Az Ict Európa cégcsoport egyik tagjának üzletértékelése és az értékelés összehasonlítása egy piaci versenytárssal

Egy üzlet értéke mást és mást jelent az alkalmazott, a partner, a tulajdonos, a hitelező vagy a befektető számára. Az érték lehet pénzben és pénzben nem kifejezhető egyaránt. Milyen értéket is jelenthet egy vállalat a vele szorosan kapcsolatban lévőknek? Biztos megélhetést, barátokat, szakmai fejlőd...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Simon Ildikó
Format: Manuscript
Language:Hungarian
Online Access:Dokumentum-elérés
Description
Summary:Egy üzlet értéke mást és mást jelent az alkalmazott, a partner, a tulajdonos, a hitelező vagy a befektető számára. Az érték lehet pénzben és pénzben nem kifejezhető egyaránt. Milyen értéket is jelenthet egy vállalat a vele szorosan kapcsolatban lévőknek? Biztos megélhetést, barátokat, szakmai fejlődés lehetőségét. Stabil szakmai hátteret, kapcsolati tőkét és későbbi befektetési lehetőséget biztosíthat a partnereknek. Egy jó tulajdonos számára a legnagyobb kincs, hogy „láthatja kisgyermekből erős felnőtté alakulni” vállalkozását. A hitelezők és befektetők számára a legnagyobb érték az, amire ez a munka is próbál rávilágítani, a cégérték. A modern piaci elvárások felértékelték ezt a tudományterületet, mivel jogszabály is előírja az átalakuláskori / eladáskori értékelés meglétét. Ennek egyik fő mozgatórugója a piaci hatások nagy befolyása a vagyoni helyzet alakulására. Történelmi kialakulásáról pár szóban: Magyarországon új kérdések merültek fel a gazdasági életben a 90-es években történő piacgazdaság kialakulása során. Többek között a dolgozatomban is elvégzett vállalatérték meghatározása. Lehet-e pontosan megbecsülni egy vállalat piaci értékét? A részvények hogy jelennek meg a tőzsdén / piacon? Mi az az ár, amely kifizethető egy vállalatért, vállalatrészért? Azonos-e a kifizetett érték a valós értékkel? Az első rész a két világháború közötti időszakra tehető, melyben a vagyonértékelésé a főszerep. A vállalatot egységes egésznek tekinti. A II. világháború után már a szubjektivitás és a jövőorientáltság kerül előtérbe. Napjainkig pedig a valós érték meghatározása a cél, melyre már a tudományterület kifejlett értékelési módszereket használ. A vállalatértékelés folyamata, felhasznált mutatók fogalmai, kiszámításai: Statikus pénzügyi mutatók: A számviteli beszámolók adatai alapján számított mutatószámok, melyek a különböző dimenzióit vizsgálják a gazdálkodásnak. Négy fő területet különböztet meg: vagyoni helyzet, pénzügyi helyzet, jövedelmezőségi helyzet és hatékonysági elemzés. A mutatószámok felépítése és értelmezése egységesnek mondható. „A Free Cash Flow azt a működésből származó, adózás utáni pénzáramot fejezi ki, amely figyelmen kívül hagyja a finanszírozási struktúrában szereplő idegen tőkét.” Egy olyan pénzáramot határozunk meg, amely egyaránt magában foglalja a tulajdonosok és a hitelezők kielégítésére fordítható pénzösszegeket, a számításban nem vonjuk le a hitelezők számára kifizetendő tőketörlesztés és kamat összegét. Az adózás és kamatfizetés előtti eredményből származtatjuk, melynek jelentése, hogy a kölcsöntőkével összefüggő fizetendő kamatok nélkül kell az adózás előtti eredményt meghatározni. A folyamat meghatározás után, az ICT Európa Finance Kft vállalatérték meghatározása. A versenytárssal való összehasonlítás elemzése. Egy Copeland idézettel zárnám a vállalatérték megfogalmazását: „A vállalat értéke mindaz a jövedelem, amit a vállalkozás üzleti tevékenységével hosszú távon, teljes élettartama során realizál, s amely a vállalkozáshoz forrást biztosítók rendelkezésére áll”