„Az áldozatsegítést érintő projekt-tevékenyég elemző bemutatása”

Az Igazságügyi Hivatal tudományos szakügyintézőjeként 2016. február 01-jétől a kabinet és közvetve a fejlesztési osztály csapatát erősítettem. Az Igazságügyi Hivatal kormánytisztviselőjeként feladatvégzésem szorosan kapcsolódik a projektekben megvalósuló munkavégzéshez, és az ahhoz kapcsolódó tudomá...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Szekeres Diána
Format: Manuscript
Language:Hungarian
Online Access:Dokumentum-elérés
Description
Summary:Az Igazságügyi Hivatal tudományos szakügyintézőjeként 2016. február 01-jétől a kabinet és közvetve a fejlesztési osztály csapatát erősítettem. Az Igazságügyi Hivatal kormánytisztviselőjeként feladatvégzésem szorosan kapcsolódik a projektekben megvalósuló munkavégzéshez, és az ahhoz kapcsolódó tudományos-szakmai jellegű feladatmegvalósításhoz. Célom az volt, hogy az elsajátított elméleti ismereteket és a korábbi oktatói munkám során elsajátított tehetséggondozási-tudásmenedzsment gyakorlatot koherensen beépítve az Igazságügyi Hivatalnál végzett áldozatsegítéshez kötött a Nemzeti Bűnmegelőzési Stratégia NBS 8.3.2 A pontja a szekunder viktimizáció elkerülését szolgáló szakmai protokollok megalkotása, a működés nyomon követése és monitoringja, 8.3.2.B.A szekunder viktimizáció elkerülését szolgáló módszerek alap-és továbbképzések részévé tétele és NBS 8.3.3 B Országossá kell tenni a civil önkéntes áldozatsegítői hálózatot, az áldozatsegítő szolgálatoknál szociális munkásokat kell alkalmazni programpontjainak megvalósítása területén megfelelően kamatoztathassam. Az általam választott projektszemlélet biztosíthatja a fejlesztés fókuszáltságának fenntarthatóságát a szükséges erőforrások felmérhetőségét, valamint azt, hogy kontrollálható legyen az előrehaladás, fel lehessen használni a szükséges erőforrásokat, valamint az előrehaladás is kontrollálható legyen. A közszférában alkalmazva a projektet, mint szervezési eszközt, leválaszthatóvá válnak a fejlesztési, beruházási feladatok az alapműködésről, így biztosítva a projektfeladat határidőre történő elvégzéséhez szükséges hatékonyságot. Szakdolgozatom kimeneti célja az áldozatsegítés területén megvalósuló projekttevékenyég, a Nemzeti Bűnmegelőzési Stratégiához kapcsolódó „projektportfólió” projektszemléletű elemzése. A szakszerű és közérthető feladatmegvalósítás érdekében elsőként az Igazságügyi Hivatal szervezeti működését veszem górcső alá, majd a szakterületek szemléltetésével áttérek a választott Áldozatsegítés szakterület elemző bemutatására, majd pedig a megvalósult és folyamatban lévő projektek, projektportfóliók, stratégia és szakpolitikai stratégia elemzését végzem el, kitekintve a társadalmi hasznosság és felelősségvállalás eszményére. Az áldozatsegítés területét érintő projektek áttekintésére és egyes projekttevékenységek elemző bemutatására vállalkoztam a szakdolgozat elkészítésével. Időintervallumát tekintve 2015. december 30 - 2016. június 20. (2016. I. félév) között zajlott le az NBS 8.3.2 A A szekunder viktimizáció elkerülését szolgáló szakmai protokollok megalkotása, a működés nyomon követése és monitoringja című projektpont megvalósítása. A végrehajtott tevékenységek az alábbi pontokban valósultak meg: Lebonyolításra került két munkacsoportülés, megvalósult két külföldi tanulmányút, és megtörtént a tanulmányúton szerzett tapasztalatok szintetizálása. Megszületett a „Másodlagos áldozattá válás elkerülését elősegítő keretkövetelmény”, és két oktató videó elkészítésére is sor került. A másodlagos áldozattá válás elkerülésének kézikönyve című szakmai anyag 500 példányban jelent meg, amely a Kormányhivataloknak és az együttműködő szervezeteknek kiküldésre is került. Szekunder viktimizáció elkerülését elősegítő képzés megtartására sor került szupervízió, valamint kommunikációs tréning segítségével a Kormányhivatalok és az áldozatokkal kapcsolatba kerülő szervezetek részére. Záró konferenciára, projektzáró szakmai fórum került sor, a programhoz kötődő feladatban közreműködők részvételével. A konferencián a civil szervezetek, és egyetemek képviselői is előadást tartottak. A modellprojekt keretén belül pedig sor került az előkompetencia alapú alkalmassági vizsgálat lefolytatására, amelyről összefoglaló tanulmány is készült. Az előző programponthoz szorosan kapcsolódó NBS 8.3.2 B A szekunder viktimizáció elkerülését szolgáló módszerek alap-és továbbképzések részévé tétele programpontot részletesen elemeztem és végkövetkeztetésként megállapítható, hogy valamennyi tevékenység sikeresen megvalósult. A munkacsoportülések lefolytatása az áldozatokkal kapcsolatba kerülő állami, civil szervezetekkel, egyházakkal és egyetemek részvételével szervezetek részvételével került sor. 12 db egyetem, középiskola, és civil szervezet képzőintézményként vállalta, hogy képzési anyagot ír a szekunder viktimizáció elkerülése tárgyában és a képzési rendszere részévé is teszi azt, szándékát együttműködési megállapodások megkötésével pecsételve meg. A másodlagos áldozattá válás elkerülésének képzési anyaga című szakmai anyag kidolgozása, segédanyagként hasznosítása, és 500 példányban történő sokszorosítása megtörtént. Fókuszcsoportos vizsgálat lefolytatására került sor: 3 képzőintézmény hallgatói körében zajlott le a vizsgálat. A Debreceni Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar, Pázmány Péter Katolikus Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar, Budapesti Műszaki Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar vállalták az együttműködést. Az NBS 8.3.3 A pontja a Hatékonyabb rendőrség által nyújtott tájékoztatás az áldozatsegítő szolgálat által biztosított támogatási lehetőségekről értelmében: A rendőrség által az áldozatok részére nyújtott tájékoztatás hatékonyabbá tétele érdekében szakmai protokoll került kidolgozása, amelynek alapját az előzetes hatásvizsgálat elkészítése képezte az áldozatsegítő szolgálatoknál az ügyfelek által kitöltött adatlapok alapján. Kidolgozásra került az Áldozatsegítő Szolgálat új arculata. Differenciált tartalmú – áldozatspecifikus – szóróanyag készült el, így megvalósult a tájékoztató eszközök gyártása szóróanyag, plakát, információ kártya, roll-up tekintetében. Indikátorként megvalósult 4 db sajtónyilános esemény, 8 db nyomtatott sajtómegjelenés megyei lapokban, 8 db online sajtómegjelenés, 4 db rádió megjelenés és sor került a vezetők részére interjútechnikai tréning megszervezésére, valamint 10 darab térségi szintű tájékoztató fórum került szervezésre vidéki helyszínen, a rendőrségi képzés programjának keretében és a szakmai protokoll népszerűsítése érdekében. Az NBS 8.3.3 B Országossá kell tenni a civil önkéntes áldozatsegítői hálózatot, az áldozatsegítő szolgálatoknál szociális munkásokat kell alkalmazni programpont megvalósításával pedig a korábbi sikeres TÁMOP projekt során toborzott önkéntesek létszámát sikerült feltérképezni, valamint az Áldozatsegítő Vonal tevékenységét népszerűsítő, valamint a megyei, regionális specialitásokat és differenciált tartalmat tartalmazó betétlappal ellátott szóróanyagok elkészítésére is sor került. Önkéntes kisokos került összeállításra az önkéntes állománnyal rendelkező szervezetek részére, amely a szervezetek részére átadásra került. A hálózat gondozása érdekében pedig web alapú online fórum került megszervezése, továbbá a Hivatal hatásvizsgálatot folytatott le az önkéntes tevékenység hatékonyabbá tétele érdekében.