A controlling sajátosságai a víziközmű ágazatban

A szakdolgozatom témája a controlling víziközmű szektorbeli sajátosságai, amelynek fókuszában a Zalavíz Zrt., mint Zala megye kiemelt közszolgáltatójának controlling rendszere áll. A téma releváns, hiszen a mai gazdasági- és társadalmi környezet folyamatos változáson megy keresztül, amelynek leképez...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Varga-Lengyeltóti Szilvia
Format: Manuscript
Language:Hungarian
Online Access:Dokumentum-elérés
Dokumentum-elérés
Description
Summary:A szakdolgozatom témája a controlling víziközmű szektorbeli sajátosságai, amelynek fókuszában a Zalavíz Zrt., mint Zala megye kiemelt közszolgáltatójának controlling rendszere áll. A téma releváns, hiszen a mai gazdasági- és társadalmi környezet folyamatos változáson megy keresztül, amelynek leképezéséhez elengedhetetlen egy megfelelően kialakított és felépített controlling szervezet. A kihívások kiemelten érintik a közszolgáltatási tevékenységet végző társaságokat, így a víziközmű szolgáltatókat is. Esetükben a változásokhoz való alkalmazkodás rendkívüli nehézségeket támaszt, mivel szigorú szabályok szerint kell végezniük tevékenységüket, amelyek jórészt meghatározzák az eredményességüket is. A controllingnak ebben a szabályozott környezetben, növekvő infláció és változatlan fogyasztói árak mellett kell segítenie abban, hogy a vállalat minél stabilabban tudja végezni az operatív tevékenységét. A szakirodalmi feldolgozás során említést tettem a controlling tudományág kialakulásáról, a magyarországi vállalatoknál betöltött szerepéről, valamint részletesen elemeztem a stratégiaiés operatív controllingban rejlő különbségeket és lehetőségeket. A legfőbb megállapítás az volt, hogyha egy vállalat sikeresen akar működni, akkor mindenképpen szükséges a stratégiai- és operatív controlling együttes alkalmazása. A víziközmű ágazat jelenlegi piaci helyzetét tekintve elmondható, hogy az elmúlt években végbement, a szektort érintő jogszabályváltozások a gazdálkodás szempontjából nehéz helyzetbe sodorták a társaságokat. Kiváltképp a hatósági díjmegállapítás, a rezsicsökkentés bevezetése és a közműadó víziközmű szolgáltatókra történő kiterjesztése jelenti a legnagyobb problémát. A Vksztv. rendelkezése szerint ezen tételek nem érvényesíthetők a fogyasztói árakban, így a változatlan szolgáltatási díjak, a növekvő infláció és a közműadó okozta megnövekedett ráfordítások miatt a szolgáltatók többsége nehezen, vagy egyáltalán nem tud nyereségesen működni. Az ágazatot sújtja továbbá a munkaerőhiány, a magas fluktuáció és a kintlévőségállomány növekedése. A harmadik fejezetben részletesen bemutattam a Zalavíz Zrt. cégtörténetét, tevékenységi körét, és elemeztem azt, hogy a korábban felsorolt ágazati problémák megjelennek-e a vállalatnál is. Összességében megállapítható, hogy a Zalavíz Zrt. is küzd az évek óta fennálló piaci helyzettel. Ezt követően áttértem a téma szempontjából legrelevánsabb pontra, részletesen bemutattam a társaság controlling rendszerét. A saját primer kutatásomat kvalitatív technikával, mélyinterjús módszerrel valósítottam meg, amelynek célja az volt, hogy egy átfogó képet kapjak arról, hogy hogyan épül fel a szektorban a controlling rendszer, milyen feladatokat látnak el a controllerek, milyen informatikai szoftverek segítik a munkájukat és hogyan látják a szektorban a controlling gyakorlati hasznosíthatóságát. Ehhez 6 társszolgáltató volt a segítségemre. A mélyinterjúk során kapott információkból megállapítható, hogy a controllerek által végzett fő feladatok összhangban vannak a szakirodalomban megismertekkel, vagyis minden megkérdezett szolgáltató végzi az üzleti és operatív tervezést, vezetői információ ellátást, eltéréselemzéseket és költség controllingot. Az operatív tervezési munka során a víziközmű ágazatban a Bottom-up irányvonal uralkodik. Az is elmondható, hogy a hat vizsgált szolgáltató közül öt az SAP vállalatirányítási rendszert alkalmazza, illetve mindenki segítségére szolgált az MS Excel táblázatkezelő program. A gyakorlati hasznosíthatósággal kapcsolatban a megkérdezett víziközmű szolgáltatók úgy vélték, hogy a nehéz helyzet ellen a controlling elsődlegesen a felmerülő költségek folyamatos elemzésével, a költséghatékonyság megteremtésével, a költségtakarékossági lehetőségek feltárásával tud tenni. A dolgozatom zárásaként igyekeztem megfogalmazni, hogy a Zalavíz Zrt. controlling rendszerének milyen kihívásokkal kell megbirkóznia, rávilágítva az esetleges fejlesztendő területekre. Összességében kijelenthetem, hogy a kutatás megerősítette a tényt, hogy víziközmű ágazatban helye van a controllingnak, folyamatosan biztosítani kell a rendszer fejlesztését és törekedni kell az alkalmazott controllerek tudásának pallérozására.