A projekttervezés elméletének és gyakorlati megvalósításának összehasonlítása egy konkrét projekt elemzésén keresztül

Magyarország 2004. május 1-jétől az Európai Unió teljes jogú tagja. Csatlakozásunk óta, évről évre egyre több uniós támogatás érhető el az országban. Ezeknek a hozzájárulásoknak az összege jelentősen több, mint amit az ország fizet az uniós költségvetésbe. A Magyarországra érkező források legnagyobb...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Gyenis Kitti
Format: Manuscript
Language:Hungarian
Online Access:Dokumentum-elérés
LEADER 05309nta a2200229 i 4500
001 dolg3369
005 20210614185307.0
008 150527suuuu hu om 0|| hun d
040 |a PEREPO DOLGOZAT  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Gyenis Kitti 
245 1 2 |a A projekttervezés elméletének és gyakorlati megvalósításának összehasonlítása egy konkrét projekt elemzésén keresztül  |h [elektronikus dokumentum] /  |c Kitti Gyenis 
520 3 |a Magyarország 2004. május 1-jétől az Európai Unió teljes jogú tagja. Csatlakozásunk óta, évről évre egyre több uniós támogatás érhető el az országban. Ezeknek a hozzájárulásoknak az összege jelentősen több, mint amit az ország fizet az uniós költségvetésbe. A Magyarországra érkező források legnagyobb részét a kohéziós, azaz a gazdasági és társadalmi előrehaladást segítő támogatások alkotják, melyek az Európai Unió pályázati rendszerén keresztül kerülnek felhasználásra. Ennek eredményeképpen a projektmenedzsment szakma dinamikusan bővül, a minősített projektmenedzserek iránt pedig egyre inkább nő a kereslet. Ezért is elengedhetetlen a megfelelő projekttervezési ismeret. A projektmenedzsmentről szóló szakirodalmak rengeteg hasznos információval látnak el minket, de emellett nélkülözhetetlen a szakmai gyakorlat egy ideális projekt megvalósításához. Szakdolgozatom témájának választásakor törekedtem arra, hogy kapcsolatban álljon valamilyen uniós projekttel. Úgy gondolom, hogy Magyarország jövőjét, gazdasági és társadalmi fejlődését nagyban befolyásolják az Unió hozzájárulásaiból létrejövő projektek. Közszolgálati alapszakos hallgatóként szerettem volna közintézmény által végrehajtott projektről írni. Ekkor jutott eszembe a „Right Profession – Megfelelő szakmát a fejlődésért!” projekt, melyről egy pályaválasztási kiállítás keretében hallottam először. Így felkerestem a Zala Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központját, mint a projekt egyik részvevő partnerét, hogy támogassa szakdolgozatom elkészítését. Dolgozatom keretében ezt a 2007-2013-as programozási időszakban a Szlovénia-Magyarország Határon Átnyúló Együttműködési Programon belül megvalósult projektet hasonlítottam össze a szakirodalmak módszertani elemeivel. Ennek teljessége érdekében először betekintést nyújtottam az Európai Unió hosszú távú céljaiba és finanszírozásába. Majd ismertettem az Európai Területi Együttműködési Programok lényegét, jellemzőit. Ezt követően pedig bemutattam a projekt megvalósításának folyamatait, összevetve az elméleti ismeretet a gyakorlattal. Végezetül kifejtettem saját véleményemet, álláspontomat. Kezdetben még úgy gondoltam, hogy a szakkönyvekben meghatározott lépések mindegyike elengedhetetlen a projekt megvalósításánál. Azonban kutatásom során megállapítottam, hogy a szakirodalmak által nyújtott projekt életciklus elemzések ugyan remek kiindulópontot biztosítanak számunkra, viszont azok pontos követése nem lehetséges. Habár a szakkönyvekben leírtak általában megfelelnek a valóságnak, ennek ellenére nem lehet elsiklani afelett, hogy az általános jellemzőkön belül a projektek sajátosságai, jellemvonásai teljesen eltérőek. Az általam használt szakirodalmak főként a beruházási projektekre összpontosítottak, illetve egy vállalaton belüli projekt megvalósításának lépéseit elemezték. Ezzel szemben a „Right Profession” egy tapasztalatátadást célzó projekt, mely két ország közreműködésével valósult meg. Az ilyen típusú projekteknél nagy hangsúlyt kell fektetni a határon átnyúló hatás elérésére és fenntartására, amihez elméleti útmutatásokat azonban nem találtam. Kutatásom során készítettem egy táblázatot a szakkönyvekben meghatározott projekt életciklus mintájára, mely szemlélteti az egyes projektszakaszok főbb lépéseit a könnyebb összehasonlítás érdekében. Ebben megfigyelhető, hogy bizonyos lépéseknél a gyakorlat eltér az elmélettől. Mindent összevetve szerintem, egy sikeres projekt lebonyolításához egyaránt nélkülözhetetlen az elméleti tudás és a gyakorlati tapasztalat megléte. Azonban e kompetenciák mellett is okozhat meglepetéseket számunkra a projekt végrehajtása, hisz a sajátosságokból adódóan mindig akadnak új tevékenységek, illetve kockázati tényezők. Véleményem szerint a sikeres projektmegvalósításhoz kulcsfontosságú a megfelelő projektvezető kiválasztása olyasvalaki személyében, aki jól kommunikál és kellő határozottság mellett kedvező szakmai és tapasztalati tudással rendelkezik. 
695 |a projekt - projekttevékenység 
695 |a projektmenedzsment 
695 |a terv - tervezés - tervkészítés 
695 |a pályázat - pályázati tevékenység 
695 |a EU támogatás - EU pályázat 
695 |a nemzetközi gazdasági együttműködés 
695 |a határ menti együttműködés (szomszéd országok közti együttműködés) 
700 2 |a Lambertné Katona Mónika  |e ths 
856 4 0 |u https://perepo-dolgozat.uni-pannon.hu/id/eprint/3369/1/gyenis_kitti_2015maj_publikus.pdf  |z Dokumentum-elérés