A Karmacsi Közös Önkormányzati Hivatalnál bevezetett helyi adók és nyilvántartásuk rendszere

Ezen témaválasztásom indoka, hogy a vizsgált Hivatal köztisztviselője vagyok, és így belülről is látom a különböző területeken folyó munkát. Ezáltal személyes tapasztalatokkal is rendelkezem, melyek nem mindig pozitív irányúak. Szakdolgozatomban nevezett Hivatalhoz tartozó három település (Karmacs,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vajda Zsuzsanna
Format: Manuscript
Language:Hungarian
Online Access:Dokumentum-elérés
Dokumentum-elérés
LEADER 05322nta a2200229 i 4500
001 dolg25909
005 20220309142735.0
008 220309suuuu hu om 0|| hun d
040 |a PEREPO DOLGOZAT  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Vajda Zsuzsanna 
245 1 2 |a A Karmacsi Közös Önkormányzati Hivatalnál bevezetett helyi adók és nyilvántartásuk rendszere  |h [elektronikus dokumentum] /  |c Zsuzsanna Vajda 
520 3 |a Ezen témaválasztásom indoka, hogy a vizsgált Hivatal köztisztviselője vagyok, és így belülről is látom a különböző területeken folyó munkát. Ezáltal személyes tapasztalatokkal is rendelkezem, melyek nem mindig pozitív irányúak. Szakdolgozatomban nevezett Hivatalhoz tartozó három település (Karmacs, Vindornyaszőlős és Vindornyafok) adózási szabályozását mutattam be, témaként a bevezetett helyi adókat, az adóbevételek szerepét, és nyilvántartását jelöltem meg. Dolgozatom célja az volt, hogy a vizsgált időszak keretében az adóbevételek alakulásából és szabályozásából adódó esetlegesen felmerülő problémákra, hátrányokra fény derüljön, majd a feltérképezés után lehetőség nyíljon a megoldások által a bevételek növekedésének elősegítésére, illetve a hátralékok csökkentésére. A dolgozatot a szakirodalmi megalapozással kezdtem. Néhány adózáshoz kötődő fogalom tisztázását követően az adózás múltjára tekintettem vissza. A következő részben az önkormányzatok helyi adóztatási jogával foglalkoztam. Ismertettem a már említett helyi adók bevezetésének folyamatát, az önkormányzatok adómegállapítási jogkörét, azok formáit, valamint az adóztatás során alkalmazott nyomtatványokat és határidejüket. Az elméleti részben azon helyi adók szabályairól írtam, amelyek a vizsgált önkormányzatok esetében relevánsak voltak. Ezek az építményadó, a telekadó, a magánszemélyek kommunális adója, valamint a helyi iparűzési adó. Ezen adónemek kifejtésre kerültek a Htv. szabályozása szerint is. A dolgozatomban kitértem a helyi adók szerepére az önkormányzatok költségvetésében, valamint a nyilvántartási rendszerükről is szolgáltattam információt személyes tapasztalatokkal kibővítve. Nemzetközi kitekintést tettem, mely során európai uniós körképet adtam a helyi adókról, kiemelve a szomszédos Ausztriát. Empirikus kutatásom két részből állt. Egyrészt egy interjú formájában, mely során a vizsgált települések polgármestereit hallgattam meg, és tettem szert a saját tapasztalataikra, élményeikre, szubjektív véleményükre, belső gondolataikra. A válaszokat tekintve több összefüggés is volt tapasztalható. Másrészt adatelemzést végeztem a vizsgált önkormányzatok helyi adóinak szabályozásáról, a rendeletek tartalmának összehasonlításából, illetve az adóbevételekből. Adóbevételeket illetően adónemenként végeztem a vizsgálatot 2018-2020 közötti évekre vonatkozóan. Tapasztalható volt, hogy az egyes önkormányzatok tekintetében jelentős összegű különbségek vannak, köszönhetően annak, hogy különböző nagyságúak, ezáltal eltérő lakosságszámmal rendelkeznek, más-más az adózók száma, és iparilag is változó fejlettségűek. Telekadó vonatkozásában nem készült grafikonos ábrázolás, mivel adóbevétele Vindornyaszőlős önkormányzatának ebből nem volt. Továbbá megemlíteném, hogy az elemzés során két település kapcsán (Vindornyaszőlős és Vindornyafok) nem tudtam adatot szolgáltatni a 2019-es évre, ugyanis azok még feldolgozás alatt álltak, pénzügyileg nem voltak elfogadott státuszúak. A dolgozat összességét nézve az lenne a javaslatom, hogy mindhárom településen adóévenként végezzenek felülvizsgálatot az adórendeletük szabályozásában. Észrevételem, hogy az ideiglenes jelleggel végzett iparűzési tevékenység még szerepel a rendeletben, holott ezen adónem 2021. január 01. napjától megszüntetésre került, így ezt módosítani szükséges. További észrevételem, hogy a Vindornyaszőlősön bevezetett telekadó előírásokat is vizsgálják felül a nullás adóbevételeket illetően, az állandó lakóhellyel rendelkező külföldi állampolgárokat pedig építményadó fizetési kötelezettséggel terhelném még, ha életvitelszerűen is tartózkodnak a településen. Hátralékok kapcsán az a meglátásom, hogy folyamatosan fel kell szólítani az adózókat az elmaradt adófizetésre, illetve lehetőség szerint végrehajtási eljárást kell kezdeményezni. Végezetül, javasolnám a 2019. évi éves költségvetési beszámoló elfogadtatását, pénzügyi jóváhagyását Vindornyaszőlős és Vindornyafok települések vonatkozásában. 
695 |a adóbevétel 
695 |a adófizetés 
695 |a helyi adók 
695 |a helyi önkormányzat 
695 |a Karmacs (Zala) 
695 |a önkormányzati gazdálkodás 
700 1 |a Antal Anita  |e ths 
856 4 0 |u https://perepo-dolgozat.uni-pannon.hu/id/eprint/25909/1/vajda_zsuzsanna_2022jan_titkos.pdf  |z Dokumentum-elérés  
856 4 0 |u https://perepo-dolgozat.uni-pannon.hu/id/eprint/25909/2/vajda_zsuzsanna_2022jan_embarg%C3%B3_k%C3%A9relem.pdf  |z Dokumentum-elérés