Digitalizáció hatása a fogyasztási hitelezés folyamatára

A digitális technológiák széles körű felhasználásának igénye lassan mindennapi társadalmi szükségletté válik, a pénzügyi szektort is eléri előbb-utóbb a változás szele. Ez a változás azonban - a szektor természeténél fogva - a piaci innováció és a megfelelő szabályozási válaszok közös mezsgyéjén kép...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Szabó Kitti
Format: Manuscript
Language:Hungarian
Online Access:Dokumentum-elérés
Description
Summary:A digitális technológiák széles körű felhasználásának igénye lassan mindennapi társadalmi szükségletté válik, a pénzügyi szektort is eléri előbb-utóbb a változás szele. Ez a változás azonban - a szektor természeténél fogva - a piaci innováció és a megfelelő szabályozási válaszok közös mezsgyéjén képzelhető csak el. A változó ügyféligények kiszolgálása érdekében jelentős változtatások szükségesek a banki folyamatok szervezésénél. Átalakulnak a bankfiókok, folyamatosan bővülő digitális csatornák alkalmazásával ma már szinte minden szolgáltatás elérhető banki tanácsadó személyes jelenléte nélkül. Nem szükséges bankfiókot felkeresni ahhoz, hogy számlát nyissunk, befizessünk, a rendelkezésre álló számlánkon forgalmazzunk, megtakarítási lehetőségek közül válasszunk. Lassan mindenhol elérhetők az intelligens automaták, minden bank rendelkezik ügyfelek számára kifejlesztet digitális felülettel, melyek mobiltelefonon keresztül a nap 24 órájában elérhetők. Nem csak mi lettünk mobilak, de bankügyeink intézésénél is szívesen választjuk ezt a lehetőséget. A mindennapi szükségletek kielégítéséhez olykor fogyasztási hiteleket veszünk igénybe, mely akkor és ott válik szükségessé, nem kívánunk napokat tölteni a bankfiókban, hogy hozzá jussunk. A digitalizációs fejlődés hatására ez is elérhetővé vált. Fontosnak tartom megjegyezni, hogy ehhez elengedhetetlen, hogy ismerjük a különböző kölcsönlehetőségeket, azok felhasználási területét. A nem megfelelő választás jelentős többletterhet róhat a kölcsönfelvevőre. A hitel szükséges, a vásárlásokat előre lehet hozni, az igényt a felmerüléskor ki lehet elégíteni. Minden kölcsönfelvétel legyen megalapozott, átgondolt a családi költségvetésbe beilleszthető. Ahhoz, hogy ma már otthonról kényelmesen elektronikus úton igényelhessünk kölcsönt érdemes áttekinteni a különböző lehetőségek. Dolgozatomat az OTP Bank Nyrt. bemutatatásával kezdem, részletezve a feladatköreinek az évről évre történő változásait, valamint szemléltetem, hogyan alakult 2018-ban Magyarországon a lakossági hitelkihelyezés. A bank egy multinacionális vállalat budapesti központtal, amelynek kiemelkedően hangsúlyos szerepe van a piacon, továbbá sikerességét, jelentőségét az a számos díj is bizonyítja, amelyben eddig részesült. Záródolgozatom központi eleme az OTP Bank által kínált külön fedezet biztosítása nélküli fogyasztási hitelek típusai, beleértve a folyószámlahitel, a személyi kölcsön és a hitelkártya, majd azok jellemzői, továbbá a digitalizációs változások, amelyek hozzájárulnak a hitelezési folyamatokhoz. A hitelfelvételek során a túlzott eladósodás elkerülése érdekében 2015-ben törvényi szabályozás került bevezetésre, az úgynevezett Jövedelemarányos Törlesztőrészlet Mutató (JTM), amelynek lényege, hogy az ügyfelek rendszeres jövedelmének megfelelő arányában korlátozza a hitel felvételekor a maximálisan vállalható törlesztési díjakat. Ez a korlátozás mind a két félnek érdeke, hisz így az ügyfél nem halmoz magának adósságot, de ugyanakkor a pénzintézet kockázata is alacsonyabb lesz. Az OTP Bank életében nagy áttörést jelentett a digitális aláírópadok bevezetése, amellyel jelenleg a bank saját ügyfelei intézhetik ügyeiket. Az eszköz előállítja az ügyfél digitális aláírását, amelynek segítségével internetbank használatával intézhetőek a kívánt tranzakciók. Személyi kölcsön igénylése a bankfiókban már kizárólag csak aláírópad segítségével történik, mellyel egy úgynevezett papírmentes ügyintézés vált elérhetővé. Az aláírópadok mellett kiemelten fontos az okos bankautomaták létesítése is, amely 0-24-ben, tehát nyitvatartási időn túl is az ügyfél rendelkezésére áll.