A közösségi finanszírozás helyzete Magyarországon

Szakdolgozatom témája a közösségi finanszírozás kialakulása, főbb típusai és a jelenlegi magyarországi helyzete. A közösségi finanszírozás (angol nevén crowdfunding) egy olyan vállalkozásfinanszírozási forma, ahol kevés vagy nulla tőkével rendelkező startupok, vagy induló vállalkozások gyűjthetnek a...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Bacsi Mihály
Format: Manuscript
Language:Hungarian
Online Access:Dokumentum-elérés
Dokumentum-elérés
Description
Summary:Szakdolgozatom témája a közösségi finanszírozás kialakulása, főbb típusai és a jelenlegi magyarországi helyzete. A közösségi finanszírozás (angol nevén crowdfunding) egy olyan vállalkozásfinanszírozási forma, ahol kevés vagy nulla tőkével rendelkező startupok, vagy induló vállalkozások gyűjthetnek anyagi forrásokat az ötletük megvalósításához, magánszemélyek kis összegű hozzájárulásával. Ez a finanszírozási forma azért előnyös más megoldásokkal szemben, mert így elkerülhető a banki hitelek felvétele, viszont befektetői szempontból kockázatosabb. A közösségi finanszírozás napjainkban négy főbb típusra bontható: a hitel-típusú, a részvény-típusú, az adakozás-típusú és a termék/szolgáltatás-alapú közösségi finanszírozás. Dolgozatomban főleg az utóbbi két típussal foglalkozom részletesen. A termék vagy szolgáltatás-alapú közösségi finanszírozás a legelterjedtebb forma jelenleg, itt a finanszírozók gyakorlatilag “előfinanszíroznak” egy adott terméket vagy szolgáltatást. Ez azt jelenti, hogy az ő anyagi hozzájárulásuk által valósul meg az adott termék, és utána ők a támogatásukért cserébe ezt a terméket kapják meg. Ennek a típusú közösségi finanszírozásnak a legismertebb platformja az amerikai Kickstarter. Ezt az oldalt számos induló vállalkozás és startup használja, mivel, ha az ötletükben tényleg van fantázia, akkor a platform tud nekik akkora elérést biztosítani, hogy össze tudják gyűjteni a szükséges tőkét egy (általában) 30 napos kampány alatt. Egyik mélyinterjú-alanyom, Viktor Péter már több alkalommal is folytatott sikeres kampányt a Kickstarteren, és releváns tapasztalatokkal rendelkezik a témában: beszélgettünk a kampányok ütemezéséről, a logisztikai akadályokról, valamint a szükséges marketingkommunikációról is. Magyarországon is jelen van a közösségi finanszírozás, jelenleg a Tőkeportál nevű platform a legnépszerűbb, ők a részvény-típusú crowdfundinggal foglalkoznak. Másik mélyinterjú-alanyom Gebe Áron volt, aki a Tőkeportál pénzügyi elemzője. Vele részletesen beszéltünk a Tőkeportál indulásáról, működéséről, hogy mitől lesz sikeres egy kampány, valamint, hogy hogyan támogatják, segítik a kampányok során a vállalkozásokat. Ezen kívül ismertetem egy kérdőíves kutatásom eredményeit is, ahol a magyar lakosság közösségi finanszírozással kapcsolatos ismereteit, hozzáállását vizsgálom, és ezt vetem össze külföldi kitöltők válaszaival.