520 |
3 |
|
|a Dolgozatom fő témája a hazai nyugdíjrendszer és a jelenlegi működésből adódó fenntarthatósági, életkori kockázatok bemutatása, körbe járása. Célja rávezetni az olvasó figyelmét a pénzügyi tudatosság, öngondoskodás fontosságára, ugyanis a bemutatott kockázatokat nem elég csak államilag kezelni, egyéni megoldásokra is szükség van. A dolgozatom hipotézise, hogy az öngondoskodás és a pénzügyi tudatosság, jelenleg szoros kapcsolatban van az iskolai végzettség szintjével. A kutatásom során, a célom eléréséhez, egy 13 kérdésből álló kérdőívet használtam. A kutatás célcsoportja a 18-65 év közötti aktív, nem nyugdíjas, magyar lakosság. A dolgozatomban kezdetben bemutatom a hazai nyugdíjrendszer kialakulását és törvényi szabályozásának folyamatát. Körül járom a felosztó-kirovó alapú nyugdíjrendszerek kockázatait, melyek az elöregedő társadalomból és várható élettartam kitolódásából fakadnak. Összehasonlítom a magyar nyugdíjrendszert a lengyel és svéd rendszerekkel, amelyek esetében az öngondoskodási pillér, már hangsúlyosabban jelenik meg. Részletesen bemutatom az államilag támogatott nyugdíj-előtakarékossági formákat, ilyen az önkéntes nyugdíjpénztár, a nyugdíj-előtakarékossági számla és a nyugdíjbiztosítás. A nyugdíjbiztosítást vizsgálom részletesebben a Groupama Biztosító Zrt. példáján keresztül. Elemzem a nyugdíjbiztosítási piac díjbevétel és szerződés állomány alapú alakulását a 2019-2023. években, kiemelten a Groupama Biztosító részesedésének szemszögéből. A kutatásom során arra az eredményre jutottam, hogy a válaszadók többsége pesszimista várakozással tekint a nyugdíjas éveire. Jelenlegi ismeretük alapján felülbecsülik a nyugdíjba vonulás várható életkorát és alulbecsülik a várható nyugdíjhelyettesítési rátát. Arra a következtetésre jutottam, hogy valóban szoros kapcsolat figyelhető meg a pénzügyi tudatosság, öngondoskodási szokások és az iskolai végzettség szintje között, ahol minél magasabb fokú iskolai végzettséggel rendelkezik az egyén, annál tudatosabban kezeli pénzügyeit és rendelkezik megtakarítási formákkal.
|