A helyi termékek szerepe a gazdaságban

Az emberek életében napjainkban nagyon fontos szerepet tölt be egészségmegőrzés és a fenntarthatóság iránti érdeklődés. A kor gyors fejlődése az életünk minden területére hatással van. A fejlődéssel együtt bővült a termékkínálat az áruházakban, a külföldi importtal a boltok garantálni tudják, hogy m...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Szakál Szabina
Format: Manuscript
Language:Hungarian
Online Access:Dokumentum-elérés
LEADER 04443nta a2200253 i 4500
001 dolg25667
005 20210614185851.0
008 200617suuuu hu om 0|| hun d
040 |a PEREPO DOLGOZAT  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Szakál Szabina 
245 1 2 |a A helyi termékek szerepe a gazdaságban  |h [elektronikus dokumentum] /  |c Szabina Szakál 
520 3 |a Az emberek életében napjainkban nagyon fontos szerepet tölt be egészségmegőrzés és a fenntarthatóság iránti érdeklődés. A kor gyors fejlődése az életünk minden területére hatással van. A fejlődéssel együtt bővült a termékkínálat az áruházakban, a külföldi importtal a boltok garantálni tudják, hogy minden élelmiszer egész évben elérhető legyen, ne csak szezonálisan. A távolról hozott termékek viszont bizonytalan minőséget és nagyobb környezetszennyezési lehetőséget hordoznak magukban. Mozgalmak indultak az ezredforduló határán a helyi termékek előnyeinek népszerűsítésére, elmondható, hogy napjainkban már ezen termékek óriási népszerűségnek örvendenek. A minőségen, megbízható származási helyen felül a helyi termékek a lokális gazdaság mozgató rugói. Munkahelyeket teremtenek, biztosítják a települések önfenntartását, vásárlásukkal a helyi gazdaságot támogatjuk. Dolgozatomban bemutattam a helyi termékek fogalmát, történelmét, besorolási rendszereit, részletezve a védjegyes megjelöléseket, mely még nagyobb biztonságot jelent a fogyasztók és termelők számára. Elmondtam milyen értékesítési felületek állnak a termelők rendelkezésére, a modern és hagyományos termékértékesítés formáit egyaránt. Ezenfelül felsoroltam a termelők számára az értékesítést és termelést segítő pályázatokat. Őrségi származásúként külön kitérek az őrségi helyi termékekre, külön bemutatva az élelmiszereket és a hagyományos kézműves termékeket. Vizsgálódásom során kérdőíves kutatással vizsgáltam a vásárlói és a termelői oldalt, főképp az érdekelt, hogy milyen előnyei és hátrányai vannak a helyi termékeknek, milyen termékek iránt érdeklődnek leginkább a fogyasztók, a termelők milyen értékesítési platformokat használnak, milyen fizetési lehetőséget biztosítanak a vásárlók számára, hogy képzelik el, mekkora lesz a jövőben az érdeklődés ezen termékek iránt. Mélyinterjút készítettem egy őrségi kézműves termelővel, aki beszélt az általa használt értékesítési felületekről, a helyi termékek jövőjéről. Az eredmények által elmondható, hogy a zöldség és gyümölcsfélék, húskészítmények, tejtermékek, lekvárok és szörpök a legkeresettebbek a fogyasztók körében. A helyi termelők egyelőre a hagyományos értékesítési lehetőségeket használják elsősorban, de mutatkozik érdeklődés a modernebb megoldások felé is. Úgy gondolom a jövőben számos online lehetőséggel tudják növelni az értékesítők a vásárlóik körét, termékeik népszerűségét. A kutatásaim alapján felállítottam a helyi termékek SWOT analízisét, véleményem szerint nagyon sok lehetőség rejlik a jövőben ezen termékekben, nagyban hozzá járulhatnak a falvak megélhetéséhez, önfenntartásához. Elmondható, hogy a helyi termékek vásárlásával a helyi gazdaságot, magyar termelőket, családokat támogatunk. Segítségükkel teszünk egy lépést a környezetvédelme felé, hiszen a kis szállítási távolságokkal, a csomagolóanyagok és vegyszerek kiküszöbölésével sokat tesznek a termelők a környezetünkért. Ezenfelül a termékek tartósítószer és adalékanyagmentesek, frissen kerülnek az asztalra, így az egészséges étrendbe is beilleszthetők. A kézműves termékek hagyományos eljárásokkal készülnek, tovább örökítve a termékek történelmi múltját, vásárlásukkal generációkat támogatunk és fentmaradásukat segítjük elő. 
695 |a fogyasztói igények 
695 |a gazdasági hatásvizsgálat 
695 |a hagyományok 
695 |a helyi termék 
695 |a kistermelők 
695 |a kérdőíves felmérés 
695 |a mélyinterjú 
695 |a piac 
695 |a termelői piac 
700 1 |a Márkus Mónika  |e ths 
856 4 0 |u https://perepo-dolgozat.uni-pannon.hu/id/eprint/25667/1/szak%C3%A1l_szabina_2020m%C3%A1j.pdf  |z Dokumentum-elérés