Jövő a jelenben - avagy a Mesterséges Intelligencia szerepe a pályaorientációban
A szakdolgozatom kutatási témája az mesterséges intelligencia és digitális technológiák szerepe az oktatás és ahhoz kapcsolódóan a pályaorientációban. A témaválasztásban fontos szerepet kapott a téma relevanciája, továbbá a technológiai megoldások iránti érdeklődésem. Mindemellett motivációt nyújtot...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Manuscript |
Language: | Hungarian |
Online Access: | Dokumentum-elérés Dokumentum-elérés |
LEADER | 04204nta a2200217 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | dolg26329 | ||
005 | 20250120094147.0 | ||
008 | 240216suuuu hu om 0|| hun d | ||
040 | |a PEREPO DOLGOZAT |b hun | ||
041 | |a hun | ||
100 | 1 | |a Takács Dániel | |
245 | 1 | 0 | |a Jövő a jelenben - avagy a Mesterséges Intelligencia szerepe a pályaorientációban |h [elektronikus dokumentum] / |c Dániel Takács |
520 | 3 | |a A szakdolgozatom kutatási témája az mesterséges intelligencia és digitális technológiák szerepe az oktatás és ahhoz kapcsolódóan a pályaorientációban. A témaválasztásban fontos szerepet kapott a téma relevanciája, továbbá a technológiai megoldások iránti érdeklődésem. Mindemellett motivációt nyújtott számomra, hogy szakmai gyakorlatomat a ZalaZONE ökoszisztémában működő Pannon Fejlesztési Alapítványnál (továbbiakban: PFA) töltöttem, ahol az alapítvány működését meghatározó stratégiai irányok közül kiemelt szerepet kap a műszaki kultúra építése, azaz a pályaorientáció. Az elmúlt időszak egyik legnépszerűbb témája a mesterséges intelligencia és digitális technológiákhoz kapcsolódó virtuális- és kiterjesztett valóság. Ezen technológiai megoldások az ipar 4.0-val egyre meghatározóbbak, átszővik mindennapjainkat. Számos területen jelenek meg, majd épülnek be, ez alól az oktatás sem kivétel. Az oktatás kiemelt szerepet játszik a jövő szakembereinek képzésében. A generációs sajátosságok egyre nagyobb szerepet kapnak napjainkban, különösen az Alfa és Z generációk szokásai, igényei. A jövő szakembereinek kineveléséhez elengedhetetlen a sikeres pályaorientációs tevékenység, amely során a diákok hasznos információkra tehetnek szert a tovább tanulás és képzések kapcsolatosan. Kutatásom célja, hogy meghatározásra kerüljenek az oktatás fejlesztéséhez hozzájáruló technológiai tényezők, eszközök. Továbbá a PFA által szervezet pályaorientációs tevékenységek során milyen technológiai tényezők alkalmazhatóak sikeresen. A dolgozat a következő két kutatási kérdésre keresi a választ. Milyen MI és digitális technológiai tényezők járulnak hozzá az oktatás innovációjához? Milyen eszközök szükségesek az MI és a digitális technológiák alkalmazásához a pályaorientációs programok keretében? A kutatási kérdésekhez vonatkozóan megállapításra került két hipotézis is. H1: MI és digitális technológiák használata hozzájárul az oktatás fejlesztéséhez. H2: Az MI és a digitális technológiákat hasznosítani lehet a pályaorientációs tevékenységekben. A dolgozatom során szekunder kutatási módszerrel feldolgozom a releváns szakirodalmat, ahol ismertettem a technológiák létrejöttének mérföldköveit, majd kapcsolódásukat az ipar 4.0-hoz. A negyedik ipari forradalomhoz kapcsolódóan értelmeztem az oktatás 4.0-át és ismertetem részeit. Primer kutatási módszerként kérdőívet állítottam össze a PFA által szervezett orientációs tevékenységeken résztvevő diákoknak és tanároknak. A kérdőív kiértékelése kvalitatív és kvantitatív módon valósult meg. A vizsgálatom során a kérdőíves megkérdezés eredményei felhasználásával választ keresek a kutatási kérdésekre, illetve a kitöltők javaslati alapján azonosítóm a potenciális eszközöket és módszereket, amelyek hozzájárulnak az oktatás innovációjához és a pályaorientációs tevékenységeknél alkalmazandó eszközök meghatározásához. A kitöltők által megnevezett eszközökre javaslatot teszek a lehetséges alkalmazásukra az orientációs tevékenységek során. | |
695 | |a digitális technológiák | ||
695 | |a e-learning | ||
695 | |a mesterséges intelligencia | ||
695 | |a oktatás 4.0 | ||
695 | |a pályaorientáció | ||
700 | 1 | |a Fehér Norbert |e ths | |
856 | 4 | 0 | |u https://perepo-dolgozat.uni-pannon.hu/id/eprint/26329/1/tak%C3%A1cs_d%C3%A1niel_2024jan_publikus.pdf |z Dokumentum-elérés |
856 | 4 | 0 | |u https://perepo-dolgozat.uni-pannon.hu/id/eprint/26329/2/tak%C3%A1cs_d%C3%A1niel_2024jan_publikus_nyilatkozat.pdf |z Dokumentum-elérés |