Duális hallgatók értékteremtő ereje

A dolgozat fókuszterülete a duális gyakorlati képzés hatékonyságának vizsgálata, annak érdekében, hogy a vállalatnál töltött idő során a hallgató folyamatosan fejlődő pályán haladva, magasabb hozzáadott érték-szintet legyen képes elérni. A kutatásba az Autóipari Próbapálya Zala Kft-nél duális foglal...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lucz Vanessza Benita
Format: Manuscript
Language:Hungarian
Online Access:Dokumentum-elérés
Description
Summary:A dolgozat fókuszterülete a duális gyakorlati képzés hatékonyságának vizsgálata, annak érdekében, hogy a vállalatnál töltött idő során a hallgató folyamatosan fejlődő pályán haladva, magasabb hozzáadott érték-szintet legyen képes elérni. A kutatásba az Autóipari Próbapálya Zala Kft-nél duális foglalkoztatásban résztvevő hallgatók kerültek bevonásra. A szekunder kutatás keretében bemutatom a duális képzés nemzetközi és hazai trendjeit, annak működését és rendszerét, majd az értékteremtési folyamatok megítélésére egy primer felmérés keretében fordultam az érintett hallgatókhoz. A hallgatói értékelőállítás számítása során hét olyan értékteremtési területet vettem figyelembe, amely alapján a hallgatói tevékenységek kategorizálhatók. Ezen hét szempont előzetes felmérés alapján került kiválasztásra. Minden területet kvantifikáltam, amely jól tükrözi a cég, valamint a hallgatók számára is az adott feladatkör relevanciáját. A hallgatók előre specifikált kód alapján kerültek csoportosításra az évfolyam és a vállalatnál eltöltött gyakorlati óraszám alapján, melynek célja, hogy minél szignifikánsabb megoszlásokat jelenítsek meg a fejlődési pályáját illetően. Megállapítottam, hogy a duális képzés napjainkban még nem teljeskörűen elérhető mindenki számára, hiszen részben korlátos mind a hallgatók, mind a vállalatok, mind a felsőoktatási intézmények részére, azonban annál fontosabb. Erre rámutatnak a dolgozatomban részletezett kutatások is. Választ kerestem arra a kérdésre, hogy a duális hallgatók milyen sokszínű feladatokat látnak el, milyen mértékben segíthetik az adott cég tevékenységét, napi munkavégzését. Ahhoz, hogy ezt megtudjuk, szükséges mérni az előállított érték szintjét, valamint a hozzáadott értékek mértékét és ezek hatásait, hiszen a hatékonyság javítását illetően ezekre az adatokra lehet támaszkodni. Különösen izgalmas téma egy kutatás-fejlesztési, illetve projektalapú cég működési környezetében vizsgálni a duális képzés értékorientált megközelítését, hiszen a hozzáadott érték koncentrált növelésével intenzív hallgatói fejlesztések valósíthatók meg, amelynek jelentős résztvevője a Zalaegerszegi Járműipari Tesztpálya és a köré épülő tudományos ökoszisztéma.