A trafikokat érintő koncesszió jogi szabályozása és gazdasági jelentősége

Magyarország politikai, gazdasági és kereskedelmi életében egyaránt felkavarta az állóvizet a 3 évvel ezelőtt hatályossá emelkedő Trafiktörvény. Már kezdetekben is nagy volt a társadalom tiltakozása a trafikokkal szemben, ennek ellenére mára már a hatodik trafikpályázatot írják ki és a kedélyek még...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Markó Krisztina
Format: Manuscript
Language:Hungarian
Online Access:Dokumentum-elérés
LEADER 03882nta a2200229 i 4500
001 dolg3015
005 20210614185240.0
008 150518suuuu hu om 0|| hun d
040 |a PEREPO DOLGOZAT  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Markó Krisztina 
245 1 2 |a A trafikokat érintő koncesszió jogi szabályozása és gazdasági jelentősége  |h [elektronikus dokumentum] /  |c Krisztina Markó 
520 3 |a Magyarország politikai, gazdasági és kereskedelmi életében egyaránt felkavarta az állóvizet a 3 évvel ezelőtt hatályossá emelkedő Trafiktörvény. Már kezdetekben is nagy volt a társadalom tiltakozása a trafikokkal szemben, ennek ellenére mára már a hatodik trafikpályázatot írják ki és a kedélyek még így sem csillapodnak, sőt egyre rosszabbá alakította a helyzetet a heti rendszerességű trafikrablás és a Kaposváron meggyilkolt eladólány tragikus esete. A Nemzeti Dohányboltok története Magyarországon 2012. januárjában a Magyar Országgyűlés által elindított "Ne szívj tovább!" című kampánnyal kezdődött. Ezt követően 2012. februárjában indult útnak a "Fellélegezhetünk!" című kampányrész, amely a törvényi változásokkal kapcsolatos információkat kommunikálta és törekedtek arra, hogy a társadalmi nyilvánosság legszélesebb spektrumához eljusson. A nagyszabású, országos népegészségügyi kampány négy hónapig tartott és ezzel az Egészségügyért Felelős Államtitkárság célja az volt, hogy felhívja a figyelmet a dohányzás egészségkárosító hatásaira. Az Országgyűlés annak érdekében, hogy Magyarországon minél kevesebb fiatalkorú dohányozzon, az egész magyar társadalom egészségügyi állapota közép- és hosszútávon jelentős mértékben javuljon, a dohányzók dohánytermékekkel való ellátása kielégítő legyen és megfeleljen az európai közösségi jogszabályoknak, az engedély nélküli kereskedelmet megelőzzék és visszaszorítsák, valamint a tevékenység ellenőrzéséről és az ebből származó bevételek közcélra fordításáról megalkotta a 2012. évi CXXXIV. törvényt, közismertebb nevén a Trafiktörvényt. A másik legfontosabb törvény, amely alapvetően meghatározza napjainkban a trafikok életét, a koncesszióról szóló 1991. évi XVI. törvény, ugyanis ma Magyarországon a dohánytermék-kiskereskedelme csak koncessziós jog megszerzése által végezhető. A trafikrendszer legnagyobb kritikusaivá maga a trafikosok váltak, ugyanis szerintük idővel nyilvánvalóvá vált, hogy a fiatalok megvédése csak ürügy volt a cél szentesítése érdekében, hogy kiszorítsák a multikat és saját érdekeiket helyezzék előtérbe. A trafikosok többségének célja a profitszerzés és ezt a közel több mint 10%-os árrés alá is támasztja, valamint sokkal kevesebb helyen lehet dohányterméket vásárolni, így több a trafikos forgalma, mint régen a boltosoknak. Az emberek többsége egyet ért a törvénnyel, ezáltal a trafikok bevezetésével, azonban az előírásokat kissé túlzónak tartják. Napjainkig öt trafikpályázatot írtak ki és ennek az eredménye több mint 6.300 Nemzeti Dohánybolt kialakulását jelentette országszerte. Még mindig van olyan szabad koncesszió, amit nem osztottak ki. A fennálló koncessziók kiosztása érdekében 2015. április 2-án újabb Pályázati Kiírásra került sor, melynek az eredménye a közeljövőben nyilvánosságra fog kerülni. 
695 |a koncesszió 
695 |a trafik 
695 |a dohány - dohányipar 
695 |a pályázat - pályázati tevékenység 
695 |a fiatalok 
695 |a jogi szabályozás 
695 |a egészségnevelés 
700 1 |a Szekeres Diána  |e ths 
856 4 0 |u https://perepo-dolgozat.uni-pannon.hu/id/eprint/3015/1/mark%C3%B3_krisztina_2015maj_publikus.pdf  |z Dokumentum-elérés