Az önkormányzatok víziközmű fejlesztéseinek pénzügyi és számviteli elszámolása a Zalavíz Zrt-nél

A szakdolgozat az Önkormányzatok víziközmű-fejlesztéseinek pénzügyi és számviteli elszámolások sajátosságairól szól. A vizsgálat során átfogó képet kaphatunk azokról a jogszabályokról, törvényekről, amelyek befolyásolják a víziközművek működését és gazdálkodási folyamatait. Egyetemleges ismereteket...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Timár János
Format: Manuscript
Language:Hungarian
Online Access:Dokumentum-elérés
LEADER 03570nta a2200217 i 4500
001 dolg25286
005 20220426111325.0
008 200201suuuu hu om 0|| hun d
040 |a PEREPO DOLGOZAT  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Timár János 
245 1 3 |a Az önkormányzatok víziközmű fejlesztéseinek pénzügyi és számviteli elszámolása a Zalavíz Zrt-nél  |h [elektronikus dokumentum] /  |c János Timár 
520 3 |a A szakdolgozat az Önkormányzatok víziközmű-fejlesztéseinek pénzügyi és számviteli elszámolások sajátosságairól szól. A vizsgálat során átfogó képet kaphatunk azokról a jogszabályokról, törvényekről, amelyek befolyásolják a víziközművek működését és gazdálkodási folyamatait. Egyetemleges ismereteket tartalmaz a tulajdonjog fogalmi hátteréről, azon belül is részletesebben a víziközművek tulajdonjogáról. Megismerhetjük a dolgozat során a 2011. évi CCIX. a víziközmű-szolgáltatásról szóló törvény rendelkezéseit, amely úgy rendelkezett, hogy csak önkormányzati vagy állami tulajdonba kerülhetnek a víziközművek. Részletesen megismerhető a három üzemeltetési forma sajátosságai. Ezek a bérleti-üzemeltetési szerződés, koncessziós szerződés, valamint a vagyonkezelési szerződés. A fejlesztésre fordítható összegek, ezen szerződések alapján szedhető be, melyet a bérleti szerződésnél használati díjnak, míg a vagyonkezelési szerződésnél értékcsökkenésnek hívják. Dolgozatomban bemutatom a szolgáltatási díjszerkezetet, mely három nagy csoportra osztható, amelyek az üzemeltetési költségek, fejlesztési források, valamint az adó jellegű kifizetések. 2012-ben a használati díjak mértéke törvényi szinten be lett fagyasztva. Tehát a közművállalatok bevételi oldalán az egységárak 2012 óra ugyan azon a szinten áll, míg a költségek hatalmas mértékben növekedtek. E probléma áthidalására szolgál a Gördülő Fejlesztési Terv, melyben meg kell tervezni a következő 15 év felújítási, pótlási és rekonstrukciós munkák folyamatát. A fejlesztések forrásául a szolgáltatási díjban beszedett értékcsökkenés és használati díj áll rendelkezésre. 2007 – 2018 közötti időszakra vonatkozóan bemutatom Zalaegerszeg fejlesztési forrásainak alakulását. E vizsgálat során kétségkívül megállapítható a fejlesztési forrás arányának csökkenése, amely a jogszabályi rendelkezésekre és a növekvő kiadásokra vezethető vissza. A forráshiány áthidalására a Zalavíz Zrt. egy Közös Pénzügyi alapot hozott létre, ahol elkülönítetten kezelik a tagok pénzét. Ide folynak be a szolgáltatási díjból származó használati díjak. Működésének lényege, hogy az alapban található összeget, bármely tagönkormányzat felhasználhatja előfinanszírozásként a felújítási, rekonstrukciós munkák elvégzésére, valamint a váratlanul felmerülő hibák elhárítására, a jövőben képződő használati díj terhére. Végezetül további hosszú távú megoldási javaslatokat mutatok be a forráshiány kezelésére. 
695 |a Gördülő Fejlesztési Terv 
695 |a számviteli elszámolás 
695 |a közműfejlesztés 
695 |a tulajdonjog 
695 |a Észak-Zalai Víz- és Csatornamű Zrt. - Zalavíz Zrt. (Zalaegerszeg) 
695 |a önkormányzat 
700 2 |a Deákné Gál Anikó  |e ths 
856 4 0 |u https://perepo-dolgozat.uni-pannon.hu/id/eprint/25286/1/tim%C3%A1r_j%C3%A1nos_2020jan.pdf  |z Dokumentum-elérés