Az egészségügyi alapellátás finanszírozásának bemutatás 2014-től a Szombathelyi Egészségügyi és Kulturális Intézmények Gazdasági Ellátó Szervezete működésén keresztül

Szakdolgozatomban munkahelyem, a Szombathelyi Egészségügyi és Kulturális Intézmények Gazdasági Ellátó Szervezete egészségügyi alapellátási feladatain keresztül kívánom bemutatni az alapellátás finanszírozásában bekövetkezett változásokat, fejlesztésekre tett intézkedéseket, azok egészségügyi ellátás...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Fehér Krisztina
Format: Manuscript
Language:Hungarian
Online Access:Dokumentum-elérés
LEADER 06648nta a2200229 i 4500
001 dolg25290
005 20220421120244.0
008 200201suuuu hu om 0|| hun d
040 |a PEREPO DOLGOZAT  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Fehér Krisztina 
245 1 3 |a Az egészségügyi alapellátás finanszírozásának bemutatás 2014-től a Szombathelyi Egészségügyi és Kulturális Intézmények Gazdasági Ellátó Szervezete működésén keresztül  |h [elektronikus dokumentum] /  |c Krisztina Fehér 
520 3 |a Szakdolgozatomban munkahelyem, a Szombathelyi Egészségügyi és Kulturális Intézmények Gazdasági Ellátó Szervezete egészségügyi alapellátási feladatain keresztül kívánom bemutatni az alapellátás finanszírozásában bekövetkezett változásokat, fejlesztésekre tett intézkedéseket, azok egészségügyi ellátásra gyakorolt hatását. Dolgozatomban arra kerestem a választ, hogy az elmúlt években meghozott, az alapellátást érintő intézkedések milyen hatással voltak az ellátást nyújtó egészségügyi szolgáltatók finanszírozására. Kutatásom során figyelmet fordítottam arra is, hogy a jogszabályokban, fejlesztési tervekben megfogalmazott célok felmerült igényekre adott válaszintézkedésként keletkeztek-e, és az alapellátás jelenlegi viszonyainak ismeretében reálisnak tekintetők-e? Nem utolsó sorban az vizsgáltam, hogy a kitűzött célok megvalósítása érdekében a szükséges lépések megtétele már megvalósult, vagy a tényleges kivitelezés még várat magára. A jogszabályi hátteret és a finanszírozási elemzéseket megvizsgálva megállapítottam, hogy az egyes egészségügyi feladatok finanszírozásában lényeges különbségek vannak, és azok nem tükrözik hűen a befektetett idő, pénz és energia szükségletet sem. Az minden jogszabályi változtatás esetében elmondható, hogy az alapellátás egyes képviselői által korábban megfogalmazott igények, hiányosságok kezelésre hozott intézkedések, adott válaszok. Ilyen volt a Nemzeti Védőnői Szolgálat létrehozását évek óta szorgalmazó, Magyar Védőnők Egyesületének (MAVE) nagyratörő szándékának elodázását megalapozó védőnői fizetések megemelése. Ugyancsak a folyton lassító, vagy teljes sztrájkkal fenyegető fogorvosi szakma kérésére adott válasz a 2019. évben megszavazott 1.500 ezer Ft-os egyszeri kiegészítés, illetve a megemelt rezsitámogatás címén történő beígért többlet finanszírozási forráshoz juttatás. A Magyar Orvosi Kamara 2019. november 30-i tisztújító közgyűlésén megválasztottak névsorát nézve, dr. Nagy Ákos fogorvos alelnök – ő az országos fogorvosi sztrájkok szervezője és a tagozat szószólója - és további 4 agilis fogorvos taggal (köztük egy szombathelyi gyermek fogorvossal), úgy gondolom további támogatások kiharcolása fog megvalósulni a közeljövőben. Sajnos ezek még akkor is csak pótlások, kiegészítések, egyenlőtlenségek elfedése, az egyes ellátások finanszírozási díjainak egymáshoz közelítését, kozmetikázását eredményezik, az alap jogszabályon alapuló probléma megoldására nem nyújtanak megoldást. A tényleges megoldás egy új alapokra helyezett, az ellátás erőforrás szükséglete szerint differenciáló jogszabály megalkotása lenne. Ehhez azonban még több forrást kell a rendszerbe integrálni, mivel csak a háziorvosi szektor már megszokott finanszírozási színvonala fenntartása mellett lenne megvalósítható a fogászati szféra finanszírozásának emelése, a háziorvosok elégedetlenkedése nélkül. A védőnői ellátás tekintetében, a 2019. júliusi béremelés előtt még reménykedtek a szolgálatokat működtetők, hogy a védőnők között a finanszírozási rendelet 76.§-ban foglalt ellátotti létszámtól függő kiegészítések megszüntetésre kerülnek, vagy, hogy azok az alapbérbe bevonásra kerülnek. Ez sajnos nem így történt, helyette az országosan egységes, azonosan számított kiegészítés került beépítésre, fenntartva az országos egyenlőtlenséget, melyet a védőnőtől független – a védőnő által ellátott körzet adottságaitól függő, az ellátottak számától függő- tényező okoz. Ezen kiegészítések eltörlése az országos egységesítés érdekében fontos lenne, a NEAK felé történő jelzése az Országos Alapellátási Szövetség tagjai között már megfogalmazódott. A fent leirt negatív példák ellenére is úgy gondolom, hogy az egészségügy fejlesztésére hozott intézkedések bár sok esetben csak tűzoltó jellegűek, mégis előremutatóak, tekintettel arra, hogy az alapellátás szintjén, sőt még az alapellátást sem igénybe véve prevenciós intézkedésekkel, az Egészségfejlesztési Irodák létrehozásával törekednek mind a fizikai, éppúgy a mentális egészség elősegítésére, megőrzésére, javítására. Ugyanez a pozitív törekvés fedezhető fel az országosan általánosan jelentkező orvoshiány kiküszöbölésére, áthidalására létrehozott 3 Generációs pályázat meghirdetésével is, hiszen az elöregedő orvostársadalom miatt megüresedett álláshelyek praxisközösségben működve könnyebben elláthatóak. Ettől természetesen még pár éven belül tetőzni fog az utánpótlás nélküli háziorvosi alapellátási rendszer, de akut kezelésre alkalmas ez a koncepció. Hogy miben látom a finanszírozási rendszer igazságos és egységes alapokon nyugvó létét? Tényleges teljesítmény alapú finanszírozást kellene bevezetni, nem a kártyaszám, illetve a körzetbe bejelentkezettek alapján kellene jelentenie a díjazás alapját, figyelemmel az ellátó eszköz, idő és munkaigényességére, melyet a finanszírozási összegnek tükröznie kellene. Ez azonban a jelenleg érvényben lévő finanszírozási jogszabályon nem vezethető át, újra kellene az egész ellátó rendszert definiálni, ami egyelőre várat magára, addig pedig marad az események után futás és az aktuálisan elégedetlenkedők igényeinek ad hoc kielégítése. 
695 |a egészség-gazdaságtani elemzés 
695 |a egészségbiztosítás 
695 |a egészségmegőrzés 
695 |a egészségügy 
695 |a egészségügyi ellátás - egészségügyi szakellátás 
695 |a egészségügyi támogatások 
695 |a finanszírozás 
700 1 |a Tóth Zsuzsanna  |e ths 
856 4 0 |u https://perepo-dolgozat.uni-pannon.hu/id/eprint/25290/1/feh%C3%A9r_krisztina_2020jan.pdf  |z Dokumentum-elérés