Leltározási tevékenység vizsgálata a Zala Megyei Kormányhivatalnál

Szakdolgozatom témája a Zala Megyei Kormányhivatal, mint költségvetési szerv leltározási tevékenységének bemutatása. A választott témám minden gazdálkodást folytató szervezet életében jelen van, ugyanis minden gazdálkodó végez leltározási tevékenységet. Számviteli szempontból is fontos szerepe van,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Németh Laura
Format: Manuscript
Language:Hungarian
Online Access:Dokumentum-elérés
Description
Summary:Szakdolgozatom témája a Zala Megyei Kormányhivatal, mint költségvetési szerv leltározási tevékenységének bemutatása. A választott témám minden gazdálkodást folytató szervezet életében jelen van, ugyanis minden gazdálkodó végez leltározási tevékenységet. Számviteli szempontból is fontos szerepe van, hiszen az alapelvek közül a valódiság elve mondja ki azt, hogy a beszámolóban található tételeknek a valóságban is bizonyíthatónak kell lenniük. A dolgozatomat négy részre bontottam. A Bevezetésben a szakdolgozatom célját, a téma indoklását és a megfogalmazott kérdésekre keresem a választ. A második részben a Zala Megyei Kormányhivatal történetét, tevékenységét és szervezeti felépítését mutattam be. Fontos volt számomra, hogy ismertessem Kormányhivatal történetét és felépítését, ugyanis sok változáson ment keresztül az évek során. Harmadik fő részben a számviteli politikát, a beszámolót mind elméleti mind gyakorlati megvilágosításból vizsgáltam. Ezután a selejtezésre is kitértem, ugyanis az szorosan kapcsolódik a leltározáshoz. Utolsó fő részben a Kormányhivatal leltározását ismertettem a kezdő lépésektől az ellenőrzés és az értékelés végéig. Ez a pont a dolgozatom fő eleme, ugyanis a legszélesebb körben próbáltam bemutatni a sajátos kialakított leltározási rendszerét. A gyakorlati időm alatt szerzett tapasztalataimat is kifejtettem, amely főképp a selejtezésre irányult. Összességében elmondható, hogy a leltár egy hosszú, odafigyelést igénylő, ellenőrző folyamat eredménye. A leltározásban résztvevő személyeknek fontos ismernie a kialakított követelményrendszert, hiszen a leltár csak így tud megvalósulni a szabályoknak megfelelően. Fontos betartani a törvényi és jogszabályi előírásokat is, annak érdekében, hogy minden érdekelt számára megbízható és valós információk álljanak rendelkezésre. Ugyanakkor fontos a pontosság mind a munka elvégzése során, mind a leltárértékelés elvégzésekor. A leltár elkészítése hatalmas felelősséggel is jár, ugyanis a felvett adatok biztosítják, hogy minden eszköz mennyisége a nyilvántartásokban fellelhető legyen. Összegzésként a Bevezetésben felmerült kérdéseimre választ kaphattam a szakdolgozat által és javaslatokat tettem a hatékonyabb leltározási tevékenység kialakítására a Kormányhivatalra vonatkozóan. Véleményem szerint az informatika, illetve a nagyobb értékű eszközöket (például: mérőműszerek, gépjárművek) gyakrabban lehetne leltározni, ugyanis ezeknek az eszközöknek a helye nagyobb valószínűséggel változik, mint a bútoroké. Így a sűrűbb leltározásnak köszönhetően jobban nyomon követhetőek lennének és a nyilvántartásokban is valós képet nyújtanának. Emellett egy összekötött rendszer bevezetését javasolnám a folyamatok gyorsítása érdekében. Ez azt jelenti, hogy egyidejűleg történne a Zala Megyei Kormányhivatalhoz tartozó épületek leltározása. Ehhez minden leltározásban résztvevő személynek egy tanfolyamon kellene részt vennie, annak érdekében, hogy a program sajátosságait megismerhessék és kikerüljék az esetleges hibákat. A leltározás elvégzése után a Pénzügyi és Gazdálkodási Főosztálynak csak visszatöltené az állományt és kiértékelné az adatokat, eredményeket. Ezzel a leltározási folyamatok szervezettebbek lennének és idejük rövidülne.