Summary: | Szakdolgozatom írása során betekintést nyerhettem egy globális szinten működő vállalat logisztikával, azon belül tervezéssel és kiszállítással kapcsolatos folyamataiba. Számomra a fókusz ezeken belül is az EDI (Electronic Data Interchange – elektronikus adatcsere) előnyeire, és annak használatára esett. Korábban nagy kihívást jelentettek a cégeknél a faxok, email-ek, Excel táblák és hasonló információt közlő megoldások manuális feldolgozása. Ezek a kihívások hívják életre az ezeket háttérbe szorító, és lassan leváltó, teljesen digitalizált technológiák használatát. Napjainkban elengedhetetlen a Flex-hez hasonló volumenű vállalatoknál az elektronikus adatcsere alkalmazása. A diplomamunkám elméleti részében magát az EDI-t, mint fogalmat részletezem. Fontosnak tartottam az ezzel kapcsolatos információk különböző aspektusokból való bemutatását, részletezve a standardokat, típusokat, alkalmazása mellett és ellene szóló érveket és gazdasági hatásait. A számos előny miatt, amelyeket a technológia nyújt, biztosnak tartom, hogy az elkövetkezendő években a jelenleginél is nagyobb arányban fogják alkalmazni a vállalatok az EDI-t világszerte. Gyakorlatom alatt a Flextronics International Kft zalaegerszegi Zala Automotive gyáregysége és vevői közti EDI kapcsolat meglétét, illetve kialakításának lépéseit ismerhettem meg. A különböző tervezői feladatok ráfordítási idejének csökkentésével, és a hibaráták minimalizálásával kapcsolatos kvantitatív kutatásom eredményeként arra a konklúzióra jutottam, hogy az EDI számos előnye nemcsak az elméletben, hanem a gyakorlatban is határozottan számottevő. Szemmel kísérhettem egy vevővel való EDI kapcsolat kialakításának menetét, ennek bemutatása képezi a szakdolgozatom gyakorlati részét. A projekt különböző fázisainak ismertetése után a technológia mindennapos, logisztikai tervezők általi használatát részletezem.
|