Kistelepülési önkormányzatok feladatellátása és finanszírozása választott önkormányzati példákon 2018-2022. években

A szakdolgozatom témája a Kistelepülési önkormányzatok feladatellátása és finanszírozása választott önkormányzati példákon 2018-2022. években. Témafeldolgozásom során először bemutatásra kerül az önkormányzatiság létrejötte, majd az önkormányzatok fajtáinak és jellemzőinek ismertetése. Betekintést k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Martinov Zoltán
Format: Manuscript
Language:Hungarian
Online Access:Dokumentum-elérés
Dokumentum-elérés
LEADER 03855nta a2200217 i 4500
001 dolg26339
005 20250121135752.0
008 240216suuuu hu om 0|| hun d
040 |a PEREPO DOLGOZAT  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Martinov Zoltán 
245 1 0 |a Kistelepülési önkormányzatok feladatellátása és finanszírozása választott önkormányzati példákon 2018-2022. években  |h [elektronikus dokumentum] /  |c Zoltán Martinov 
520 3 |a A szakdolgozatom témája a Kistelepülési önkormányzatok feladatellátása és finanszírozása választott önkormányzati példákon 2018-2022. években. Témafeldolgozásom során először bemutatásra kerül az önkormányzatiság létrejötte, majd az önkormányzatok fajtáinak és jellemzőinek ismertetése. Betekintést kaphatunk arról, hogy milyen személyek működtetnek egy önkormányzatot és ők milyen módon láthatják el kötelező és önként vállalt feladataikat. Külföldi önkormányzati példákon keresztül megtudhatjuk azt is, hogy egyes országokban hogyan működik egy önkormányzati struktúra, melyik nemzet milyen formában látja el ezeket a feladatok, kihívásokat. Ismertetésre kerülnek ezt követően a magyarországi önkormányzati alrendszer fő feladatköre is. Primer kutatásomnak köszönhetően kettő választott település polgármesterét kérdezhettem a jelenlegi önkormányzati állapotokról és a finanszírozás lehetőségeiről és formáiról, illetve arról, hogy ezek milyen hatással voltak és vannak a mindennapi életre és a költségvetés egyenlegére, stabilitására. A kiválasztás során fontos szempont volt az, hogy a kistelepülések életére és mindennapjaira szerettem volna fektetni a hangsúlyt, így kizárólag 1000 fő alatti lakosságszámú településeket választottam. Szekunder kutatásomban mérleg és költségvetési beszámoló adatokat dolgoztam fel a két választott önkormányzat tekintetében. A települések megoszlása és adottságaik is rendkívül változók, így tökéletes alapot biztosítottak arra, hogy elemzésem során meg tudjam állapítani azt, hogy a kistelepülések közelítenek vagy leszakadnak egymáshoz képest. Első hipotézisemet is erre alapoztam. Sokat hallani azt a közhelyet, hogy egy vidéki település lemarad a többihez képest, így két önkormányzat költségvetése közötti képzeletbeli olló két szárának távolodását vizsgáltam. Hipotézisem be is igazolódott. A felzárkóztatás és az elmaradottságok csökkenése helyett nagy költségvetési különbségeket mutattam ki az önkormányzatok között. Második hipotézisként azt vizsgáltam, hogy bizonyos állami, pályázati források az iparűzési adóerő nívójához kötöttek. Józan gondolkodás szerint egy településen minél magasabb az iparűzési adóerőképesség, annál jobban teljesít az adott település. Második hipotézisem szerint ez a kijelentés önmagában nem igaz, mert az önkormányzatok helyzete és adottságai igen sokrétűek. Ezen hipotézisem is bizonyítást nyert. Valóban nem helyes csak és kizárólag ehhez a mutatószámhoz kötni bizonyos támogatások folyósítását. Legvégül megoldási javaslatot kínáltam a felmerülő helyzetre, mely metodika alkalmazása mellett az önkormányzatok fejlődésének üteme közelítené egymáshoz. 
695 |a elszámolás 
695 |a iparűzési adó 
695 |a költségvetési támogatások 
695 |a közfeladatok 
695 |a önkormányzat 
700 2 |a Babos-Szőllősy Gabriella  |e ths 
856 4 0 |u https://perepo-dolgozat.uni-pannon.hu/id/eprint/26339/1/martinov_zolt%C3%A1n_2024jan_publikus.pdf  |z Dokumentum-elérés  
856 4 0 |u https://perepo-dolgozat.uni-pannon.hu/id/eprint/26339/2/martinov_zolt%C3%A1n_2024jan_publikus_nyilatkozat.pdf  |z Dokumentum-elérés