A szakképzési rendszer válasza a negyedik ipari forradalom kihívásaira – a Zalaegerszegi Duális Ágazati Képzőközpont Nonprofit Kft. gyakorlatában
Napjainkban az oktatással kapcsolatban az egyik legtöbbet emlegetett kifejezései között szerepel a duális képzés. A duális képzésre mint gyakorlat orientált képzési formára számos munkaerőpiaci és ezáltal gazdasági probléma megoldásaként tekinthetünk. Ebből fakadóan az oktatási rendszerben a duális...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Manuscript |
Language: | Hungarian |
Online Access: | Dokumentum-elérés Dokumentum-elérés |
LEADER | 06341nta a2200229 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | dolg25773 | ||
005 | 20220421114700.0 | ||
008 | 210914suuuu hu om 0|| hun d | ||
040 | |a PEREPO DOLGOZAT |b hun | ||
041 | |a hun | ||
100 | 1 | |a Orbán Ivett | |
245 | 1 | 2 | |a A szakképzési rendszer válasza a negyedik ipari forradalom kihívásaira – a Zalaegerszegi Duális Ágazati Képzőközpont Nonprofit Kft. gyakorlatában |h [elektronikus dokumentum] / |c Ivett Orbán |
520 | 3 | |a Napjainkban az oktatással kapcsolatban az egyik legtöbbet emlegetett kifejezései között szerepel a duális képzés. A duális képzésre mint gyakorlat orientált képzési formára számos munkaerőpiaci és ezáltal gazdasági probléma megoldásaként tekinthetünk. Ebből fakadóan az oktatási rendszerben a duális képzés kiemelkedő fontosságára, az elmúlt időszakban bekövetkezett fejlődésére, változására, gyakorlatban való megvalósulására és az ezzel együtt járó kihívásokra hívom fel a figyelmet a szakdolgozatomban a duális szakképzés további fejlődése és mind szélesebb körű magyarországi elterjedése érdekében. Szakdolgozatomban a következő kérdésekre keresem a választ, amelyekre kutatásom segítségével szeretnék választ kapni: elsőként, hogy miért volt szükséges az új szakképzési rendszerre, illetve, hogy annak bevezetése milyen változásokat eredményezett. Továbbá, arra, hogy miként működik, milyen tevékenységeket lát el a képzőközpont és az oktatás tekintetében miért nagyon jó opció a képzőközpont, figyelemmel arra is, hogy milyen kihívások, problémák vannak. Illetve, azt is kutatom, hogy miként valósul meg mindez a gyakorlatban a Zalaegerszegi Duális Ágazati Képzőközpont esetében. Helyzetelemzésem eredményeként pontos képet nyújtok arról, hogy a duális szakképzés dinamikusan fejlődik és reagál a negyedik ipari forradalom kihívásaira. Rövid jogi kitekintésemben az új szakképzési rendszer változásait, illetve a kialakítására vonatkozó koncepciót is bemutatom. A robotizáció és az automatizáció elterjedését hozó 4. ipari forradalom következményeként, melyben új foglalkozások és munkakörök jöttek létre elengedhetetlenné vált az oktatási rendszer átalakítása, mivel már nem betanított munkásokra, hanem szakképzett munkaerőre van szükség. A szakképzés és a felnőttképzés megújítása és továbbfejlesztése miatt létrejött a Szakképzés 4.0 stratégia, ennek bemutatása mellett a szakképzést befolyásoló makrogazdasági- és munkaerő-piaci folyamatokat ismertettem. Ezen stratégiát illetően hangsúlyozandó az élethosszig tartó tanulás szemlélete, az oktatás hatékonyságának és minőségének növelése, kreativitás és innovációfejlesztése. Ezt követően az új szakképzési rendszer értelmében megvalósítandó Duális Képzőközpontok felépítésébe és alapelveinek ismertetésébe, értékteremtő modelljének felépítésébe nyújtottam betekintést. A Zalaegerszegi Duális Ágazati Képzőközpont Nonprofit Kft. bemutatásával és tulajdonosainak megkérdezésével átfogó képet adok a jelenlegi rendszerről, annak gyakorlati megvalósulásáról, előnyeiről és kihívásairól. A Zalaegerszegi Duális Ágazati Képzőközpont Nonprofit Kft., mint tíz zalaegerszegi cégvezető által létrejött országos szinten egyedülálló kezdeményezés bemutatásával szeretném elősegíteni hasonló kezdeményezések elterjedését az ország többi területén is. Az említett tulajdonosokat megkérdeztem a szakképzés megújulásának értékelésével, a csatlakozás miértjével és céljával, a kihívásaival és motiváltsággal kapcsolatban. Primer kutatásom során online kérdőíves megkérdezéssel fordultam a Zalaegerszegi Duális Ágazati Képzőközpont Nonprofit Kft. tulajdonosaihoz, mellyel az volt a célom, hogy szemléltessem a vállalat működésének fontosságát, okait, a tulajdonosok általi szerepvállalást és az ezzel együtt járó kihívásokat is. Kutatásom eredményeként megállapítást nyert, hogy a képzőközpont keretein belül folyó gyakorlati oktatással elégedettek az alapítók, viszont ezen belül egyes területek fejlődésre szorulnak, mint például a tanulók létszámának növelése és a gimnáziumok elszívó hatása elleni törekvés, illetve a szakképzés népszerűsítése melyek véleményem szerint a problémákat felismerve megoldható kihívást jelentenek. Továbbá kutatásomból kiderül, hogy a cégek növelni tervezik a Duális Képzőközpontban foglalkoztatott diákok számát és az is, hogy szoros, napi szintű kapcsolattartás jellemzi a cégek és a képzőközpont kapcsolatát. Megállapításom szerint a Zalaegerszegi Duális Ágazati Képzőközpont oktatói kiváló, naprakész tudású szakemberek, akik kiemelt figyelmet fordítanak tanulóikra. A diákokat leginkább az új és modern gépekkel történő munkavégzés és az innovatív, fiatalos csapat motiválja. A duális képzés magyarországi helyzetéről jelenleg viszonylag szűkösen rendelkezésre álló forrásokra tekintettel, a vizsgálataimmal, illetve a szakdolgozatommal a jövőben szeretném elősegíteni a duális szakképzés szélesebb körben való ismertségét és a benne rejlő potenciálra tekintettel növelni népszerűségét. A gyakorlatom során lehetőségem nyílt meggyőződni arról, hogy a szakképzés újra strukturálásának, valamint a szakképzés 4.0 megvalósításának méltán kiváló úttörője a Zalaegerszegi Duális Ágazati Képzőközpont, mely jó példaként szolgálhat hasonló képzőközpontok létesítésére az ország más területén is. | |
695 | |a duális képzés | ||
695 | |a képzőközpont | ||
695 | |a kérdőíves vizsgálat - véleménykutatás | ||
695 | |a oktatás | ||
695 | |a szakképzés | ||
695 | |a Zalaegerszegi Duális Ágazati Képzőközpont Nonprofi | ||
700 | 1 | |a Jármai Erzsébet Mária |e ths | |
856 | 4 | 0 | |u https://perepo-dolgozat.uni-pannon.hu/id/eprint/25773/1/orb%C3%A1n_ivett_2021jan_publikus.pdf |z Dokumentum-elérés |
856 | 4 | 0 | |u https://perepo-dolgozat.uni-pannon.hu/id/eprint/25773/2/orb%C3%A1n_ivett_2021jan_publikus_nyilatkozat.pdf |z Dokumentum-elérés |