520 |
3 |
|
|a Szakdolgozatom témája a Zalaegerszegi Duális Ágazati Képzőközpont Nonprofit Kft. (továbbiakban: ZDÁK) tevékenységének bemutatása, valamint létrehozásának körülményei, a duális szakképzési rendszer történetének ismertetése hazai és nemzetközi szinten. ZDÁK pénzügyi mutatókkal történő jellemzése, majd interjúk készítése az alkalmazottakkal, hogy első kézből származó információkkal rendelkezve vonhassak mérleget a duális szakképzés rendszer megújítására szolgáló kezdeményezésről és jövőbeli kilátásokról. A téma aktualitását az adja, hogy Magyarországon széleskörű a szakképzett munkaerő hiánya. Ennek kezelésére, a gépipari szakképzés területén, hozták létre a ZDÁK-át. A duális szakképzés rendszerének alkalmazásával próbál a képzett szakemberek számának csökkenését megállítani és a közgondolkodást megváltoztatni a magyar szakképzésről az emberek fejében. Az elmúlt fél évben lehetőségem volt megismerni a folyamatot, amelynek során a ZDÁK szintet lépett, nemcsak a zalaegerszegi szakképzést határozza meg, hanem országos szinten is pionír kísérletnek számít. Az új csarnok felkészítésétől kezdve, az ott dolgozó oktatókon és középiskolás tanulókkal ismerkedhettem meg, akik az első tényleges félévet tölthették el a modern és új környezetben. Kutatásom célja, hogy több szemszögből megvizsgáljam, hogy mennyire életképes pénzügyileg és az ott dolgozok szerint a merőben új, duális szakképzés rendszere. Kutatási kérdéseim: Milyen sikertényezők és kudarcfaktorok azonosíthatók a ZDÁK működésében? Milyen módon lenne javítható a ZDÁK működésének jövedelmezősége és hatékonysága? Milyen mértékben értékelhető a jelenlegi duális képzésben való részvételt ösztönző rendszer hatékonynak a vállalkozások szempontjából? Milyen módon lehetne a fiatalokat a szakképzés felé terelni (gimnázium helyett)? Várhatóan hogyan alakul a duális szakképzés jövője? Kutatásom során interjút alkalmaztam. Az előzetesen összeállított, beszélgetést vezérlő kérdései nyitott kérdések voltak, illetve Likert-skálát használtam egyes válaszok intenzitásának mérésére. Kutatásom célcsoportja a ZDÁK alkalmazottai. Interjú alanyai különböző szervezeti egységekben és szakmai területen dolgoznak, így markánsan eltérő válaszokat adtak a fenti kutatási kérdésekre a tapasztalataik alapján. A ZDÁK mérleg és eredménykimutatás elemzése során segítségemre volt a nyilvánosan és ingyenesen elérhető adatbázisok, valamint a könyvtárból származó tankönyvek. A kutatásom során megállapítottam, hogy a ZDÁK működésének sikertényezői, a modern géppark és technológia, modern gépcsarnok, széleskörű összefogás és az igény a piac részéről a szakképzett munkaerőre. Hátráltató tényező a szakképzésbe jelentkezők számának csökkenése és a duális szakképzés költségei meghaladják a diák oktatásának költségeit. A ZDÁK költségoldalról az energiaárak alakulását tartja a legmarkánsabb tényezőnek a működésre nézve. Legnagyobb ráhatásuk a bevételi oldalról a piaci megrendelések alakulására van. A vállalatok szerény részvételét az oktatásban meghatározza, hogy milyen anyagi ösztönzők állnak rendelkezésre, illetve hogy más vállalatokkal is együttműködhessenek. A fiatalok megszólítását még általános iskolás korban elkezdenék látványos bemutatók tartásával. Kiemelten fontosnak és minél előbbi bevezetését szorgalmazzák. Jelenleg az általános iskolások nem kapnak betekintést az oktatásuk során a szakképzés világába. ZDÁK és a duális szakképzés jövőképét az itt dolgozók jobbára pozitívan látják és a szakképzés megújításának és népszerűsítésének egyik kulcselemét. A ZDÁK-ba fektetett pénz és energia hamar jelentkezni fog. Az itt végzettek nagyobb része marad a pályán, mert modern környezetben és képzett oktatóktól tanulhatnak. Az ösztöndíjrendszer meg a hallgatók létszámának emelkedésében játszik szerepet.
|