520 |
3 |
|
|a A technológia fejlődése, az internethasználat elterjedése, egyre szélesebb körben történő alkalmazása és a logisztikai rendszerek fejlődése mind olyan tényező volt, amely hozzájárult az információáramlás felgyorsulásához, a gördülékeny, gyors kommunikációhoz és az online kereskedelem robbanásszerű növekedéséhez. Az online kereskedelem alig két évtized alatt meghatározó pozíciót épített ki magának, amely a hagyományos kereskedelmet kiegészítve - és nem pedig felváltva - támogatja a különböző gazdasági folyamatokat. A fejlődése folyamatos, és a fejlett országokban már a kereskedelem jelentős hányada, az interneten keresztül valósul meg. Egy új korszak köszöntött be az internet és az elektronikus kereskedelem megjelenése által, ami a mindennapi életben is érzékelhető változást hozott a fogyasztók számára. Szakdolgozatomban ezt a változást igyekeztem bemutatni a különböző nyomtatott és digitális szakirodalmakat, magyar és külföldi elemző oldalakat, statisztikai adatokat vizsgálva. Bemutattam az elektronikus kereskedelem kialakulását, történelmét, fejlődését illetve az online tér különböző szereplőit. A népszerűbb online térrel kapcsolatos üzleti modellekre is kitértem, valamint a 2020-as év egyik meghatározó történéséről, a koronavírus-járvány elektronikus kereskedelemre gyakorolt jelentős hatásairól is beszámoltam. Kutatásomat kiegészítettem továbbá egy 26 kérdésből álló kérdőívvel, amelyet kiértékelve, a Z, Y és X generációra vonatkoztatva tettem különböző megállapításokat. A kérdésre érkezett válaszok világosan tükrözik, hogy jelenleg az Y generáció tagjai (tehát az 1980-1995 között születettek) képviselik a legnagyobb vásárlóerőt az online térben. Ők állnak a legpozitívabban az internetes vásárláshoz. Ez a korcsoport vásárol a legtöbbet, a legnagyobb gyakorisággal, és a legnagyobb összegben. Az X generáció (1965-1979) tagjai a legtöbb kérdésben kifejezték, hogy valamilyen szinten tartózkodnak ettől a kereskedelmi formától. Kevésbé gondolják jobbnak, gyorsabbnak, egyszerűbbnek, megbízhatóbbnak ezeket a megoldásokat, ezért ritkábban is vásárolnak ilyen formában, inkább az offline megoldásokat keresik. A Z generáció tagjai (1996-2009 között születettek), bár sok időt töltenek az online térben, mégsem éreztetik ezt az e-kereskedelem területén is. A kérdésekre adott válaszok alapján az X és Y generáció között helyezkednek el, az online vásárlásokat tekintve. Nagyobb arányban keresik a hagyományos boltokat, és összességében élvezetesebbnek is tartják az ott történő vásárlást, ennek ellenére interneten keresztül is viszonylag gyakran adnak ki pénzt termékért, szolgáltatásért. Általánosságban elmondható, hogy a kérdőívem eredménye tükrözi a korábban bemutatott hazai, és nemzetközi trendeket, adatokat, amelyek kimutatják ,hogy a kereskedelem átalakulóban van, a hagyományos értékesítés mellett egyre inkább teret kapnak az online megoldások. A közeljövőben várhatóan tovább fog növekedni az online értékesítés forgalma, az emberek nagy része rendszeresebben fog vásárolni ezen a platformon, azonban a hagyományos bolti környezet is biztosan még jó ideig népszerű marad, hiszen jelenleg nagyobb élményt kínálnak, mint az internetes beszerzés. Ennek megfelelően tehát a többcsatornás értékesítési modellek fognak dominálni, vagyis az online és offline módszerek egyidejű, összehangolt alkalmazása. A kereskedő vállalatoknak mindkét értékesítési csatorna fejlesztésére nagy figyelmet kell fordítania, hogy az új piaci trendekkel lépést tudjanak tartani és hogy a fogyasztók által támasztott egyedi igényeket minél nagyobb mértékben ki tudják elégíteni.
|