520 |
3 |
|
|a A válság utáni bizalomvesztés és megtorpanás után az elmúlt időszakban, átmeneti csökkenés után, újra fellendült a hiteltermékek iráni kereslet. Erre a tendenciára reagálva a bankok újra aktívan el kezdték ajánlani a hitelkonstrukciókat, s különböző csatornákon próbálják a lakossági ügyfeleket becsábítani, megnyerni. Újra a figyelem középpontjában kerültek a hitelkártya konstrukciók is, a lakosság körében újra népszerűvé vált a hitelkártya. De vajon a lakosság tisztában van a hitelkártya valódi rendeltetésével? Csak egy vonzó pénz lehetőséget látnak benne, vagy esetleges eladósodás kockázatát is észlelik? A Napi Gazdaság 2013-as felmérése alapján1, a válság alatti állapothoz képest már kedvezőbb képet mutat a magyar hitelkártyapiacon a visszafizetési morál. A hitelkártyák iránti igény fokozatosan feléledt, és előtérbe kerültek a racionális érvek. A visszatérítést vagy pontgyűjtést biztosító kártyák örvendnek a legnagyobb népszerűségnek. Az ügyfelek meggondolják, mire költenek, és azokat a kártyákat részesítik előnyben, amelyek a legnagyobb visszatérítést adják vásárlásaik után. Szakmai gyakorlatom során, melyet az OTP Bank egyik lakossági fiókjában töltöttem, személyesen is megtapasztaltam, hogyan alakul a hitelkártya piaca. Arra lettem figyelmes, hogy az ügyfelek ismét érdeklődést mutatnak e hitelkonstrukció felé, egyre többen igényelnek hitelkártyát, így a bank egyre több szolgáltatást nyújt számukra. Sajnos azt is megfigyeltem, hogy az ügyfél kör egy bizonyos része nincs teljesen tisztában a hitelkártya működésének folyamatával. Az elszámolási időszak és a türelmi időszak fogalmával, valamint azzal mikor milyen költségekért kell fizetniük, mikor és hogyan kell törleszteniük. Ezért választottam kutatásom témájaként a hitelkártya használati szokásokat, hogy megvizsgáljam, mennyire jellemzi ez a magatartás a Nyugat-Dunántúl lakosságát. Dolgozatomban először a lakosság számára elérhető főbb hiteltípusokat mutatom be, nagy hangsúlyt fektetve a hitelkártyákra. Ismertetem a hitelkártya rövid történelmét, fajtáit, működésének mechanizmusát, majd a nyolc nagybank kínálati palettájának összemérésével vizsgálom mind a standard, mind a tehetősebb ügyfeleknek ajánlott prémium kategóriás hitelkártyákat és a kapcsolódó szolgáltatásokat. Kitekintek az amerikai hitelkártya használati szokásokra is és rávilágítok a hitelkártya kultúrában rejtőzködő eltérésekre. A dolgozat utolsó fejezetében primer kutatással vizsgálom a Nyugat-Dunántúli régió lakosságának hitelkártya használati szokásait. Többek között, arra keresek választ, hogy milyen véleménnyel vannak az ügyfelek erről a hiteltípusról? Akik rendelkeznek kártyával vajon kihasználják-e minden előnyét? Akik felmondták szerződésüket miért voltak elégedetlenek? Végül a kutatási eredményeim segítéségével tipizálom a nyugat-dunántúli hitelkártya birtokosokat.
|