520 |
3 |
|
|a Az elmúlt időszakban a technológia fejlődése, az internet és a digitalizáció terjedése révén a gazdaság számos területén nagy változás következett be. A pénzügyi innovációk megjelenése és elterjedése jelentős átalakulást eredményezett a pénzforgalomban és a pénzügyi infrastruktúrában, ezzel új kihívások elé állítva a bankszektort. A pénzintézeteknek fel kell ismernie, hogy a lakosság és a vállalatok fogyasztói szokásai jelentősen megváltoztak, nem csak a mindennapi életben, hanem a bankolás terén is. A pénzügyi szolgáltatásokat igénybe vevők körét eltérően szocializálódott generációk teszik ki. A legnagyobb kihívás elé a bankokat a pénzügyi életét még épp csak elkezdő Y és Z generáció állítja akik részéről már alapvető igényként jelent meg, hogy az élet más területeihez hasonlóan, banki ügyeiket is a nap 24 órájában, az év mind a 365 napján, valós időben tudják intézni. Ezek alapján világosan kirajzolódik, hogy a bankok számára a legnagyobb veszélyforrást a pénzügyi szektorban drasztikus számban megjelenő ún. FinTech szereplők jelentik, akik a technológiai megoldásokat piacosítják. Ezeknek a vállalatoknak a többsége pénzforgalmi szolgáltatásokkal, prepaid banki megoldásokkal, mobilfizetéssel, Bitcoinalapú banki tranzakciókkal vagy közösségi finanszírozással foglalkozik. Dolgozatomban először a bankszektort érintő kihívásokat mutattam be, majd ezek mögött azonosítható trendeket vettem sorra. Ismertettem a megváltozott ügyféligényeket, az új piaci szereplőket a pénzpiacon. Azonosítottam a lakossági szegmens elvárásait a pénzintézetekkel szemben, és ezen igényeknek a kielégítésére tettem megoldási javaslatokat. Bemutattam a bankok és a FinTech cégek együttműködése során megvalósított projekteket, és górcső alá vettem hazánkban az egyre népszerűbbé váló FinTech megoldásokat. A dolgozat utolsó fejezetében primer kutatással vizsgáltam a nyugat-dunántúli régió Z generációs lakosságának pénzügyi szokásait. Többek között választ kerestem arra, hogy képzelik ők a mindennapi pénzügyek lebonyolítását, és megismerni véleményüket, elvárásaikat a banki szolgáltatások terén. Ennél a generációnál fontos szerepet játszik a számlavezető bank kiválasztásál a digitális lefedettség, hogy milyen mobilalkalmazással rendelkezik az adott pénzintézet. A fiatalok nyitottak az új FinTech megoldásokon alapuló lehetőségek kipróbálására, szívesen intézik mindennapi pénzügyeiket elektronikusan. Nem szívesen járnak bankfiókba, számukra egy nagy nyűgöt jelent, de bizonyos ügyek intézésében, mint a hitelfelvétel vagy a befektetések, megtakarítások mindenképpen felkeresik tanácsadójukat, és az ő szaktudására támaszkodva hozzák meg a komolyabb, hosszabbtávú döntéseket. Összességében elmondhatjuk, hogy az elkövetkező időszakban a bankrendszer legnagyobb kihívását és egyben lehetőségét a digitalizáció fogja jelenteni. A jövő sikerét nagyban az fogja meghatározni, hogy melyik pénzintézet mennyire tud versenyképes és ügyfélközpontú megoldásokkal piacra lépni. Számos piaci szereplő már felismerte, hogy a FinTech cégek megjelenése lehetőséget nyújt ennek az akadálynak a leküzdésére. Ezekkel az innovatív vállalatokkal való együttműködés során, nem csak új technológiai tudásra tehetnek szert, hanem az új kapcsolatok létrejöttével közös érdekek is megvalósulhatnak, hiszen a legnagyobb nyertesek a fogyasztók, akik gyorsabban, egyszerűbben és olcsóbban tudják banki szolgáltatásokat igénybe venni.
|