Leltározási tevékenység, leltárkészítési kötelezettség Zalaszántó Község Önkormányzatánál

Szakdolgozatom témája Zalaszántó Község Önkormányzatának leltározási tevékenységének és leltárkészítési kötelezettségének bemutatása a leltárkezelési szabályzat alapján. A bevezetés részletesen tartalmazza, hogy miért választottam ezt a témát. A dolgozat elkészítése lehetőséget nyújt arra, hogy megi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Söveges Judit
Format: Manuscript
Language:Hungarian
Online Access:Dokumentum-elérés
Description
Summary:Szakdolgozatom témája Zalaszántó Község Önkormányzatának leltározási tevékenységének és leltárkészítési kötelezettségének bemutatása a leltárkezelési szabályzat alapján. A bevezetés részletesen tartalmazza, hogy miért választottam ezt a témát. A dolgozat elkészítése lehetőséget nyújt arra, hogy megismerjem részletesen a mérleg tételeinek alátámasztásához szükséges leltár összeállítását és annak megőrzésének kötelezettségét. Valamint az egységes elvek szerinti végrehajtott leltározási kötelezettség az eszközök és a források leltározásán keresztül, valós képet ad az Önkormányzat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetéről. A Nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközök leltározása során az immateriális javakat és a tárgyi eszközöket, ezen belül az ingatlanokat, gépeket, berendezéseket, járműveket mennyiségi felvétellel leltározza az Önkormányzat. A beruházásokat, felújításokat az analitikus nyilvántartások alapján történő egyeztetéssel kell összevetni és meggyőződni, hogy a beruházás állománya hiánytalanul megvan-e. A befektetett pénzügyi eszközöket: a részesedéseket analitikus nyilvántartás , a kölcsönöket a meglévő szerződések alapján kell ellenőrizni.    A Nemzeti vagyonba tartozó forgóeszközök leltározása során az értékpapírok banki értesítés alapján történő egyezetetéssel történik. Készlettel az Önkormányzat nem rendelkezik A pénzeszközök leltározása a pénzállomány, házipénztár év végi pénzállományának mennyiségi felvétele, megszámlálását követően jegyzőkönyv készítésével. A követelések leltára tételesen (adósonként, vevőnként) tartalmazza a követelések értékét. A követeléseket a leltár összeállítását megelőzően levélben történő egyeztetéssel ellenőrizni kell a következőképpen: A beruházásokra adott előleget követelés jellegű sajátos elszámolások között a mérlegkészítés fordulónapját megelőző hónap 15. napjával egyeztetéssel kell leltározni..   A Nemzeti vagyon induláskori értékét, saját tőkét és a Nemzeti vagyon változásait főkönyvi adatok egyeztetésével kell leltározni. A kötelezettségeket a főkönyvi számlák és az analitikus nyilvántartások, a követelésekre vonatkozó okmányok egyeztetése alapján kell leltározni. A mérlegben, értékben nem szereplő használt, és használatban lévő készleteket, kisértékű immateriális javakat, tárgyi eszközöket a tulajdon védelme és az elszámoltatás lehetőségének biztosítása érdekében minden esetben mennyiségi felvétellel kell leltározni.   Az Önkormányzat leltározási és selejtezési szabályzata mindenre részletesen kiterjed. Meghatározza a leltározás gyakoriságát, a leltárban részt vevő személyeket, a leltározás előkészületét, a bizonylatok formai követelményeit. Kiterjed a leltározás folyamatára, kiértékelésére és a leselejtezett tárgyi eszközök megsemmisítésére, vagy újrahasznosítására. Megállapítható, hogy a leltározás az előírásoknak megfelelően zajlik, a bizonylatok és megbízások a szabályzatnak megfelelő nyomtatványok használatával készülnek, azonban a folyamatokat és eljárásokat hatékonyabbá lehetne tenni! Javasolnám, hogy a továbbiakban az általam már korábban említett év végi időhiány kiküszöbölésére egy hatékonyabb munkavégzési folyamatot alkalmazzanak úgy, hogy bevezetik a leltározási körzetekre felosztott leltározást, több leltározást végrehajtó személyt vonnak be a munkába, hogy a felvett leltárt az EPER Szakértői Integrált Pénzügyi Számviteli Rendszer nyilvántartásával történő egyeztetésre több idő maradjon. Mivel nem csak a tényleges leltár mennyiségi felvétele időigényes, hanem annak egyeztetése is az analitikus nyilvántartással, több pénzügyi ügyintéző bevonását javaslom. A tárgyi eszközök selejtezése vagy értékesítése és a nyilvántartásból való kivezetése szintén a szabályzat szerint történik. Azonban a munkavállalók körében történő értékesítés a tárgyi eszközök jellege és állapota miatt nem jellemző. Javasolnám azt, hogy a meghibásodott tárgyi eszközök leselejtezése után az Önkormányzat a vashulladékot a Vastelepre szállítsa be, mivel a selejtezés leginkább az eszközök javíthatatlansága és elavulása okán történik, ezért értékesítésük elenyésző, hiszen már nem használhatók, újrahasznosításukra csak az elektromos hulladékként történő kezelésük jellemző. Az elektromos hulladékként történő leadás profitjának növelésére, egy a más falvakban már bevált, évenként megismételhető elektromos hulladékgyűjtést javaslok.