Társadalmi és gazdasági hatásmérés a Zalavíz Zrt. GINOP 6.1.5-17-es pályázatához
A szakdolgozatom keretében a Zalavíz Zrt-nél megvalósuló Munkahelyi képzések támogatás nagyvállalatoknál elnevezésű pályázatot és annak a munkavállalókra és a vállalatra gyakorolt gazdasági, humánpolitikai és egyéb hatásait vettem górcső alá. A szakdolgozatom keretében azt vizsgálom, hogy a projektb...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Manuscript |
Language: | Hungarian |
Online Access: | Dokumentum-elérés Dokumentum-elérés |
Summary: | A szakdolgozatom keretében a Zalavíz Zrt-nél megvalósuló Munkahelyi képzések támogatás nagyvállalatoknál elnevezésű pályázatot és annak a munkavállalókra és a vállalatra gyakorolt gazdasági, humánpolitikai és egyéb hatásait vettem górcső alá. A szakdolgozatom keretében azt vizsgálom, hogy a projektben résztvevő munkatársak, hogy projektben résztvevő munkatársak, hogyan értékelik az oktatásokat, mi volt számukra pozitív vagy negatív élmény, kihatott-e a munkavégzésükre, tovább adták-e a megszerzett tudást a közvetlen kollégáknak és hogy mutatnak-e érdeklődést újabb kurzusok irányába. Ahhoz, hogy ez vizsgáljam első lépésben a Zalavíz Zrt-ről készítettem bemutatót a vállalat felépítése, összetétele, tevékenysége, pénzügyi és munkaügyi adatok alapján. Annak érdekében, hogy áttekinthető legyen a szakdolgozatom, a Széchenyi 2020 pályázati rendszert ismertetem és az alapot szolgáltató EU-s támogatási rendszert. A pályázatnak fő célja az volt, hogy az oktatások elősegítsék a munkavállalók felkészülését és felzárkózását az IPAR 4.0, a termelési folyamat szervezés új korszaka által eredményezett változásokhoz. Ez a felkészülés nagyon jól időzítettnek bizonyult, ugyanis a koronavírus okozta pandémia miatt márciusban a vállalat arra kényszerült, hogy a szolgáltatás folyamatos fenntartása mellett minimalizálni kellett a kollégák közötti közvetlen kapcsolatot a járvány terjedésének gátolása érdekében. Létfontosságú feladatokat ellátó vállalat lévén kiemelt felelősséggel kellett kezelni az addig szokásos teendőket. A kutatásomat szakirodalommal alátámasztva, primer kutatásként végeztem az elemzett téma specifikussága miatt. Ennek keretében egy online kitöltős kérdőív kitöltésére kértem meg a kollégákat, továbbá mélyinterjút készítettem a projekt menedzserével, az informatikai képzések oktatójával, egy IKER 2 képzésen résztvevő munkavállalóval és LEAN menedzsment koordinátor képzésen résztvevő duális diákkal. A kutatás alapján kijelenthetjük, hogy a pályázat megvalósulása összességében pozitív hatást eredményezett a Zalavíz Zrt. életében és beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Minden egyes képzés hozzáadott valami értéket a munkavállalók számára, akár a személyes fejlődéséhez járult hozzá, akár a készségeit bővítette. A munkatársak kohéziójának erősítését is magával hozta a projekt, mivel a dolgozók több telephelyen dolgoznak, ezért ha van köztük munkakapcsolat azt sok esetben csak e-mailre és telefonos megkeresésre szűkül, de a képzések keretében összeválogatott vegyes csapatok keretében személyesen is „megismerhették egymást”. A pályázat az élethosszig tartó tanulás és kiemelve a felnőttkori időszak fontossága köré épül fel. A „lifelong learning” gondolata már régen megfogalmazódott, például Konfuciusz kínai gondolkodó is megfogalmazta, hogy állandó önművelésre mindenkinek szüksége van. A Széchenyi 2020 keretében ennek támogatására lehetőséget biztosított a nagyvállalatok számára, hogy különféle képzéseket finanszírozhassanak a munkavállalóik számára. A projektbe bevontak életkora nagyon vegyes, 20 évestől 61 évig terjed. Magyarország az egész életen át tartó tanulásban résztvevők arányában az EU-s és a térségbeli átlaghoz képest is elmaradottnak számít. Manapság a technológia felgyorsult fejlődésével nehéz lépést tartani, viszont ha nem is próbálkozunk, akkor hamar a süllyesztőben találhatjuk magunkat. A vállalatok számára az egyik kulcs a munkavállalók folyamatos fejlesztése lehet, fontos hogy nyitottak legyünk az újdonságokra, nem féljünk megismerkedni velük. A Zalavíz Zrt. a lehetőségeihez és forrásaihoz mérten támogatja a munkavállalói fejlődését, folyamatosan monitorozzák a szükséges továbbképzések lehetőségét. |
---|