A társadalmi felelősségvállalás jelentősége. CSR vizsgálata az OTP Bank stratégiájában

Vállalati társadalmi felelősségvállalás. Nem sokszor hallani ezt a kifejezést hétköznapjainkban. Tőlünk nyugatabbra jobban a mindennapok részét képezi, nálunk is rengeteg ismeretanyag áll rendelkezésre e témában. Szakdolgozatom keretei közt ezt a témát jártam körül, kutatásomat ebben az irányban fol...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pál Otília
Format: Manuscript
Language:Hungarian
Online Access:Dokumentum-elérés
Description
Summary:Vállalati társadalmi felelősségvállalás. Nem sokszor hallani ezt a kifejezést hétköznapjainkban. Tőlünk nyugatabbra jobban a mindennapok részét képezi, nálunk is rengeteg ismeretanyag áll rendelkezésre e témában. Szakdolgozatom keretei közt ezt a témát jártam körül, kutatásomat ebben az irányban folytattam. Az ismeretszerzés, a kutatás, majd az összefüggéskeresés céljára az OTP Bankot választottam, ami hazánk egyik piacvezető bankja, sőt a közép- és kelet európai régió meghatározó pénzügyi szolgáltatócsoportja (2019-ben tizenkét országban 19 millió ügyfelet szolgált ki az OTP Csoport), így talán náluk lehet a magyarországi helyzetet a legobjektívebben felmérni. Ezen kívül ez a bank számos és szerteágazó társadalmi felelőségvállalási projekttel foglalkozik, ami szintén egy pozitív szempont a téma vizsgálata szempontjából is. Az előzetes irodalomkutatás során kirajzolódott már a kép – ami a tapasztalataimmal is összecsengett - hogy sajnos nálunk nem fordítanak a kicsi- és közepes méretű cégek e témára kellő figyelmet. Indokként a téma általuk vélt, esetleg nem látott hasznosságát, vagy pedig saját lehetőségeik hiányát hozzák fel leggyakrabban. Pozitívabb a helyzet a nagyobb cégek esetén, ők általában valóban hisznek az általuk támogatott programokban, belátják ezek hosszútávú előnyeit. Ennek tükrében állítottam össze kutatási tervemet, amiben a lakosság viszonyulását szerettem volna felmérni a vállalatok társadalmi felelőségvállalásával szemben. Ehhez egy kérdőívet állítottam össze demográfiai és témaspecifikus kérdésekkel. Ezek értékelésével az előzetes várakozások figyelembevételével igyekszem rávilágítani a helyzet jelenlegi problémáira, gyengeségeire, és próbálok fejlesztési javaslatokat tenni. Közel 100 kitöltött kérdőív érkezett vissza hozzám, amik alapján kijelenthető, hogy a CSR fogalma többé-kevésbé kevésbé jól ismert Magyarországon. Viszont az ismeretek kevertek, rosszul összekapcsoltak, hibásan értelmezettek. Meglátásom szerint ennek jelentősebb léptékű javulása csak generációváltással mehet végbe, javítására történő törekvések rövid- és középtávon kevés eredménnyel kecsegtetnek. A társadalmi felelősségvállalás jelenleg gyengén priorizált tényező pénzintézet választásnál. Itt a témával szemben szkeptikus csoportot a téma magyarázóbb bemutatásával lehetne bevonni középtávon. A másik csoport - a bizonytalankodók - pedig jó eséllyel vennék fel ezt szempontjaik közé, ha több és pontosabb információ jutna el hozzájuk. Társadalmi felelősségvállalás szempontjából a vizsgált pénzintézet hiteles a saját és más bankok ügyfelei körében is. Ez összhangban van az OTP egyéb téren meglévő elismertségével a lakosság körében. A CSR nem értelmezhető csupán a vállalatok szemszögéből, hiába érnek el látványos eredményeket. A látvány mellett fontos a hang is, hogy megfelelő hangot adjon a cég a tevékenységének és hogy ez összhangban legyen a társadalom igényeivel. Ameddig nem épül be a társadalmi felelősségvállalás a köztudatba, addig a cégek részéről minden e téren tett erőfeszítés csekély hatékonysággal fog működni. Összességében úgy vélem, hogy jelenleg már jól dolgoznak CSR témában a nagyvállalatok Magyarországon, de most a kommunikációt és a reklámtevékenységet is fel kellene zárkóztatniuk, hogy munkájuk eredménye beérjen.