A közösségi finanszírozás helyzete Magyarországon

Szakdolgozatom témája a közösségi finanszírozás kialakulása, főbb típusai és a jelenlegi magyarországi helyzete. A közösségi finanszírozás (angol nevén crowdfunding) egy olyan vállalkozásfinanszírozási forma, ahol kevés vagy nulla tőkével rendelkező startupok, vagy induló vállalkozások gyűjthetnek a...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Bacsi Mihály
Format: Manuscript
Language:Hungarian
Online Access:Dokumentum-elérés
Dokumentum-elérés
LEADER 03636nta a2200241 i 4500
001 dolg25902
005 20220309142730.0
008 220309suuuu hu om 0|| hun d
040 |a PEREPO DOLGOZAT  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Bacsi Mihály 
245 1 2 |a A közösségi finanszírozás helyzete Magyarországon  |h [elektronikus dokumentum] /  |c Mihály Bacsi 
520 3 |a Szakdolgozatom témája a közösségi finanszírozás kialakulása, főbb típusai és a jelenlegi magyarországi helyzete. A közösségi finanszírozás (angol nevén crowdfunding) egy olyan vállalkozásfinanszírozási forma, ahol kevés vagy nulla tőkével rendelkező startupok, vagy induló vállalkozások gyűjthetnek anyagi forrásokat az ötletük megvalósításához, magánszemélyek kis összegű hozzájárulásával. Ez a finanszírozási forma azért előnyös más megoldásokkal szemben, mert így elkerülhető a banki hitelek felvétele, viszont befektetői szempontból kockázatosabb. A közösségi finanszírozás napjainkban négy főbb típusra bontható: a hitel-típusú, a részvény-típusú, az adakozás-típusú és a termék/szolgáltatás-alapú közösségi finanszírozás. Dolgozatomban főleg az utóbbi két típussal foglalkozom részletesen. A termék vagy szolgáltatás-alapú közösségi finanszírozás a legelterjedtebb forma jelenleg, itt a finanszírozók gyakorlatilag “előfinanszíroznak” egy adott terméket vagy szolgáltatást. Ez azt jelenti, hogy az ő anyagi hozzájárulásuk által valósul meg az adott termék, és utána ők a támogatásukért cserébe ezt a terméket kapják meg. Ennek a típusú közösségi finanszírozásnak a legismertebb platformja az amerikai Kickstarter. Ezt az oldalt számos induló vállalkozás és startup használja, mivel, ha az ötletükben tényleg van fantázia, akkor a platform tud nekik akkora elérést biztosítani, hogy össze tudják gyűjteni a szükséges tőkét egy (általában) 30 napos kampány alatt. Egyik mélyinterjú-alanyom, Viktor Péter már több alkalommal is folytatott sikeres kampányt a Kickstarteren, és releváns tapasztalatokkal rendelkezik a témában: beszélgettünk a kampányok ütemezéséről, a logisztikai akadályokról, valamint a szükséges marketingkommunikációról is. Magyarországon is jelen van a közösségi finanszírozás, jelenleg a Tőkeportál nevű platform a legnépszerűbb, ők a részvény-típusú crowdfundinggal foglalkoznak. Másik mélyinterjú-alanyom Gebe Áron volt, aki a Tőkeportál pénzügyi elemzője. Vele részletesen beszéltünk a Tőkeportál indulásáról, működéséről, hogy mitől lesz sikeres egy kampány, valamint, hogy hogyan támogatják, segítik a kampányok során a vállalkozásokat. Ezen kívül ismertetem egy kérdőíves kutatásom eredményeit is, ahol a magyar lakosság közösségi finanszírozással kapcsolatos ismereteit, hozzáállását vizsgálom, és ezt vetem össze külföldi kitöltők válaszaival. 
695 |a Kickstarter (közösségi finanszírozási portál) 
695 |a kockázati tőke 
695 |a közösségi finanszírozás - crowdfunding 
695 |a startup 
695 |a tőkebefektetés - tőkeberuházás 
695 |a vállalkozásfinanszírozás 
695 |a véleménykutatás - kérdőíves vizsgálat 
700 1 |a Bakody Katalin  |e ths 
856 4 0 |u https://perepo-dolgozat.uni-pannon.hu/id/eprint/25902/1/bacsi_mih%C3%A1ly_2022jan_publikus.pdf  |z Dokumentum-elérés  
856 4 0 |u https://perepo-dolgozat.uni-pannon.hu/id/eprint/25902/2/bacsi_mih%C3%A1ly_2022jan_publikus_nyiltakozat.pdf  |z Dokumentum-elérés