A Zala Megyei Fagyöngy Egyesített Szociális Intézmény munkaügyi folyamatai és bérgazdálkodása

Záródolgozatom témája a Szociális- és Gyermekvédelmi Főigazgatóság Zala megyei Fagyöngy Egyesített Szociális Intézmény gazdasági folyamatainak bemutatása. A témaválasztás oka, hogy a szakmai gyakorlatom során lehetőségem volt humánpolitikai és hozzá kapcsolódó gazdasági folyamatok megismerésére, mel...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Szikora Viktória
Format: Manuscript
Language:Hungarian
Online Access:Dokumentum-elérés
Description
Summary:Záródolgozatom témája a Szociális- és Gyermekvédelmi Főigazgatóság Zala megyei Fagyöngy Egyesített Szociális Intézmény gazdasági folyamatainak bemutatása. A témaválasztás oka, hogy a szakmai gyakorlatom során lehetőségem volt humánpolitikai és hozzá kapcsolódó gazdasági folyamatok megismerésére, melyek segítségével a tanulmányaim során elsajátítottakat a gyakorlatban is megtapasztalhattam. Ez a téma mindenkor aktuális, hiszen a szervezetek életében egyik legfontosabb paraméter az emberi erőforrás kérdése, valamint a dolgozók juttatásainak kalkulálása. Záródolgozatom első része a humán erőforrás szerepéről szól egy szervezeten belül, valamint az ehhez szorosan kapcsolódó témáknak, mint a munkaerőpiac problémái napjainkban, a bérkalkuláció, és ezek támogató eszközeinek boncolgatására vállalkoztam. A téma óriási kiterjedése és sokszínűsége miatt csak egy részt ragadtam ki, és mutattam be, a teljesség igénye nélkül. Mára kifejezetten fontossá vált, hogy szervezetek minél jobb munkakörülményt, fizetést, bánásmódot biztosítsanak alkalmazottjaik számára. A vállalatok között nagy a harc a munkaerőpiacon- ennek okai a munkaerőhiány, ezen belül is leginkább a szakmailag képzett, tapasztalt munkaerő megszerzése jelent nagy feladatot a HR-esek számára. A technológiai újítások, innovációs megoldások nagymértékben támogatják ezt a folyamatot. Véleményem szerint a humán erőforrás az egyik legfontosabb alappillére egy szervezetnek, hiszen annak eredményessége az érte dolgozó embereken múlik. Ha sikeres akar lenni a cég, azt először belülről kell kezdeni felépíteni. El kell érni a dolgozók hűségét, lojalitását, célt és lehetőségeket adni nekik, és nem utolsó sorban bizalmat. Ha ezek megvannak, és lehet számítani, építeni a munkaerőre, akkor lesz csak meg az alapja egy sikeres vállalatnak. Dolgozatom második része a szervezet bérezéséről, és ahhoz kapcsolódó informatikai rendszerek támogató szerepéről szól. Az intézetnél, ahol a szakmai gyakorlatomat töltöttem, minden kollégám a közszférába tartozik, tehát személyesen is volt alkalmam megismerni azokat a sajátosságokat, amik rájuk vonatkoznak. A közszférában dolgozókra sajátos bérezési rendszer vonatkozik, amit a közalkalmazotti bértábla segítségével mutattam be. Végeztem összehasonlítást a versenyszférában dolgozókkal, az eredményt diagramon is szemléltetve. A bérkalkulációk, és minden, munkavállalót megillető jogok nyilvántartásához természetesen saját informatikai rendszer tartozik, ami az intézetnél a Magyar Államkincstár által működtetett KIRA rendszer, aminek bemutatására külön fejezetben vállalkoztam. Az új ismeretek elsajátítása, és a témákba való mélyebbre ásás mellett motivált az is, hogy viszonylat terjedelmes irodalma van a témának, aminek a feldolgozása segített az elemző munkában. Munkám során elsősorban a magyar és külföldi szakirodalmat, újságcikkeket, internetet használtam fel. Ezenkívül záródolgozatom megírásában a külső és belső konzulensem, és a tanulmányaim során megszerzett ismeretek segítettek.