Summary: | Szakdolgozatom témájaként a KA-PE Transz Kft. vagyoni-, pénzügyi és jövedelmi helyzetének elemzését választottam, mert úgy gondolom, hogy a mai világban elengedhetetlen a gazdaság szereplői számára, hogy megfelelő és megalapozott információkkal rendelkezzenek döntéseik meghozatala során. Ezekhez valós és aktuális adatokra van szükség. Ezért fontos, hogy minden vállalkozás rendelkezzen vagyoni-, pénzügyi- és jövedelmi helyzetelemzéssel. Az elemzéseket a 2016-2020-as időintervallumra végeztem el a mérleg és az eredménykimutatás segítségével. Szakirodalomként Dr. Bíró Tibor, Kresalek Péter, Dr. Pucsek József és Dr. Sztanó Imre által írt A vállalkozások tevékenységének komplex elemzése című könyvet használtam fel nagy részben a dolgozat elkészítése során. Az elemzést mutatószámok segítségével végeztem, amelyek számításához a mérleg, az eredménykimutatás, valamint a kiegészítő mellékletet alkalmaztam. A dolgozatom első felében az elméleti részt tekintettem át, mielőtt áttértem a tényleges elemzésekre. Az elemzést a vagyoni helyzet értékelésével kezdtem mutatószámok segítségével, illetve az eszköz és forrás állomány összetételének vizsgálatával. Amely alapján megállapítható, hogy az eszközök és a források megoszlása megfelelő a vállalatnál. A befektetett eszközök értéke meghaladja a forgóeszközök értékét, de ez elfogadható egy fuvarozással foglalkozó vállalatnál. A saját tőke és az idegen tőke viszonylag arányban van egymással, de az idegen tőke mértékében növekedés tapasztalható. Az elemzést a pénzügyi helyzetelemzéssel folytattam, azon belül is megvizsgáltam a vállalat hosszú, illetve rövid távú pénzügyi helyzetét is. Pénzügyi helyzet elemzése alapján elmondható, hogy körülbelül fele-fele arányban vesz igénybe saját és idegen forrást a tevékenységeinek finanszírozásához, de az idegen tőke értéke egy növekvő tendenciát mutat. A likviditási mutatók alapján a vállalat forgóeszközei fedezik a rövid lejáratú kötelezettségeket, ami azt jelenti, időben teljesíteni tudja a kötelezettségeit és nem fenyegeti fizetésképtelenség. Ezt követően megvizsgáltam a vállalat jövedelmi helyzetét és hatékonyságát. A mutatók értékei a vizsgált időszak alatt ingadoztak, ami a ráfordítások emelkedéséből következett. Ez nem feltétlenül jelent rosszat, hiszen a ráfordítások a foglalkoztatottak létszámának növekedése miatt emelkedtek, ami pedig azt jelenti, hogy a vállalat fejlődött az elmúlt évek alatt. Az elemzések elvégzése után a következőket javasolnám a vállalat számara: egyrészt érdemes lenne elvégezni a vállalat vagyoni-, pénzügyi- és jövedelmi helyzetének elemzését negyedévente, hiszen ezen adatok egyszerűen riportolhatók, és egy jól felépített táblázat rendszer folyamatosan frissíthető. Másrészt a fuvardíjak kialakításánál nem csak a törvény által előírt minimum önköltség meghatározást kellene alkalmazni. Vannak egyszerű, de hatékony módszerek, különösen, ha egy féle szolgáltatást nyújt a vállalat. Én az egyszerű egy lépcsős osztókalkuláció módszerét javasolnám, vetítési alap pedig a hasznos kilométer futás. Számításaim alapján így az önköltség 198,63 Ft/km. Összességében elmondható, hogy a vállalat nyereségesen működött a vizsgált időszakban. Vagyoni-, pénzügyi- és jövedelmi helyzete jónak mondható annak ellenére, hogy néhány mutató értéke a vizsgált időszakban nem mindig alakult kedvezően, de ez indokolható a vállalatnál történő fejlesztésekkel. Azonban a vállalatnak figyelemmel kell kísérnie az idegen tőke alakulását, hogy a későbbiekben ne okozzon problémát a vállalat számára. A KA-PE Transz Kft. vagyoni-, pénzügyi- és jövedelmi helyzetének vizsgálata után megállapítható, hogy egy stabil, dinamikusan fejlődő vállalat. Hogy ez így is maradjon, véleményem szerint fontos a folyamatba épített kontrolling tevékenység fontosságának felismerése.
|