Az értékáram térkép készítés szerepe a korszerű Lean megközelítésben

A folyamatos fejlesztés és fejlődés napjainkban elengedhetetlen a vállalatok számára, hogyha erős piaci pozíciót akarnak elérni. Ennek a gondolkodásmódnak a megvalósításában élen jár a Toyota, akiknek a nevéhez egy gondosan kidolgozott rendszer is fűződik, amiben 14 alapelv került megfogalmazásra a...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Póczak Balázs
Format: Manuscript
Language:Hungarian
Online Access:Dokumentum-elérés
Dokumentum-elérés
LEADER 04270nta a2200253 i 4500
001 dolg25775
005 20210914100906.0
008 210914suuuu hu om 0|| hun d
040 |a PEREPO DOLGOZAT  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Póczak Balázs 
245 1 3 |a Az értékáram térkép készítés szerepe a korszerű Lean megközelítésben  |h [elektronikus dokumentum] /  |c Balázs Póczak 
520 3 |a A folyamatos fejlesztés és fejlődés napjainkban elengedhetetlen a vállalatok számára, hogyha erős piaci pozíciót akarnak elérni. Ennek a gondolkodásmódnak a megvalósításában élen jár a Toyota, akiknek a nevéhez egy gondosan kidolgozott rendszer is fűződik, amiben 14 alapelv került megfogalmazásra a versenyképesség növelésének, maximalizálásának érdekében. Ennek a rendszernek a segítségével az áramlást igyekeztek a középpontba állítani. Felismerték, hogy az optimálisan méretezett és elhelyezett gépek segítségével hogyan tudják a szükséges mennyiséget legyártani a megfelelő időben, hogyan tudják a magas szintű minőséget képviselni önellenőrző berendezések segítségével, illetve, hogy hogyan képesek kis mennyiségben gyártani sok különböző terméket és vizuális megoldások segítségével megvalósítani az anyagszükséglet jelzését az állomások között. Ami pedig a legfontosabb, hogy mindez hogyan viszonyul a vevői igények kielégítéséhez. Ehhez a rendszerhez kapcsolódik a karcsúsított gyártás, vagy más néven Lean is. A karcsú jelzőt onnét kapta, hogy a Toyota által megalkotott rendszer elvei mentén a humán erőforrás a megszokotthoz képest feleződött, a gyártást úgy szintén fele akkora területen valósították meg, illetve a befektetett pénz is fele annyi volt a klasszikus tömeggyártáshoz képest. Nagyon leegyszerűsítve az is kijelenthető, hogy a Lean modellje a Toyota rendszer. A Lean gyártásnak két alappillérét tudjuk megkülönböztetni, melyek közül az egyik az emberek iránti tisztelet, a másik pedig a veszteségek kiküszöbölése, azaz az olyan műveletek eltávolítása a tevékenységeinkből, amiért a vevő nem hajlandó fizetni nekünk. Ez utóbbihoz tud nagy segítséget nyújtani a szakdolgozatomban taglalt téma, ami az értékáram térkép nevet viseli. Az ilyen térképek segítségével egy adott terméknek a teljes gyártási és információ áramlási folyamatát tudjuk ábrázolni vizuálisan egy kellően széles falon, így az a termelésben levő összevisszaság helyett egy lineáris, jól átlátható képet fog adni az előállítás mikéntjéről. Az áttekinthetőségnek köszönhetően képesek leszünk felismerni a folyamatban rejlő veszteségeket, majd közösen javító intézkedéseket hozni a fejlesztés érdekében. Az előbbieket bizonyítandó, a térkép elkészítésének a menetét és a veszteségek beazonosítását követően bemutatok két olyan fejlesztési példát a tervezéstől a megvalósításig, amelyeket ily módon identifikáltunk és amelyekben én is érintett voltam. Azt gondolhatnánk, hogy a veszteségforrások felismerésének és kiküszöbölésének csak a termelésben van jelentősége, de természetesen alkalmazható a technika a különböző háttérszervezetek folyamatainak fejlesztéséhez is. Illetve, hogy egy ennél is hétköznapibb dolgot mondjak, a saját napunknak az optimalizálásához, az időnk hatékony beosztásához is tudjuk ezt használni, hiszen a legnagyobb előnye, hogy a műveletek átfutási idejét tudjuk vele csökkenteni. Az idő pedig pénz, amit senki sem szeret csak úgy kidobni az ablakon. 
695 |a Aptiv Services Hungary Kft. (Szombathely) 
695 |a értékáram tervezés 
695 |a fejlesztés 
695 |a kaizen 
695 |a lean 
695 |a TIMWOODS 
695 |a Toyota Termelési Rendszer (Toyota Product System - 
695 |a vállalati kultúra 
700 1 |a Fehér Norbert  |e ths 
856 4 0 |u https://perepo-dolgozat.uni-pannon.hu/id/eprint/25775/1/p%C3%B3czak_bal%C3%A1zs_2021jan_titkos.pdf  |z Dokumentum-elérés  
856 4 0 |u https://perepo-dolgozat.uni-pannon.hu/id/eprint/25775/2/p%C3%B3czak_bal%C3%A1zs_2021jan_titkos_k%C3%A9relem.pdf  |z Dokumentum-elérés