Pénzügyi kultúra fejlesztés, az OTP Bank és versenytársai hasonlatában

Záródolgozatomban a társadalmi felelősségvállalás egyik fontos, és érdekes területét, a pénzügyi kultúra fejlesztést vizsgáltam az OTP Bank Nyrt. szemszögéből. Az OTP Bank az ország piacvezető pénzintézete, és a versenytársaihoz mérten a pénzügyi kultúra fejlesztés területén is kiemelkedő munkát vég...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Németh Máté
Format: Manuscript
Language:Hungarian
Online Access:Dokumentum-elérés
Description
Summary:Záródolgozatomban a társadalmi felelősségvállalás egyik fontos, és érdekes területét, a pénzügyi kultúra fejlesztést vizsgáltam az OTP Bank Nyrt. szemszögéből. Az OTP Bank az ország piacvezető pénzintézete, és a versenytársaihoz mérten a pénzügyi kultúra fejlesztés területén is kiemelkedő munkát végez. A pénzügyi kultúra fogalma sokaknak egy megfoghatatlan dolog, viszont leegyszerűsítve annyit jelent, hogy az emberek tudatos, megfontolt, és észszerű döntéseket tudjanak hozni pénzügyeik kapcsán. Tisztába legyenek az alapvető gazdasági és pénzügyi fogalmakkal, ismerjék a befektetési lehetőségeket, és ismerjék azok veszélyeit is. Életünk során minden döntésünknek van közvetlen vagy közvetett financiális következménye, igy fontos, hogy tisztában legyünk döntéseink következményeivel. A bankoknak kiemelt érdeke, hogy a pénzügyi kultúra a lehető legmagasabb szinten legyen, ugyanis a gazdasági élet akkor tud megfelelően működni, ha az emberek „nem költenek többet, mint a bevételük”, és ezáltal a hitel kihelyezések is megfelelően tudnak forogni. A pénzügyi kultúra fejlesztésének több területe is van, és számtalan eszköze is. A hazai nagybankok a 2008-as gazdasági válság után kiemelten kezdtek foglalkozni ezekkel a területekkel. Dolgozatomban vizsgált legfontosabb területek a: 1. Kommunikációs aktivitás a pénzügyi kultúra fejlesztéséért 2. Pénzügyi oktatás támogatása 3. Termék- és szolgáltatásinnovációk 4. Stratégia és pénzügyi kultúra Először az OTP Bank tevékenységét vizsgáltam, majd, a hazai pénzpiac másik hét nagybankjának programjait és stratégiáit. Ezekután a versenytársakat az OTP csoporthoz hasonlítottam, annak fényében, hogy a dolgozatom elején azt a kérdést tettem fel, hogy igazolódik-e az OTP Csoport piacvezető szerepe a pénzügyi kultúra fejlesztésének területén. A bank a Fáy András Alapítvánnyal olyan kiemelkedő projekteket hoztak létre, mint az OK Oktatási Központ vagy a Sulibank Projekt, melyek mind a fiatalok pénzügyi edukációját szolgálják. A további nagybankok is főként a fiatalokat célozzák meg programjaival, ami érthető is, hiszen ők képezik a jövőt. A fiatalok képzése mellett vannak programok kimondottan nőknek, vagy hátrányos helyzetű emberek számára is. Munkám során arra a következtetésre jutottam, hogy az OTP élen jár a pénzügyi kultúra fejlesztésében, és átfogóan CSR szinten is az egyik legmeghatározóbb hazai bank. Az egyes bankok által szervezett programokon és akciókon kívül, vannak társadalmilag szervezett események is, az egyik ilyen fontos a Pénz7 nevű projekt, mely hosszú ideje több bank támogatásával működik a pénzügyi kultúra fejlesztésének érdekében. Fontos, megjegyezni még hogy a pénzügyi kultúra fejlesztést sohasem lehet végesnek tekinteni. Ahogy a technológia, és a gazdaság fejlődik úgy jelennek meg az újabb és újabb pénzügyi termékek, és szolgáltatások a piacon, melyek folyamatosan egyre bonyolultabbak, és ha ezeket nem értik meg az emberek, és nem tudják felmérni azok kockázatát, az a gazdasági élet újabb válságához is vezethet, ezért nagyon fontos a pénzügyi kultúra folyamatos és magasszintű fejlesztése.