|
|
|
|
LEADER |
05494nta a2200241 i 4500 |
001 |
dolg25241 |
005 |
20220421123646.0 |
008 |
200201suuuu hu om 0|| hun d |
040 |
|
|
|a PEREPO DOLGOZAT
|b hun
|
041 |
|
|
|a hun
|
100 |
1 |
|
|a Boros Dávid Lajos
|
245 |
1 |
3 |
|a Az EKÁER és a HU-GO lényege, feladatai, céljai és gyakorlati alkalmazásuk a SPAR Magyarországi Kereskedelmi Kft-nél
|h [elektronikus dokumentum] /
|c Dávid Lajos Boros
|
520 |
3 |
|
|a A Záródolgozatom előszavában megfogalmaztam, hogy miért választottam vizsgamunkám témájának az EKÁER és HU-GO rendszerek bemutatását. Fő érvként az szolgált mellette, hogy gyakorlati időm alatt azt tapasztaltam, hogy SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. teljes supply chain (ellátási lánc) folyamatát végig kiséri ezen rendszerek alkalmazása és az ellátási láncban tevékenykedő munkatársak mindennapos operatív feladataik közé tartozik. A dolgozat első szakaszában bemutatásra kerül a SPAR, mint a világ egyik vezető élelmiszer kereskedelmi hálózata, amely a világ négy kontinensén több mint 40 országban működtet élelmiszer jellegű üzleteket. Bemutatásra került a SPAR brand gyökereinek kialakulása Hollandiában és külön témát szenteltem a SPAR Magyarország, mint a SPAR Ausztria leányvállalatának 1991-es alapítását követően miként fejlődött 2019-re Magyarország egyik vezető kiskereskedelmi hálózatává és egyik legnagyobb magánszektorban működő munkaadójává. Mivel a SPAR nagyon büszke hazánkban unikálisnak számító saját Regnum húsüzemére és a kereskedelmi szektorban egyedülállóan saját kézben tartott és működtetett logisztikai rendszerére, ezért ezeket fontosnak tartottam kiemelni. Dolgozatom egyik fő témájának választott az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER) elméleti leírását az 5/2015. (II.27.) NGM rendeletből idézve kezdtem, hogy a rendszer jelentése és célja már a szakmai rész elején tisztázást nyerjen. A szakmai részben definiáltam az EKÁER rendszer kötelezettjeit mind belföldi árufuvarozás, mind pedig import-export szállítás Magyarország és az EU közötti viszonylatában. A kötelezettség definiálásánál fontos vezérelv a számonkérés, ellenőrizhetőség szempontjából, hogy Magyarországon működő és telephellyel rendelkező szervezetnek kell lennie az EKÁER-ért felelős társaságnak. Ezt követően külön szakasz szenteltem az EKÁER kötelezettség határértékeire, amely kockázatos termékek esetén 500 kg súly vagy 1.000.000 Forint áfa nélküli értékben van meghatározva, a nem kockázatos termékek ezen határai 2500 kg vagy 5.000.000 Forint. A kötelezettség mellett számos esetben van felmentés az EKÁER alól, ilyenek például többek között említve a segélyszállítmányok és a katasztrófa elhárításban résztvevő gépjárművek. A gyakorlati időm alatt - bár a SPAR-nak sok emberi erőforrását lekötött - én óriási tapasztalatot szerezhettem az ez idő alatt lezajlott hatósági ellenőrzés során. Az ellenőrzésre való felkészülésben és annak lefolytatásában szerzett tapasztalataimat beépítettem dolgozatomba. A NAV ellenőreivel szünetekben folytatott beszélgetések során első kézből kaptam információkat a helyszíni és utólagos ellenőrzések okairól, módjáról és tapasztalatairól, amelyeknek külön tartalmat szenteltem. Az ellátási lánc kiszállítási részének a HU-GO rendszer egy fontos pillére. Ez a rendszer hivatott biztosítani, hogy a megtett út hosszúságával és környezetszennyezés mértékével arányos útdíjat fizessenek az útdíjköteles szakaszokat használok. A HU-GO rendszer által definiált útdíj mértéke három fő tényezőtől függ, az egyik a megtett út hossza, a másik az útdíjköteles (3,5 tonna össztömeg feletti) tehergépjárművek tengelyszáma (J2, J3, J4), illetve az adott szállító jármű környezetvédelmi besorolása (EURO1-EURO6). Ezen rendszer alól is élveznek mentességet bizonyos járművek, többek között említve a Magyar Honvédség és a Katasztrófavédelem járműveit. A díj befizetésének módjait külön pont alá rendeltem. Párhuzamot vontam a bevallási közreműködők segítségével és viszonylati jeggyel befizetett útdíj előnyei és hátrányai között. A SPAR a napi több mint 450 túra indítása miatt teljesen automatikussá fejlesztett napi emberi beavatkozást nem igénylő bevallási közreműködő általi befizetést választotta. Záródolgozatom utolsó részében megfogalmazta a SPAR-nál eltöltött 14 hetem alatt tapasztaltakat, rendszer tovább fejlesztésére tett javaslataimat és kitértem az EKÁER és HU-GO rendszerek nemzetgazdasága, az úthálózatunk állapotára és az államháztartási bevételekre gyakorolt hatásaira is.
|
695 |
|
|
|a Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer - EKÁER
|
695 |
|
|
|a HU-GO Elektronikus Útdíjszedési Rendszer
|
695 |
|
|
|a Spar Magyarország Kereskedelmi Kft.
|
695 |
|
|
|a e-útdíj - elektronikus útdíj
|
695 |
|
|
|a ellátási lánc - ellátó hálózat
|
695 |
|
|
|a kockázatelemzés - kockázatkezelés
|
695 |
|
|
|a márka - brand
|
695 |
|
|
|a élelmiszer-kereskedelem
|
700 |
2 |
|
|a Diffelné Németh Marietta
|e ths
|
856 |
4 |
0 |
|u https://perepo-dolgozat.uni-pannon.hu/id/eprint/25241/1/boros_d%C3%A1vid_2020jan.pdf
|z Dokumentum-elérés
|