Minőségbiztosítási költségek elemzése egy magyarországi termelő vállalatnál

Egy termelő vállalat életében kulcsfontosságú a vevői elvárásoknak megfelelő, minőségi termékek gyártása. Amennyiben ez nem teljesül, az hatással lesz a piaci versenyképességre és ezáltal a várható nyereségre is. A vállalat minőségbiztosítási rendszerének megtervezéséhez és fejlesztéséhez ismerni ke...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Magyar Bernadett
Format: Manuscript
Language:Hungarian
Online Access:Dokumentum-elérés
Dokumentum-elérés
LEADER 04724nta a2200241 i 4500
001 dolg25876
005 20220309142711.0
008 220309suuuu hu om 0|| hun d
040 |a PEREPO DOLGOZAT  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Magyar Bernadett 
245 1 0 |a Minőségbiztosítási költségek elemzése egy magyarországi termelő vállalatnál  |h [elektronikus dokumentum] /  |c Bernadett Magyar 
520 3 |a Egy termelő vállalat életében kulcsfontosságú a vevői elvárásoknak megfelelő, minőségi termékek gyártása. Amennyiben ez nem teljesül, az hatással lesz a piaci versenyképességre és ezáltal a várható nyereségre is. A vállalat minőségbiztosítási rendszerének megtervezéséhez és fejlesztéséhez ismerni kell a kapcsolódó szabványokat és auditokon kell átesni, hogy megszerezzék azokat a tanúsítványokat, melyek igazolják, hogy képesek megfelelően kontrollált termékeket gyártani. Dolgozatomban tételesen áttekintettem, hogy melyek azok a módszerek melyekkel a minőség tervezhetőbbé válik és egy apró eltérés is milyen mértékű költség-növekedést okozhat. A bemutatott módszerek közül több is használható a folyamatok javítására, például a Deming-féle PDCA ciklus, mely négy lépésben segíti a folyamatos fejlődést vagy akár egy brainstorming, mely a problémák beazonosítását követően javító intézkedéseket is generálhat. Amennyiben a nem megfelelő termék már legyártásra került, több eszközt is használható a pontos hibaok meghatározására és mielőbbi javítására a további magas minőségi költségek elkerülése érdekében. Leggyakrabban a 8D módszert alkalmazzák, mely belső- vagy külső reklamáció esetében is hatékony, mivel magába fogalja a teljes reklamáció kezelési folyamatot, a hibás tétel beazonosításától a gyökérok elemzésen keresztül a javító intézkedések megnevezéséig és bevezetésének dátumáig. Elemzésre került továbbá, hogy a termékminőség alkotóeleme a megbízhatóság. A várható élettartam hosszát és a termékek meghibásodásának gyakoriságát a használatbavétel után eltelt idő függvényében a kád görbe mutatja be. A termék elöregedésével a meghibásodási valószínűség egyre nő, de hogy mikor következik be az egyes termékeknél ez a pont, azt szoftver segítségével is meg tudjuk becsülni. A várható élettartam tervezésénél fontos megemlíteni, hogy minden autóipari gyártó vállalatnak adott ideig garanciát kell vállalni a termékére. Ha a garanciális időszak alatt tönkremegy a termék, akkor pótolnia, javítania kell vagy súlyosabb esetben kártérítés fizetési kötelezettsége keletkezik, így fontos, hogy termékenként, termékcsoportonként megbecsülje a várható hibák előfordulási gyakoriságát, valamint a hiba okozta kárt. A garanciális költségeket csak azután tudjuk alaposabban meghatározni, miután a termékünk már a piacon van, mivel a költségek ilyenkor merülnek fel. A költségek becslésére több módszert is részletez a dolgozat, például: technikai faktor, control chart és weibull eloszlás. A garanciális költségek becslése az elmúlt egy évben igen komoly kihívást jelentett a szakemberek számára, ugyanis a COVID-19 vírus hatására az alapanyag beszerzések nehézkessé váltak, sokkal nagyobb minőségi és mennyiségi ingadozás figyelhető meg a leszállított tételekben, mint az előző években. A chip hiány miatt nagyobb a kockázat egy nem megfelelő anyaggal való gyártásra, ezek tehát plusz költséget jelenthetnek most, valamint középtávon a várható reklamációk kapcsán, mivel a termékek élettartama is rövidülhet. A jövőre nézve számolni kell még azzal is, hogy a fejlesztésre szánt idő jelentősen lerövidült és a rövidebb fejlesztési ciklusok nagyobb számú termékváltozattal párosulva nagyobb pénzügyi nyomáshoz vezetnek a fejlesztési folyamatban. Ebből következik, hogy nem lesz elegendő ideje a gyártó vállalatnak a hosszan tartó alapos vizsgálatok elvégzésére és emiatt további garanciális kieső termékek jelentkezhetnek. 
695 |a autóipar 
695 |a garanciális költségek 
695 |a költségelemzés 
695 |a költségszámítás - költségtervezés 
695 |a minőségbiztosítás 
695 |a minőségköltség 
695 |a módszertan 
700 1 |a Márkus Mónika  |e ths 
856 4 0 |u https://perepo-dolgozat.uni-pannon.hu/id/eprint/25876/1/Magyar_Bernadett_2022januar.pdf  |z Dokumentum-elérés  
856 4 0 |u https://perepo-dolgozat.uni-pannon.hu/id/eprint/25876/2/magyar_bernadett_2022jan.pdf  |z Dokumentum-elérés