520 |
3 |
|
|a Szakdolgozatom célja, hogy bemutassam a költségvetés készítés folyamatát illetve változásait, hozzá kapcsolódó fogalmakat, feladatokat, ide tartozó jogszabályokat a rendszerváltás óta egészen napjainkig. Ezen belül szeretnék kitérni magára a helyi önkormányzatok költségvetés készítésére, bemutatására, felépítésére, betartandó határidők sorozatára és a felmerülő lehetséges problémákra, valamint az önkormányzati autonómia is bemutatásra kerül illetve e témához kapcsolódó tevékenységek köre. A szakdolgozat témája szorosan kapcsolódik a lakóhelyemen található Csurgói Önkormányzathoz, ahol nyári négyhetes gyakorlatomat töltöttem. Mivel lehetőségem volt megismerni a helyi viszonyokat, feladatellátásokat és belső folyamatokat, tanulmányaimon kívül nagyon fontos, hasznos ismeretekre is szert tehettem. Az ott eltöltött idő alatt a már régóta érdekelt költségvetési témában még több információ birtokába kerülve, választottam meg szakdolgozatom központi témaköreként. Megismerkedtem sok új feladatkörrel, beleláthattam egy önkormányzati munkanapi rutinjába, ismerkedtem a folyamatos jól megszervezett munkakörökkel és beosztásaikkal valamint azt is érzékelhettem hogyan tevékenykedik egy köztisztviselő. Többek közt ez miatt választottam a költségvetési témakört. Másrészt pedig, a téma érdekessége is vonz, mivel a jogszabályi környezetében globális változások történtek az elmúlt években. Ez alatt értem a régi önkormányzati törvény változásait a rendszerváltás óta, ami a teljes átszerveződését is előidézte. Mivel dolgozatom fő témája a költségvetés-készítésben felmerült változások bemutatása így fontosnak tartom, hogy tételesen felépítve írjam meg dolgozatomat a rendszerváltástól kezdve. Továbbá ismertetni szeretném a témához kapcsolódó alapfogalmakat, fogalmakat, hogy mi is az a költségvetés kik készítik, és milyen szerepet tölt be. Bemutatásra kerül még a kacsolódó feladatok elvégzése, a fontos dátumok, határidők, jogszabályok, gyakorlati életben ez a folyamat hogyan is valósul meg. Szakdolgozatom eredményességének érdekében primer és szekunder kutatást is végzetem. Szekunder kutatásaim alapja inkább jogszabályok feldolgozásán alapult, mivel e témakörhöz kevés hatályos szakirodalom kapcsolódik. Ennek ellenére a felhasznált irodalmak nagy segítséget nyújtottak a központi kérdéseim megválaszolására. Primer kutatásmódszeremet kvantitatív és kvalitatív módszer segítségével végeztem. Ahogy korábban megállapítottam a kérdőíves kutatásom megbízható összképet ad a feltett hipotézisemre. Arra a következtetésre jutottam, hogy a kvalitatív kutatásom eredménye nagy segítség volt a problémafelvetés témaköröm kifejtéséhez. Számomra mindkettő kutatási módszer kiemelkedő jelentőségű segítséget nyújtott. 2013-tól jelentős mértékben rendeződtek át az önkormányzatok feladatai. Lényeges pontja, hogy az állam közvetlenül látja el 2013-tól a korábbi önkormányzatok feladatinak egy részét. Dolgozatomban fontosnak tartottam ezt a témakört is kifejteni. A KLIK megjelenésével az alap és közoktatási feladatok átkerültek az állam igazgatása alá. 2012 vége felé az önkormányzatok már elkezdték az átrendeződést előkészíteni, hogy majd az átcsoportosítás könnyebb legyen számukra. Ám ezeknek a feladatoknak az átvétele nem volt zökkenőmentes. Többlépcsős rendszerben csoportosultak át a feladatok, az újonnan kialakult Járási Hivatalhoz. A Járási Hivatal kialakulásával az önkormányzatoknak csökkentek a feladataik, s mára már leginkább településfejlesztési és településrendezési menedzsment témájú feladatik maradtak. Sokak szerint az akkoriban elkezdett rendszer nincs rendesen kialakítva, így folyamatosan történnek változások. 2014-ben az okmányirodai feladatoknál is kialakították a kormányablakos rendszer működését. Célja az egyablakos ügyintézés kialakítása volt. Ezen átrendeződések mellett folyamatosan történnek változások, mint például a 2015. március 1-jei szociális ellátások rendeződése, miszerint a járási hivatal hatáskörébe tartozik az aktív korúak ellátása. 2015. április elsejétől is változott a kormányhivatalok jelenlegi struktúrája. A jelenlegi hírek szerint ősztől is várható egy átrendeződés. Mindezen változások mellett megfelelő a működése a kialakult hivatalnak, az együttműködés fellelhető a hivatalok és az önkormányzatok között, ami segíti a munkafolyamatot. Sok terület lehatárolatlan, de a tényleges rendszer már kialakult.
|