520 |
3 |
|
|a A közelmúltban majd minden iparágban jelentős változások mentek végbe. Előtérbe kerültek olyan fogalmak, mint digitalizáció, bigdata, smartcontract, és még több jól hangzó kifejezés. Kétségtelen, hogy az informatika segítségével számos ezidáig megkérdőjelezhetetlennek vélt eljárás, termék, vált régimódivá, és manapság az a legkevesebb, hogy a papíralapú formátumot felváltotta a digitális. Az új eljárások bevezetésével lecsökkent a belépési küszöb olyan pénzügyi ágazatok esetében is, mint a bank, vagy a biztosítási szektor. Amellett, hogy a tradicionális kultúrával rendelkező banki, biztosítási tevékenységet végző pénzintézetek is mindent megtesznek a fejlesztések érdekében, megjelentek olyan újító, a piacot újragondoló vállalkozások, melyek termékeikkel szakítanak a hagyományossal. A "fizess, ahogy vezetsz" típusú telematikus biztosítási modellek egyre több piacon működnek. A robottechnológiákat és a mesterséges intelligenciát is egyre inkább hasznosítják a biztosítók: a legnagyobb biztosítók már eddig is használtak chatbotokat, hogy az ügyfelekkel történő kapcsolattartás döntő részét automatizálják. Eközben más szektorokból érkező tradicionális szereplők is aktívan vizsgálják a biztosítási piacra lépést, főleg olyan cégek, amelyek nagy mennyiségű adattal rendelkeznek nagyszámú ügyfélről. Az InsurTech cégek a szektorok közötti éles határvonalakat igyekeznek eltörölni. Kutatásom során a módszertan széles spektrumát használtam. Szekunder adatgyűjtés során, legfőképp az MNB adatgyűjtéseit, a MABISZ adatközléseit, illetve a biztosítótársaságok beszámolóit dolgoztam fel. Ahol a szekunder információk nem bizonyulnak elégségesnek, ott összevetettem őket a - nemzetközi fuvarozással foglalkozó - munkahelyemen elsőkézből kapott primer információkkal. Szakdolgozatomban továbbá arra a kérdésre kerestem a választ, hogy egy innovatív biztosítási termék milyen jogszabályi és piaci, finanszírozási feltételek mellett tudna belépni a magyar piacra. Vizsgáltam, hogy a FinTech innovációk milyen hatással vannak a piaci szereplőkre. Különböző szempontok alapján azonosítottam a technológiai innovációk pozitív, illetve negatív hatásait a pénzügyi rendszerre, az intézmények működésére, valamint az ügyfelekre. A szabályozói oldalt vizsgálva megállapítottam, hogy olyan keretrendszer kialakítása a cél, ami a kockázatok minimalizálása mellett, teret engedni a pénzügyi innovációknak. Bemutattam az MNB 2018-ban indított FinFech cégeket segítő programjait. Az Innovation Hub, a Szabályozói Támogató Platform az elsődleges információcsere eszköze az MNB és az innovatőrök között. A FinFech innovációk kipróbálására létrehozott platform az MNB által életre hívott Regulatory Sandboxban egy olyan szabályrendszer került felállításra, amely keretei között a FinTech vállalkozások és a hagyományos szolgáltatók is kipróbálhatják, tesztelhetik a bevezetés előtt álló technológiájukat. Ez a szabályozói játszótér olyan könnyítéseket és felmentéseket nyújt a résztvevőknek, melyek segítik az ötletek piacra jutását. Kifejtettem, hogy a Sandbox alapötlete jó, de a csatlakozás szigorú feltétele miatt – csak engedéllyel rendelkezők csatlakozhatnak hozzá – pontosan azt innovációban érdekelt, még csak a piacra lépésen gondolkodó, alacsony tőkeellátottságú kört zárja ki, amely a pénzügyi újítások motorja lehetne. A nemzetközi szabályozói innovációtámogató eszközrendszer bemutatásával láthatjuk, hogy alapvetően nem tér el a magyarországitól. A legtöbb ország az Innovation Hub és a Regulatory Sandbox segítségével kívánja támogatni országa FinTech újdonságait, különbség csupán néhány többletfunkcióban van. A programokat céljukat tekintve hasznosnak gondolom, de mivel a tapasztalatok még korlátosak egyelőre nehéz megítélni az innovációkban játszott szerepüket. A szakdolgozat második részében bemutatok egy innovatív kötelező gépjármű felelősség biztosítást. A termék alapvető újítása az, hogy nem fix éves/negyedéves díjakkal kalkulál, hanem használatarányos díjfizetést ígér. Elemeztem a kötelező gépjármű felelősség-biztosítások piacát. A piacelemzés során arra a megállapításra jutottam, hogy bővülő piacon kedvezőek a feltételek egy innovatív biztosítási termék bevezetésére. Leíró statisztika alkalmazásával, valamint illeszekedésvizsgálat segítségével megfigyeltem a célpiac jellemző tulajdonságait. Foglalkoztam a biztosítási termék elméleti kérdéseivel, mélyebb összefüggéseket keresve. A primer adatokhoz való hozzáférés érdekében a terméket teszteltem valós környezetben is. A biztosítási termékjellemzők megfogalmazása során ebben a dolgozatban csak a fő termékjellemző kialakítását tűztem ki célul. Ez a mozgás alapú biztosításnál a biztosítási díj tarifálását jelentette kilométer alapon. Javaslatokat tettem az innovatív termék bevezetésének marketing stratégiájára.
|