Futball és ami mögötte van - Fókuszban az átigazolási összegek alakulása

Labdarúgás, ennek a szónak a hallatán mindenkinek beugrik valami. Akár legyen az egy sportesemény, legyen az egy kedvenc csapat, vagy egy kellemes emlék ismerőseinkkel, barátainkkal. Számomra a futball több, mint egy átlagos sport. Kiskorom óta az életem legfontosabb részei közé tartozik, régen spor...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tóbi Bálint
Format: Manuscript
Language:Hungarian
Online Access:Dokumentum-elérés
Dokumentum-elérés
LEADER 05092nta a2200217 i 4500
001 dolg25993
005 20230203112418.0
008 230203suuuu hu om 0|| hun d
040 |a PEREPO DOLGOZAT  |b hun 
041 |a hun 
100 1 |a Tóbi Bálint 
245 1 0 |a Futball és ami mögötte van - Fókuszban az átigazolási összegek alakulása  |h [elektronikus dokumentum] /  |c Bálint Tóbi 
520 3 |a Labdarúgás, ennek a szónak a hallatán mindenkinek beugrik valami. Akár legyen az egy sportesemény, legyen az egy kedvenc csapat, vagy egy kellemes emlék ismerőseinkkel, barátainkkal. Számomra a futball több, mint egy átlagos sport. Kiskorom óta az életem legfontosabb részei közé tartozik, régen sportolóként tekintettem rá, ma már csak futballkedvelőként. Szomorúan kellett konstatálnom, hogy az utóbbi évtizedekben megváltozott a futball. Ahogy elkezdett ez a sport üzletiesedni úgy változott meg minden a labdarúgásban. Az utóbbi években rohamosan növekedtek az átigazolási összegek a futballban. De mi lehet ennek az oka, mi állhat a háttérben?  Dolgozatom fő témája a sportmarketing, azon belül is az átigazolási összegek alakulásának kutatása. Dolgozatom során három kutatási kérdést fogalmaztam meg, ezekre keresem a választ. Kutatásom során szekunder adatokat vizsgálva ismerem meg a témát, amelyet primer kutatással egészítek ki. A primer kutatásom egy mélyinterjú, amelyet Makrai Márkkal készítettem, a Zalaegerszegi Torna Egyesület vezető játékosmegfigyelőjével. Első kutatási kérdésként azt fogalmaztam meg, hogy milyen kihívások előtt áll napjainkban az átigazolási tevékenység a futballban. A kérdésre való kutatás során nem mehettem el a sportmarketing mint témakör alapszintű bemutatása mellett, ahol egyes alapfogalmakra tértem ki, mint a sportvállalkozás fogalma, illetve a sportmarketing fogalma és csoportjai. Az alapfogalmak mellett a sportfogyasztókat, jelen esetben a futballszurkolókat csoportosítottam viselkedési típusaik szerint. A rövid bevezető után részletesen mutattam be a Bosman-szabályt, amelynek következtében már nem lehet egy lejárt szerződésű játékosnak kivásárlási árat megszabni. A Bosman-szabály azt is meghatározta, hogy nincs korlátozva a külföldi játékosok száma egy klubban. A következő aktív jogszabály kutatásomban a Financial Fair Play volt, amelyből megtudhatjuk, hogy egy klubnak mennyire lehet túlköltekeznie, illetve mennyire kell összehangolnia a bevétel és kiadás oldalát a pénzügyi mérlegének. Első kutatási kérdésem zárásaként a Third Party Ownership-et mutatom be, amelyből megtudható, hogy egy külső cég is befektethet egy átigazolásba azonban ez komoly gondot jelenthet a kölcsönt kérő klub számára. Második kutatási kérdésként a játékosok értékét befolyásoló tényezőket vizsgáltam. Itt számos kutatás elolvasása után arra a következtetésre jutottam, hogy egy futballista értékét számtalan dolog befolyásolhatja. Egy fiatalabb játékos sokkal fürgébb, sokkal mozgékonyabb, több benne a potenciál, mint egy idősebb játékosban. Az életkora mellett befolyásoló tényező még a posztja is hiszen egy csatár sokkal többet ér, mint egy kapus. A kutatásból kiderült, hogy a nemzetisége és a válogatottban nyújtott teljesítménye is sokat dobhat a játékos értékén. Az utóbbi években a közösségi média térnyerésével fontos értéknövelő tényező a közösségi médiában történő szereplés is. Harmadik kutatási kérdésként arra kerestem a választ, hogy hatással volt-e a Covid-19 járvány az átigazolási összegekre és ha igen, akkor milyen hatása volt rájuk. A kérdés megválaszolásához párhuzamosan 2 kutatást végeztem el. A 2018/19, a 2019/20 és a 2020/21-es szezonok legnagyobb átigazolásait vizsgáltam a Transfermarkt.de adatai alapján. Ahogy ismert a Covid 2020. márciusában érkezett, így 2 Covid előtti és egy Covid utáni szezont vizsgáltam. A kutatás során a világ 10 legnagyobb átigazolását hasonlítottam össze a Ferencváros legnagyobb 5 átigazolásával minden szezonban. A kutatásból kiderült, hogy míg külföldön csökkentek az átigazolási összegek a világjárvány hatására, úgy hazánkban csökkentek. Ezt a kutatási eredményt a Makrai Márkkal készített interjú is alátámasztja. Az interjúból megismerkedhetünk az átigazolások háttérfolyamataival, illetve egy magyar középcsapat utánpótlásnevelési stratégiájával és átigazolási stratégiájával. 
695 |a átigazolások 
695 |a Bosman_szabály 
695 |a Covid-19 
695 |a játékospiac 
695 |a labdarúgás - futball 
700 1 |a Gulyás József  |e ths 
856 4 0 |u https://perepo-dolgozat.uni-pannon.hu/id/eprint/25993/1/t%C3%B3bi_b%C3%A1lint_2023jan_publikus.pdf  |z Dokumentum-elérés  
856 4 0 |u https://perepo-dolgozat.uni-pannon.hu/id/eprint/25993/2/t%C3%B3bi_b%C3%A1lint_2023jan_publikus_nyilatkozat.pdf  |z Dokumentum-elérés