A magyarországi üzemanyagárak emelkedésének okai és annak lehetséges csökkentési módszerei

Szakdolgozatom célja, hogy választ találjak fő kutatási kérdésemre:Mik a magyarországi üzemanyagárak emelkedésének okai és annak lehetséges csökkentési módszerei?Ez elmúlt évek eseményeiből kifolyólag világszerte hatalmas mértékű változásokat tapasztalhatunk minden termék árával kapcsolatban. Ezek k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Csizmár Máté
Format: Manuscript
Language:Hungarian
Online Access:Dokumentum-elérés
Description
Summary:Szakdolgozatom célja, hogy választ találjak fő kutatási kérdésemre:Mik a magyarországi üzemanyagárak emelkedésének okai és annak lehetséges csökkentési módszerei?Ez elmúlt évek eseményeiből kifolyólag világszerte hatalmas mértékű változásokat tapasztalhatunk minden termék árával kapcsolatban. Ezek közül az élelmiszer, az energia- és üzemanyagárak változnak exponenciális mértékben számunkra kedvezőtlen irányba. Témám rengeteg szempontból aktuális, hiszen milliók életében okoz egyre komolyabb problémákat az árak megállíthatatlannak tűnő növekedése, amely főként a 2020-as évek világeseményeinek kapcsán vált nagyon is érzékelhetővé az élet minden színterén.Fő kutatási kérdésem mellett néhány egyéb idevágó hipotézisemnek is szeretnék utána járni, melyek segítenek részletesebb képet kialakítani a fő kérdésre talált válaszok kiegészítésével. Az említett egyéb kérdéseim a következőek:Hogyan, milyen eljárássorozatokkal állítják elő, illetve milyen részekből tevődik össze az említett üzemanyagok ára?Milyen pozitív, illetve negatív hatásai voltak a hatósági áras üzemanyagoknak?Miért szokott általában magasabb árnak örvendeni a dízel, mint a benzin?A környező országok üzemanyagáraihoz képest, vagy hazánkban pénztárca-barátabb tankolni? Amennyiben külföldön, úgy melyik országban a legolcsóbb?Igaz-e, hogy Magyarországon az egyik legmagasabb az üzemanyagok ára az európai kontinensen.A téma felvezetéseként először megvizsgáltam a benzin és a gázolaj eredetét, felhasználását és néhány alapvető tulajdonságát, melyek leginkább szembetűnő hatással vannak a hétköznapi életre.Ezt követően az magyarországi üzemanyagárak alkotórészeiről készítettem részletes összehasonlító elemzést. Megvizsgáltam melyik alkotóeleme mitől függ és milyen mértékű jelenleg.Ez után a hazai és az európai üzemanyagárakat hasonlítottam össze mind a Unió, mind pedig az európai kontinens viszonylatában. Főként az elmúlt hónapokban tapasztalható változásaiknak mértékével és adótartalmával foglalkoztam.Ezen adatok ismeretében, néhány számítás és becslés elvégzésével megállapítottam, hogy mely európai országokban éri meg tankolni az ottani fizetésekből, hol a legolcsóbb és a legdrágább az üzemanyag és hol érné meg nekünk magyaroknak tankolni.Dolgozatom összefoglalása előtt megfogalmaztam néhány javaslatot az üzemanyagárak csökkentésére. Ezek voltak a benzinre és gázolajra kivetett állami adók csökkentése, a hazai kőolajtermelési kapacitás volumenének növelése és az Euró bevezetése, mint hivatalos fizetőeszköz Magyarországon. Ezen javaslatoknak röviden kifejtettem előnyeit és hátrányait.Végül összefoglaltam tapasztalataimat, mik szerint kijelenthetjük, hogy a jóléti országokban (Nyugat és Észak Európa) magasabbak az üzemanyagok ára, az azokra kivetett adók, a bérek is. A gazdaságilag elmaradottabbakban (Dél és Kelet Európa) pedig ennek ellentéte tapasztalható. Ezen kívül azt kaptam eredményül, hogy jelenleg Magyarország EU-s viszonylatban átlagos üzemanyagárakkal és azokra kivetett adókkal rendelkezik, bérezés tekintetében viszont a lista végén van.