Élmények vonzásában

Szakdolgozatom az élménymarketing, fogyasztói élmények témaköre köré épült. A téma aktualitását többek között az utóbbi évtizedben megjelent több élménymarketing koncepció születése is igazolja, melyek nagy része az élményt vizsgálja, a kutatás helyett. A dolgozat első felében irodalmi kitekintést m...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Keresztes Csaba
Format: Manuscript
Language:Hungarian
Online Access:Dokumentum-elérés
Description
Summary:Szakdolgozatom az élménymarketing, fogyasztói élmények témaköre köré épült. A téma aktualitását többek között az utóbbi évtizedben megjelent több élménymarketing koncepció születése is igazolja, melyek nagy része az élményt vizsgálja, a kutatás helyett. A dolgozat első felében irodalmi kitekintést mutatok be. Az utóbbi évtizedekben sok tekintetben változott a világ. A marketing szokásos eszközei már nem jelentenek biztos sikert egy termék, szolgáltatás, vagy márka sikerességére. A rohanó világban, felgyorsult életet élő emberek megnyeréséhez új eszköz az élménymarketing. Az élménygazdaság koncepciója a 90-es évek végén fogalmazódott meg, mely szerint a termékektől és szolgáltatásoktól az különbözteti meg az élményjavakat, hogy a bennük rejlő legfőbb alkotóelem az élmény. Ekkor már megtörtént a felismerés, hogy termékeket és szolgáltatásokat a fogyasztói igények alapján kell kialakítani, de a hangsúlyt a színpadias előadásra fekteti. Egy későbbi modell már jobban kiaknázza a modern technika adta lehetőségeket. A fogyasztó minden érzékszervére kíván hatni, bevonja őt és aktív részesévé teszi a „színdarabnak”. Az irodalmi kitekintésben összehasonlítom az élményközpontú marketing és az élménymarketing fogalmát. Az előbbi a fogyasztók és a különböző ajánlatok közötti kapcsolatot érzékelés útján teremti meg, tényleges termékélményre vonatkozik, amely a márka imázsát javíthatja. Új érzelmeket kelt, ezáltal lehetővé teszi a fogyasztói élmények megélését. Utóbbi az élményközpontú marketing taktikai jellegével szemben ez teljesebb, stratégiai jellegű. Középpontjában a jelentőségteljes élmény áll, melynek legfőbb jellemzője, hogy emlékezés, személyes értéket teremt. Az elméleti megközelítések és modellek mellett az ügyfélélmény jelentőségére felfigyeltek a vállalkozások/ szolgáltatók is. Kutatási adatok azt mutatják, hogy a vállalatvezetők 94%-a szerint a pozitív ügyfélélmény elengedhetetlen a kiváló üzleti eredmények eléréséhez. A vállalatok egy része komolyan veszi a kutatási eredményeket, mely szerint a fogyasztók elvárásai jelentősen növekednek. Szép számmal találunk Magyarországi és nemzetközi példákat a fogyasztói élményt nyújtó vállalatokra és szolgáltatókra. Talán a legprofibb vállalat ilyen téren a sok évtizede kreatív és egyedi marketing kampányokkal előrukkoló Coca Cola, mely képes egy éven át előkészíteni egy marketing kampányt, amely során Európa 34 országában az összes palackozott kólájukon lecserélik márkanevüket az adott országra jellemző, összesen 150 keresztnévre. Saját kutatásom elemzése bemutatja, hogy a kérdőív kitöltők a legnagyobb élményként a kulturális, szórakoztató szolgáltatásokat, a kényeztető szolgáltatásokat és gasztronómiai élményeket jelölték meg. A kulturális és szórakoztató programok környékén rengeteg lehetősége van a kreatív marketinges csapattal rendelkező vállalatok számára vevői élményt nyújtani. Az élményelemek megtervezésekor figyelni a generációk közötti különbségekre. Más elvárásai vannak az okostelefont mindig maguknál tartó fiataloknak, akik zsebében minden információ ott van a világról, mozgalmas életet élnek, szórakoztató tömegrendezvényekre járnak és természetesen az idősebb generációkat is más jellegű élménybe lehet bevonni. Az különböző élmények átélésének fontossága mellett vizsgáltam a személyes élmények közösségi oldalakon történő megosztási hajlandóságokat is. E tekintetben nem várt eredményre jutottam. A válaszadók nem osztanak meg gyakran személyes tartalmakat, így átélt élményeik a privát szférájukban maradnak. Ez rossz hír az ügyfélélményt nyújtó vállalatoknak, hiszen a közöny veszélyes ezekre a marketing akciókra. Feladatuk, hogy minél kreatívabb, újszerűbb és valódi élményt nyújtó marketing megoldásokkal álljanak elő. Hasonlóval, mint a Sprite óriás strandon felállított szóda automatája, amit a kérdőív kitöltők 73%-a kipróbálna. Primer kutatásom is igazolja, hogy az emberek „éhesek” az élményre, így mind a termelő, mind a szolgáltató cégeknek újabb és újabb innovatív megoldásokkal és élményajánlatokkal kell előrukkolniuk annak érdekében, hogy magukhoz vonzzák a fogyasztókat.