Csomagküldés folyamatrendszere a DPD Hungária Kft.-n keresztül

A logisztika az egyik leggyorsabban fejlődő terület, melynek középpontjában a folyamat-szemlélet áll. Egy vállalat minden területén alkalmazzák az anyagáramlásban és az információ-áramlásban egyaránt. Az anyagáramlás a beszállítótól halad a felhasználó felé, ezzel szemben az információáramlás vissza...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Szabó Dóra
Format: Manuscript
Language:Hungarian
Online Access:Dokumentum-elérés
Description
Summary:A logisztika az egyik leggyorsabban fejlődő terület, melynek középpontjában a folyamat-szemlélet áll. Egy vállalat minden területén alkalmazzák az anyagáramlásban és az információ-áramlásban egyaránt. Az anyagáramlás a beszállítótól halad a felhasználó felé, ezzel szemben az információáramlás visszafelé halad, a kereslettől a beszállító irányába. A megfelelő anyag-áramlás kivitelezéséhez nélkülözhetetlen az információ áramlása, melyből kiderülnek a szükséges módosítások. A vállalaton kívüli szállítás körébe tartoznak a futárszolgálatok, amik esetében is látható, hogy nagyon fontos a pontos információ a szállítás során. Szükséges megismerkednünk a különböző szállítási ágazatokkal, azok előnyeivel és hátrányaival, hogy kiválaszthassuk a legmegfelelőbbet vagy azok kombinációját. A napjainkban egyre inkább teret hódító elektronikus kereskedelemnek köszönhetően egyre nagyobb szerephez jutnak a futárszolgálatok. Szakdolgozatomban éppen ezért, ezen szolgáltatási szféra folyamatait mutattam be, hogy belátást nyerhessünk a működésükbe. Ha a kis-csomag kereskedelemről beszélünk, akkor fontosnak tartottam bemutatni a gyűjtőfuvarozást, annak elhelyezkedését a logisztikai folyamatban. Ezután részletesen bemutattam a csomagolással szemben támasztott követelményeket, illetve azon kritériumokat (súly, méret stb.), amik a feladhatóságot befolyásolják. Ismertettem a feladási folyamat lépéseit, mint az eseti feladók, mint pedig az üzleti partnerek esetében. Meg-mutattam a feladási módozatok lehetőségeit, illetve az igénybe vehető szolgáltatások és kiegészítő szolgáltatások sokszínűségét. A szállítás során az adatokat digitálisan tárolják, de a küldeményeken elhelyezett vonalkódot tartalmazó címkén is megtalálhatóak a feladó, címzett és a kézbesítést irányító adatok. Ennek segítségével tudják a csomagot útja során minden ponton regisztrálni, amit az ügyfél a csomagnyomkövetés során láthat. A címke alapján tudja az automata szortírozó rendszer az elosztó központban a küldeményt a megfelelő kapuhoz irányítani, hogy a megfelelő konténerbe kerüljön. Ezután bemutattam a depókban történő szortírozást, majd a járatoptimalizálást és az ügyfelek kiértesítésének módját. Részletesen írtam kézbesítésről és az át nem vett küldemények kezeléséről. Korábban a szombathelyi depóban manuálisan történt a szortírozás, de a telephelyváltás után beruháztak egy szalagrendszerre, amivel fizikai munkát és időt takarítottak meg. Továbbá első körben, hogy a főbérlő engedélyezze a gépjárművek csarnokon belüli tárolását, szükséges lenne egy tűzvédelmi rendszer kiépítése. Jelenleg a parkolás kültéren megoldott, de a beruházás megtörténte után az autókat fedett helyen tudnák tárolni, nem fagynának le télen, így üzem-anyagot és időt spórolhatnának meg. A későbbiekben célszerű volna egy automata súly ellen-őrző és szkennelő kapu kiépítése, amivel az automatizálási szint tovább növelhető lenne. A már megvalósult és jövőben elvégzendő fejlesztések a logisztika 4.0-nak köszönhetőek, hiszen nyitottak az automatizálás irányába, ennek segítségével a szállítás még pontosabban kivitelezhető, ami a vevői elégedettséget növeli, illetve további fejlesztési lehetőségeket nyitott meg a telep-hely számára.