520 |
3 |
|
|a Magyarországon jelentős probléma a nem teljesítő hitel állomány alakulása és kezelése. Úgy gondolom, az lenne a helyes megoldás, hogyha mindenki addig nyújtózkodna, amíg a takarója ér. Sokan erőn felül, fizetési képességeik határán túl hosszú távra felvesznek hitelt, miközben váratlan eseményeket bele sem kalkulálnak. Ha ezek bekövetkeznek, akkor spirálszerűen halmozódnak a problémák, ezáltal nem tudják fizetni a kötelezettségeiket és növekednek a tartozások. Bankok először a saját eszközeikkel mindent megtesznek a követelésük behajtása érdekében, viszont ha ez nem vezet eredményre vagy túlságosan hosszú időt vesz igénybe a megtérülés, akkor sok esetben alternatív követelés megtérülést választanak, itt van szerepe a követelés kezelő cégeknek, akiknek lehetőséget biztosítanak a bankok a követelésük megvásárlására. A dolgozat elején bemutattam a követelés kezelés kialakulását és magyarországi helyzetét, melyben megtudhatjuk, hogy nem zökkenőmentesen fejlődött e tevékenység, ezután röviden megfogalmaztam, hogy mi az a követeléskezelés és két bemutatott típusát, illetve, hogy mi kell ahhoz, hogy valaki pénzügyi tevékenységet végezhessen. Véleményem szerint a követeléskezeléshez elsősorban bátorság és kitartás kell, mivel nagy a kockázat. Ha az adós nem fizeti ki a tartozását, akkor az már a cég számára veszteséget jelent, vagy ha csak hosszadalmas eljárások után tudják behajtani a követelés összegét, abba rengeteg időt és pénzt fektetnek bele, ami mindent összevetve nem biztos, hogy megtérül. Gyakorlatom során betekinthettem abba, hogy nem egyszerű a feladat az adósok kezelése. Megvizsgáltam, hogy milyen módon tudnak pénzügyi cégek követeléseket vásárolni, illetve, hogyan kerülnek az ő tulajdonukba. Elemeztem, hogy milyen eszközökkel tudják érvényesíteni a követelést, rámutattam, hogy mindenki számára az a legegyszerűbb, ha a behajtó cég és az adós közösen megegyeznek az összegről és a fizetési feltételekről. A pénzügyi vállalkozás taktikája, hogy próbál mindenkivel megértő és türelmes lenni, de ha az adós nem mutat együttműködési hajlandóságot, akkor az egyezségre törekvés nem alkalmazható, és hatékonyabb eszközökhöz kell nyúlni, így a vállalkozás csak hosszadalmas eljárás során tudja behajtani a követelést. A követeléskezelés jogi környezetének ismeretét és a változások folyamatos nyomon követését fontosnak tartom, valamint szükségesnek látom az előírásoknak megfelelő adminisztratív feladatok teljesítését, hiszen komoly jogszabályoknak, előírásoknak kell megfelelni az követeléskezelő cégeknek, és rengeteg adminisztratív munka áll a háttérben, melyekben a gyakorlatom során én is részt vettem, és egy életre szóló gyakorlati tapasztalatot szereztem.
|