, de előrejelzések szerint nagy kihívás lesz őket megtartani, megtalálni az ő motivációkat. Sokan egyedüli gyermekként nőnek fel egy családban, így inkább az egyedüli, önálló, gyakorlatias feladatokat fogják preferálják A Krka alkalmazottainak motivációját nem valószínűségi, önkéntes típusú kérdőívvel próbáltam feltérképezni. Kiderült, hogy az Y generáció számára az előreléptetési lehetőség a legmeghatározóbb inspiráció. Ez ellentétben áll azzal az idei nemzetközi tanulmánnyal, melyben a millenáris generáció a magas fizetést érzi számára legfontosabbnak. Ugyanakkor a Krka cég dolgozói a munkahelyváltás fő okaként elsőként a magasabb kereseti lehetőséget jelölték meg, ezt követi a magasabb pozíció illetve a jobb munkahelyi környezetet. Ezt megmagyarázza az is, hogy a legnagyobb elégedetlenség a bónusz illetve az egyéb pénzbeli juttatások elérése kapcsán látható. Így Pink elmélete a jutalomról - miszerint, heurisztikus feladatok elvégzése esetén romboló, pusztító hatású – nem igazolódott, hiszen a Krka alkalmazottai elvárják, hogy az elvégzett munka után valamilyen jutalomban részesüljenek. A cég dolgozói motivációja felmérésének következtetései nem erősítették meg a kontroll vizsgálat eredményeit, de meg sem cáfolták azokat. Talán hosszabb időtávon, és nagyobb részvételi százalékkal, érdekes lehetne újra nézni a kutatást. Összességében a felmérés illetve a dolgozatban említett vizsgálatok rávilágítanak arra, hogy napjainkban még mindig a pénzbeli ösztönzés, tölti be a legmeghatározóbb szerepet a munkavállalók fontossági sorrendjében, azonban egyre fontosabbá válik a változatosság és az önmegvalósítás igénye az adott munkakörön belül új, kihívást jelentő feladatok, előrelépési és fejlődési lehetőségek formájában. Mindezek pedig Z generáció megjelenésével csak fokozódni fognak. Számukra a vállalati kultúra, a pozitív munkahelyi közösség még mérvadóbb lesz. Ezzel a Krka gyógyszergyártó cégnek is számolnia kell, és a dolgozat végén megfogalmazott hangulatjavító lehetőségeket is fontolóra kell vennie. A tartós motiváció kulcsa abban állhat, ha a munkavállalók számára a Krka folyamatos fejlődési lehetősége biztosít, és ezt megfelelő anyagi juttatásokkal párosítja. 
695 |a gyógyszeripar - gyógyszergyártás 
695 |a motiváció - ösztönzés 
695 |a generációk - nemzedékek 
695 |a véleménykutatás - kérdőíves vizsgálat 
695 |a Krka Magyarország Kereskedelmi Kft. (Budapest) 
695 |a munkavállalók 
700 1 |a Halász Imre  |e ths 
856 4 0 |u https://perepo-dolgozat.uni-pannon.hu/id/eprint/20068/1/horv%C3%A1th_adrienn_2019jan_titkos.pdf  |z Dokumentum-elérés